845 000 точки за зареждане в ЕС – но почти никакви за камиони
Европейската комисия изготви междинна оценка за това как напредва развитието на инфраструктурата за зареждане в Европейския съюз. Според доклада броят на зарядните точки в края на 2024 г. е около 845 000 – 180 на сто повече от 2021 г.
Изображение: Circle K
dvz.de
Регламентът на ЕС за инфраструктурата за алтернативни горива (AFIR) предвижда постепенно изграждане на минимален брой съоръжения за зареждане в трансевропейската транспортна мрежа (TEN-T). Според вътрешно проучване, докладвано от Deutsche Verkehrs-Zeitung, Европейската комисия очаква държавите-членки да могат да създадат минималната мрежа от станции за зареждане на електрически превозни средства, предписана от AFIR до 2030 г. Повечето държави вероятно ще постигнат това дори по-рано от 2030 г.
До края на 2024 г. броят на точките за зареждане в Европейския съюз достигна 845 000, 180 процента повече от 2021 г. Комисията на ЕС също е изчислила капацитета за зареждане на станция. Тя се е повишила от средно 26 на 33 кВт на точка за зареждане. Според Европейската комисия в ЕС има над 15 000 свръхбързи зарядни устройства с мощност над 350 кВт.
Най-големият проблем от гледна точка на ЕС обаче е наличието на зарядни точки, подходящи за електрически камиони. Вече има 13 500 от тези превозни средства, регистрирани в ЕС – и има огромно политическо желание за бързо електрифициране на тежкотоварния транспорт.
Въпреки че електрическите камиони могат да използват станциите за бързо зареждане с техните CCS щепсели, много станции за зареждане просто не са проектирани за размерите на камионите. На много места ремаркетата и полуремаркетата все още трябва да бъдат откачени, за да стигнат до станциите за зареждане – но дори ако шофьор на камион желае да направи това, не винаги има достатъчно места за паркиране за ремаркетата и полуремаркетата.
Според AFIR обаче трябва да има над 20 000 точки за зареждане, подходящи за камиони по трансевропейската транспортна мрежа (TEN-T) до 2030 г. За да се гарантира, че това разширяване напредва бързо, то ще бъде съфинансирано от ЕС, основно чрез програмата за финансиране на инфраструктурата за алтернативни горива (AFIF), която има бюджет от два милиарда евро.
В последния кръг на финансиране в началото на февруари, например, Milence получи повече от 111 милиона евро за изграждането на 71 хъба за зареждане на камиони в Белгия, Германия, Дания, Франция, Италия, Холандия, Австрия, Полша, Швеция и Испания. E.ON Drive Infrastructure (EDRI) получи 45 милиона евро за изграждането на 427 точки за зареждане на камиони и 932 точки за зареждане на автомобили.
В същото време Европейската комисия разкритикува бюрократичните спънки за разширяването на инфраструктурата за зареждане. „Процедурите по планиране и разрешаване не трябва да отнемат години, а месеци“, цитира DVZ властите в Брюксел. Конкуренцията е най-добрият начин да се държат разходите под контрол. Властите трябва да проверяват внимателно практиките си, когато възлагат концесии.
AFIR предвижда, че между 2025 г. и 2030 г. трябва да има съоръжение за бързо зареждане за тежкотоварни превозни средства поне на всеки 100 километра по пътищата TEN-T и на всеки 60 километра по основните маршрути. Има и цели за съоръжения за зареждане в охраняеми паркинги за камиони и в градски райони.
Държавите от ЕС трябва да създадат станции за зареждане с водород във всеки възел на градския транспорт и на всеки 200 километра по основната мрежа TEN-T. Комисията заявява, че пазарът трябва да определи оптималната гъстота на мрежата за зареждане и зареждане извън минималните изисквания.
Според AFIR има две основни цели за разширяване на инфраструктурата за зареждане в ЕС: бързи зарядни станции за автомобили и лекотоварни автомобили с капацитет от най-малко 150 кВт трябва да бъдат инсталирани на всеки 60 километра по маршрутите на трансевропейската транспортна мрежа (TEN-T).
Освен това зарядни станции за тежкотоварни превозни средства с минимална мощност от 350 кВт трябва да бъдат инсталирани на всеки 60 км по маршрутите на основната мрежа TEN-T и на всеки 100 км в по-голямата обща мрежа TEN-T.
Пълното мрежово покритие трябва да бъде постигнато и в двата случая до 2030 г.