Архив

Tesla Cybercab ще дебютира през 2026 г.

В Лос Анджелис Tesla представи своето дългоочаквано роботикси – или две от тях. Освен купе с врати тип „крила на чайка“, Илон Мъск представи и автономен ван за 20 пътника. Cybercab се очаква да стартира през 2026 г. – дори ако самият Мъск изрази леки съмнения относно това.

insideevs.com, electrek.co (Cybercab), insideevs.com, electrek.co, theverge.com (Robovan), 11.10.2024 г. – 10:07 ч.

Събитието в студиото на Warners Bros започна с почти час закъснение, както се твърди, порадиtesla-cybercab-2024-04-1400x933 спешна медицинска помощ в публиката. Когато главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск спря в Cybercab без шофьор без волан, имаше голямо учудване – главно поради външния вид на автомобила. В края на краищата не се изисква разрешение за управление на кола без волан в частна собственост. Тъй като филмовото студио е моделирано в реална среда, Мъск все още може да демонстрира възможностите на системата за автономно шофиране.

Cybercab е аеродинамично оформено купе с врати тип „крила на чайка“ – критиците виждат известна прилика с VW XL1. Cybercab наистина доказва, че основните правила на аеродинамиката са еднакви за всички.

Ако една кола трябва да бъде аеродинамична, няма начин да се заобиколи тази конкретна форма. Корпусът от неръждаема стомана и непрекъснатата светлинна лента отпред напомнят за Cybertruck, дори ако – поради аеродинамични причини – колата не е толкова остра като пикапа.

A beautiful spring landscape at SoFi Stadium with lush green palm trees and plants with powerful clouds at sunset in Inglewood California USA

A beautiful spring landscape at SoFi Stadium with lush green palm trees and plants with powerful clouds at sunset in Inglewood California USA

От Tesla все още мълчат относно платформата и задвижващата технология на Cybercab за премиерата – в момента също няма подробна информация на уебсайта на Tesla. Мъск обаче обяви, че частните клиенти ще могат да купят самоуправляващата се кола за по-малко от 30 000 долара – ценова граница, която много производители на автомобили не успяват да постигнат със значително по-конвенционалните електрически автомобили. Дори най-евтината Tesla в момента струва над 40 000 долара в САЩ, след като производителят на автомобили извади от пазара Model 3 с малка LFP батерия (поради митата върху батерията, внасяна от Китай).

За разлика от Model 3, Cybercab е само двуместен. Вратите с панти дават достъп до доста малък интериор, със солидна преградна стена зад двете седалки. По този начин Tesla елиминира и заден прозорец.

Tesla планира да започне производство през 2026 г. – поне според Мъск. Той обаче добави, че е доста оптимист по отношение на графиците. Така че остава да видим дали моделът наистина ще бъде на пазара след две години. Да вземем най-явния пример: Мъск показа второто поколение на Tesla Roadster през ноември 2017 г. и обяви производството за 2020 г. – но автомобилът все още не е наличен днес.

Автономно шофиране само с камери

До действителната премиера на Cybercab (Мъск също спомена 2027 г.), Tesla иска да доразвие системата за4 автономно шофиране в Model 3 и Model Y. Очаква се Model 3 и Model Y да могат да се движат автономно в Калифорния и Тексас до края на следващата година, в зависимост от регулаторните одобрения – след което Cybertruck, Model S и Model X също ще последват. Така Cybercab изглежда използва сравнима система – т.е. изцяло базирана на камера. Илон Мъск отхвърли скъпите лидарни сензори няколко пъти в миналото и се придържа към оръжията си за Cybercab.

Tesla обещава, че Cybercabs също ще бъдат особено евтини за работа. На събитието Мъск каза, че Cybercab ще струва около 20 цента на миля, докато средното пътуване с автобус в САЩ ще струва около един долар на миля – с други думи, пет пъти повече. Разбира се, това не може да бъде проверено в момента.

Освен подобното на кола Cybercab, Tesla представи и Robovan – невероятно футуристична интерпретация на средно голям електрически автобус. Представянето на Cybercab като отдавна обявеното роботикси на Tesla очевидно беше в центъра на събитието „We, Robot“. Въпреки че Мъск вече е писал за автономни автобуси и совалки в един от своите генерални планове, автобус на Telsa оттогава е на заден план. InsideEVs също така пише, че Robovan „е изненадващо допълнение в последния момент“.

Фактът, че в момента няма данни за системата за задвижване, системата за автономно шофиране или датата на пускане на пазара, също говори в полза на „добавката в последния момент“, а Tesla засега мълчи за цената. В миналото вече имаше много проучвания за автономни микробуси, които могат да се използват като такси с голям капацитет, превоз на стоки или за други цели със сменяеми модули. Tesla също представи един вид камион за храна като подвижна закусвалня в допълнение към пътническия превозвач.

5И така, нека да разгледаме известните факти: без шофьор, който се нуждае от ясна видимост на пътя отпред, Robovan вече няма предно стъкло. В екстериора му доминират елементи и стъклени повърхности отстрани. Колелата са разположени от вътрешната страна под златната ламперия, което придава на Robovan вид на влак, който се рее на няколко сантиметра над пътя. Плъзгащите се стъклени врати отстрани осигуряват достъп до интериора или щанда за продажба на хранителни камиони.

Въпреки че датата на премиерата все още не е известна, Мъск посочва, че автомобилът идва и ще изглежда така. „Едно от нещата, които искаме да направим и вие видяхте това с Cybertruck, е, че искаме да променим външния вид на пътищата“, каза Мъск за Robovan. „Бъдещето трябва да изглежда като бъдещето.“

Това, което е почти по-изненадващо за двойната премиера от дизайна на новата Tesla, е масовата критика, изречена в американските медии веднага след събитието. InsideEVs подчертава, че Tesla не успя да спази обявената дата за пускане на пазара и обещаните базови цени: „Cybertruck трябваше да струва под $50 000, но сега започва от $80 000.“

Electrek също критикува Tesla за обещаването на автономно шофиране в продължение на много години.

Много експерти критикуваха разчитането само на камери за автономно шофиране. Waymo също използва радарни и лидарни системи, но вече може да записва 100 000 автономни пътувания на седмица в четири американски града.

Един читател на Electrek е раздразнен, че Cybercab има само две седалки (и голям багажник): „Не можаха да го накарат да побере поне 4 места? Превозното средство заема толкова място на пътя, колкото обикновена кола и има само двама места… изглежда ми като огромен провал.“