Делът на Китай в световния пазар на електрически автомобили нараства до 76%
Пазарният дял се увеличава, след като силното търсене в страната компенсира рисковете от западните мита върху произведените в Китай електромобили
Делът на Китай в глобалния пазар на електрически превозни средства достигна 76% през октомври, съобщи автомобилният търговски орган на страната, което отразява силното търсене на електромобили в страната, въпреки че западните мита рискуват да спрат износа.
theguardian.com/business/2024
Между януари и октомври продажбите на електромобили достигнаха 14,1 милиона единици, според China Passenger Car Association, като 69% от тези продажби са в Китай. През октомври делът на Китай надхвърли три четвърти.
Цифрите показват, че Китай е на път да увеличи дела си на световния пазар на електромобили. Миналата година малко под 60% от новите регистрации на електромобили са били в Китай, според Международната агенция по енергетика.
Китайските фирми печелят рекорден дял от 11% EV в Европа.
По-голямата част от глобалните продажби на EV се извършват в Китай, ЕС и САЩ, като Китай доминира на пазара. Но митата, наложени от западните пазари през последните години, заплашиха да ударят спирачките на бързо разрастващата се китайска индустрия, която беше посочена от Пекин като една от „новите три“ приоритетни области за икономическото развитие на Китай и зеления преход.
Китайските електромобили са почти блокирани от американския пазар. Тази година Джо Байдън увеличи налога върху китайските електрически автомобили от 25% на 100%. Доналд Тръмп обеща да наложи допълнителна такса от 10% върху целия внос от Китай. ЕС също така реши да наложи мита върху китайските електромобили до 35%, в допълнение към съществуващите мита от 10%, решение, което беше осъдено от Китай.
Въпреки че западните пазари стават все по-трудни за навлизане за китайските компании, силното търсене и подкрепа за електромобили у дома продължава. Китай наскоро удвои субсидията, налична за купувачите на автомобили в подкрепа на покупките на EV, до 20 000 юана (£2169) за потребителите, които търгуват със своите конвенционални автомобили.
Tesla, американската автомобилна компания, ръководена от Илон Мъск, близък съюзник на Тръмп, изглежда беше един от бенефициентите на новата китайска субсидия през септември. Продажбите на Tesla са се увеличили със 7% през третото тримесечие.
Продажбите на автомобили от Китай за Русия също продължават да нарастват. Данните, споделени в понеделник от Цуи Донгшу, генерален секретар на Китайската асоциация за леки автомобили, показват, че износът за Русия се е увеличил със 109% през последните две години, докато износът за САЩ е намалял с 23% през същия период.
Цуи каза, че китайските производители на автомобили са „нетърпеливи да изнасят“ за Русия, тъй като международните конкуренти избягват пазара поради „рискове“. САЩ и ЕС забраниха износа на автомобили за Русия след нахлуването в Украйна през февруари 2022 г.