Европейската комисия леко коригира тарифите за автомобили от Китай
Европейската комисия наложи обявените специални мита върху вносните електрически превозни средства от Китай, считано от 5 юли – но те все още са временни. Преговорите с китайското правителство все още продължават. Има и леки промени в тарифните ставки за отделните производители.
cnevpost.com, ec.europa.eu
С временните специални мита, които сега са наложени, действителните ставки на митата се различават леко от тези, обявени от Европейската комисия в средата на юни. Според последното съобщение от Брюксел ще бъде наложено специално мито от 19,9 на сто върху вноса на електрически модели на Geely, докато беше обявено 20,0 на сто. Процентът на SAIC остава най-високият, но е намален с 0,5 процентни пункта до 37,6 процента. Няма промяна при BYD със 17,4 на сто.
Електрическите автомобили от други китайски производители, които сътрудничиха на ЕС в разследването, ще бъдат обект на специално мито от 20,8 процента. За компаниите, които не са съдействали, процентът ще бъде коригиран до 37,6 процента, подобно на SAIC. Специалните мита – независимо дали са специфични за производителя или в една от двете групи – се изчисляват в допълнение към десетте процента вносно мито, което така или иначе се прилага. Следователно действителното мито е с десет процентни пункта по-високо и следователно възлиза на максимум 47,6 процента.
„Временно“ в контекста на специалните мита означава, че митата са изчислени, но все още не са събрани за момента. Временните специални мита ще се прилагат от 5 юли за максимум четири месеца до 5 ноември. Най-късно дотогава държавите-членки на ЕС трябва да са приели решение за окончателните мита. Ако това решение бъде прието, специалните мита ще се прилагат пет години. А сумите, изчислени след 5 юли, ще бъдат събрани със задна дата. Гаранционните депозити за временните мита обаче трябва да бъдат депозирани незабавно.
Окончателно решение до 5 ноември
Предстои да видим дали това ще се случи. От една страна, германският канцлер Олаф Шолц наскоро се намеси в процеса със свое предложение, а от друга, преговорите между Брюксел и Пекин отново са в ход. „Консултациите с китайското правителство се засилиха през последните седмици, след размяна на мнения между изпълнителния вицепрезидент Валдис Домбровскис и китайския министър на търговията Ван Уентао. Продължават контактите на техническо ниво с оглед постигане на решение, съвместимо със СТО, което отговаря адекватно на опасенията, повдигнати от Европейския съюз“, обяви Комисията. Той също така повтаря собствената си позиция: „Всеки договорен резултат от разследването трябва да бъде ефективен за справяне с установените вредоносни форми на субсидиране.“
Европейската комисия представи плановете за специалните тарифи в средата на юни след едномесечно антисубсидийно разследване. Твърди се, че разследването е разкрило, че китайските производители на електрически автомобили имат неприемливи конкурентни предимства благодарение на високите субсидии от правителството в Пекин и следователно могат да предлагат своите електрически автомобили в Европа по-евтино от местните производители. Поради тази причина специалните мита не бяха наложени повсеместно, а по-скоро на базата на конкретния производител в съответствие със субсидиите, установени при разследването.
Това включва не само китайски марки, но и всички електрически автомобили, произведени в Китай. Това означава, че некитайските производители, които произвеждат електрически автомобили там и ги продават в Европа, също трябва да поемат специалните тарифи. Те включват Tesla с Model 3 от Шанхай, BMW с iX3 от Shenyang и Cupra с Tavascan от Anhui. Ако компаниите са съдействали, те ще трябва да платят 20,8 на сто специално мито.