Архив

Митата на ЕС удариха растежа на износа на електрически автомобили от Китай

Миналата седмица Европейският съюз въведе временни мита до 37,6% върху произведените в Китай електрически превозни средства (EV)

reuters.com/business/autos-transportation, 8 юли 2024 г. 

ПЕКИН, 8 юли (Reuters) – Перспективата за европейски мита намали с 20-30 процентни пункта ръста намитата китайския износ на електрически и хибридни автомобили през последните месеци, каза представител на водеща китайска организация за автомобилната индустрия.

Миналата седмица Европейският съюз въведе временни мита до 37,6% върху произведените в Китай електрически превозни средства (EV), за да се предпази от това, което описа като потенциален поток от несправедливо субсидирани EV – ход, на който Китай категорично се противопоставя.

ЕС също така предприе стъпки през март, които означаваха, че митата могат да бъдат наложени със задна дата.

„Износът на нови енергийни превозни средства в момента е изправен пред временен натиск“, каза на 8 юли  Цуи Донгшу, генерален секретар на Китайската асоциация за леки автомобили (CPCA). Новите енергийни превозни средства (NEVs) включват електрически автомобили и plug-in хибриди.

„Нашият (износ на NEV) растеж беше поне 30-40%, а се забави до само повече от 10%, което означава, че (тарифите) имаха 20-30 процентни пункта въздействие върху (ръста на износа на NEV), очевиден краткосрочно въздействие“, добави Цуи.

Той говори, след като CPCA съобщи, че вътрешните продажби на автомобили в Китай са спаднали за трети пореден месец през юни.

Износът на NEV се е увеличил с 12,3% на годишна база през юни, но е намалял с 15,2% спрямо май, показват данните, като износът на NEV представлява 21% от общия износ на автомобили, което е спад от 3 процентни пункта спрямо юни 2023 г.

На фона на репресиите на ЕС, американският производител на електрически автомобили Tesla износът на произведени в Китай електромобили през април-юни падна до най-ниското ниво от третото тримесечие на 2022 г., когато операциите на завода му в Шанхай бяха до голяма степен преустановени по време на Covid затваряне. Европа е най-големият експортен пазар за Tesla EV, произведени в завода в Шанхай.

Общият износ на автомобили от Китай за юни се е увеличил с 28% на годишна база след ръст от 23% през май, подкрепен от стабилния износ на бензинови автомобили, според CPCA.

На вътрешния пазар продажбите на автомобили в Китай паднаха с 6,9% през юни спрямо година по-рано, като спаднаха за трети пореден месец, тъй като правителствените стимули не успяха да стимулират потребителското търсене в пръскащото икономическо възстановяване.

Продажбите на пътнически превозни средства възлизат на общо 1,78 милиона, като темпът на спад се ускорява от спад от 2,2% през май и спад от 5,8% през април.

Ценовата война от 2023 г. насам помогна за повишаване на продажбите на китайски автомобили по-рано през годината, но има по-слаб ефект през последните месеци въпреки новите държавни субсидии за търговия с автомобили, които бяха обявени през април.

За първата половина на годината вътрешните продажби на автомобили в Китай са нараснали с 2,9% до 9,93 милиона автомобила.

Продажбите през юни на NEV представляват рекордните 48,1% от продажбите на вътрешни автомобили.

Общият ръст на продажбите на електромобили се охлади до 9,9% от 27,4% през май, докато продажбите на plug-in хибриди скочиха с 67,2% спрямо увеличение от 61,1% през предходния месец.

Подчертавайки слабостта на потребителското търсене, предупредителният индекс за инвентара на превозни средства, съставен от Китайската асоциация на автомобилните дилъри, се повиши с 8,3 процентни пункта на годишна база до 62,3% през юни.