Архив

Преговорите за митата между ЕС и Китай продължават

Очевидно все още има шанс специалните мита на ЕС върху вноса на електрически автомобили от Китай да бъдат избегнати. Официалните лица изглежда дават допълнително време на преговорите.

politico.eu

Гласуването на държавите-членки на ЕС за увеличаване на митата върху електрическите автомобили от Китай,byd-dolphin-2024-02-min-1400x933 което уж беше планирано за 25 септември, не се състоя. Едно от възможните обяснения е, че преговорите между ЕС и Китай продължават. Поне това съобщава Politico. В него се казва, че китайски представители са останали в Брюксел, за да продължат преговорите за избягване на митата на ЕС върху електрическите автомобили.

Според хора, запознати с преговорите обаче, споразумение все още не е постигнато дори след продължителни дискусии миналата седмица. Остава открит въпросът дали удължаването може да се разглежда като знак за евентуално сближаване. Европейската комисия не пожела да коментира информацията за предполагаемото удължаване.

Според Politico едно решение, за което се твърди, че все още е на масата, са доброволните минимални цени, които биха „компенсирали изкривяващите пазара китайски субсидии, като по този начин биха направили планираните мита на ЕС спорни“. Точно за това е целият спор за митата: след продължило месеци разследване Европейската комисия твърди, че е идентифицирала нарушаващи конкуренцията субсидии в Китай, благодарение на които китайските производители могат да продават своите електрически автомобили по-евтино. Следователно планираните специални тарифи на ЕС ще се основават на нивото на субсидията, определено за всеки производител.

Миналата седмица еврокомисарят по търговията Валдис Домбровскис и китайският министър на търговията Ван Уентао взеха лично участие в разговорите. Това не доведе до споразумение. Разговорите вероятно ще продължат на различно ниво: представител на китайската индустрия каза пред Politico, че в Брюксел са останали само преговарящите. Въпреки това, според доклада, той не може да предостави никаква информация за това колко отворен е ЕС към идеите на Пекин.

Обсъжданите минимални цени очевидно са едно такова китайско предложение. Още преди Уанг да посети Европа, Комисията беше отхвърлила първоначална оферта за минимални цени, тъй като „за да отмени китайските субсидии“, а също така имаше проблеми с налагането на цените.

Твърди се, че Германия е основната причина за продължаващите преговори. Германското правителство се позиционира – отчасти със свои собствени предложения – срещу специалните мита на ЕС върху китайските електрически автомобили на ранен етап, тъй като се опасяваше от търговска война с Китай, която може да отслаби германската автомобилна индустрия. Досега обаче Берлин не е успял да намери достатъчно съюзници, за да разубеди Европейската комисия от плановете си. Politico казва, че „последното излизане от Берлин ще бъде споразумение чрез преговори“. Ако разширените преговори са неуспешни, гласуването в Съвета на ЕС, за което вече се говори за сряда, може да се проведе до няколко дни. Понастоящем повечето страни-членки на ЕС биха приели специалните тарифи, предложени от ЕС.