Stellantis иска да намали производството на двигатели с вътрешно горене, за да постигне целите за CO2 на флота
Според новия европейски главен оперативен директор Жан-Филип Импарато, Stellantis е готова да намали производството на автомобили с двигатели с вътрешно горене, за да изпълни целите за емисии на ЕС за 2025 г., вместо да плаща глоби. Съкращенията на производството може да започнат още на 1 ноември.
autonews.com, 21.10.2024 г. – 15:45 ч.
Импарато обясни, че Stellantis ще трябва да удвои дела си на електрически автомобили до 24 процента от
общите продажби през следващата година, за да изпълни целта си за 2025 г. Ако търсенето на електрически автомобили остане на сегашното ниво, единственият начин да се постигне целта и да се избегнат глобите е да се намали производството на автомобили с вътрешно горене.
Някои производители на автомобили, като Renault, призовават за намаляване или отлагане на целите за CO2 флота, които ще се прилагат от 2025 г. В зависимост от прогнозата до 28 процента от колите, продавани в Европейския съюз, ще трябва да бъдат електрически превозни средства от следващата година, което поставя много производители под натиск. В края на краищата делът на новите регистрации в ЕС на електрически превозни средства наскоро беше само 13 процента.
Регламентите на ЕС, които влизат в сила на 1 януари, определят обща цел за емисиите на CO2 от автомобилния парк на всеки производител от 95 грама на километър – според предварителните данни на Европейската агенция за околна среда, значително намаление в сравнение със средните действителни емисии от 106,6 г/км през 2023 г.
Производителите на автомобили, които не успеят да постигнат индивидуалните си цели, ще бъдат изправени пред глоби от 95 евро на грам на превозно средство.
Според Лука де Мео, главен изпълнителен директор на Renault, производителите на автомобили могат да бъдат изправени пред глоби на обща стойност 15 милиарда евро. Анализатори от Barclays Bank определят сумата над 10 милиарда евро.
Stellantis обаче отхвърля всяко забавяне или отслабване на регулациите. Изпълнителният директор на Stellantis Карлос Таварес каза миналата седмица на автомобилното изложение в Париж, че Stellantis ще изпълни целите си и че всяко забавяне на новите правила ще означава, че европейските производители на автомобили ще изостанат още повече от технологично напредналите китайски марки.
Европейският главен оперативен директор Жан-Филип Импарато каза на изложението в Париж, че Stellantis ще трябва да удвои своя дял от електрически превозни средства до 24 процента от общите продажби на превозни средства през следващата година, за да изпълни целта си за 2025 г.
Ако търсенето на електрически превозни средства остане на сегашното ниво, единственият начин да се постигне целта и да се избегне глоба е да се намали производството на двигатели с вътрешно горене, каза Импарато. Производството на двигатели с вътрешно горене вероятно ще трябва да бъде намалено още през ноември, тъй като са необходими средно 60 дни, за да бъде действително регистриран един произведен автомобил.
Според Automotive News Europe, фактът, че Stellantis е придобил дял в китайския производител на електрически автомобили Leapmotor, би трябвало да е от полза за целта на компанията във флота. Това е така, защото колите, продавани от съвместното предприятие Leapmotor International, са включени в данните за емисиите на Stellantis.
Това е много практично, тъй като емисиите на електрически автомобили са нулеви и следователно Stellantis може да компенсира емисиите на CO2 от двигатели с вътрешно горене от марки като Citroen, Fiat, Opel или Peugeot с автомобили Leapmotor. Това хвърля различна светлина върху това защо Stellantis в момента настоява с европейското пускане на Leapmotor, вече е отворил книгите за поръчки за C10 и T03 и едва чака пазарното пускане на B10.
За да гарантира, че Stellantis е на път да постигне целта си за емисии на CO2, Импарато каза, че ще базира общия си производствен бюджет на своето портфолио от поръчки за EV. „Като се има предвид, че произвеждаме само превозни средства, обхванати от клиентска поръчка, ще сглобим толкова ICE, колкото са необходими, за да поддържаме дела на EV на необходимото ниво“, каза той.
Жан-Филип Импарато каза, че има няколко лоста на свое разположение за увеличаване на продажбите на електромобили, с цели, пригодени за всеки европейски пазар в зависимост от навлизането на електромобилите. Например, той каза, че дилърите в Испания и Италия, където пазарният дял на електромобилите е по-малък от 5 процента, не е необходимо да продават 20 процента електромобили през следващата година, но дилърите в Холандия може да трябва да достигнат 50 процента.
Компанията ще увеличи стимулите за дилърите да продават електрически автомобили, каза той. „Ако играят играта, ще спечелят големи пари“, каза Импарато, добавяйки, че новата програма за стимулиране ще възнагради цялата търговска верига, от търговци до регионални мениджъри. Друг вариант, който Императо вижда, е да повиши цените на моделите с двигатели с вътрешно горене, ако стане ясно, че целите за CO2 флот не могат да бъдат постигнати по друг начин.