Мита на Тръмп за автомобили: Президентът наложи 25% мита върху вноса на автомобили в САЩ
Дългообещаваните мита върху автомобилите водят до повишаване на цените, забавяйки производството
Автомобилните запаси и по-широкият пазар се сриват заради притесненията за тарифите
Тарифите за автомобили ще влязат в сила след полунощ на 3 април, каза представител на Белия дом
Реципрочните мита ще бъдат „много снизходителни“, казва Тръмп
reuters.com/world/us, 27 март 2025 г. 03:56 ч.
ВАШИНГТОН, (Reuters) – Президентът на САЩ Доналд Тръмп представи на 26 март 25% мито върху вносните автомобили и лекотоварни камиони от следващата седмица,

Автомобили на корабния терминал са показани от изглед на дрон в Сан Диего, Калифорния, САЩ, 26 март 2025 г. REUTERS
разширявайки глобалната търговска война, която той започна, след като си върна Белия дом тази година в ход, който експертите от автомобилната индустрия очакват да повиши цените и да спре производството.
„Това, което ще направим, е 25% тарифа за всички автомобили, които не са произведени в Съединените щати“, каза Тръмп на събитие в Овалния кабинет.
Тръмп, който вижда митата като инструмент за увеличаване на приходите, за да компенсира обещаните от него данъчни облекчения и да съживи отдавна западащата индустриална база на САЩ, каза, че събирането ще започне на 3 април, ден след като планира да обяви реципрочни мита, насочени към страните, отговорни за по-голямата част от търговския дефицит на САЩ.
Председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен описа този ход като „лош за бизнеса, по-лош за потребителите“, докато канадският премиер Марк Карни го определи като „директна атака“ срещу канадските работници.
„Ние ще защитим нашите работници, ще защитим нашите компании, ще защитим нашата страна и ще я защитим заедно“, каза Карни пред репортери в Отава.
Обединените автомобилни работници – UAW, дългогодишни критици на споразуменията за свободна търговия, според които са унищожили работните места на американците, го похвалиха.
„Тези тарифи са важна стъпка в правилната посока за автомобилните работници и общностите на сините якички в цялата страна и сега е ред на производителите на автомобили, от Голямата тройка до Volkswagen и отвъд тях, да върнат добрите синдикални работни места в САЩ“, каза президентът на UAW Шон Фейн в изявление.
Акциите на автомобилните производители паднаха в следборсовата търговия, а фючърсите на американския капиталов индекс се понижиха, което показва, че акциите са се насочили към по-ниско отваряне на 27 март.
Правното основание за действието е разследване на националната сигурност от 2019 г. съгласно раздел 232 от Закона за търговията от 1962 г. относно вноса на автомобили, проведено от първата администрация на Тръмп. Това проучване установи, че вносът на автомобили вреди на националната сигурност на САЩ, но по това време Тръмп не предприе действия за налагане на мита.
Като индикация за прибързаността, с която се налагат новите налози, директивата на Тръмп включва временни изключения за авточасти, докато правителствените служители се справят със сложността на превръщането на неговата прокламация в практика.
Засега това освобождава, например, автомобилни части, които са в съответствие със Споразумението САЩ-Мексико-Канада (USMCA) за търговия, което Тръмп договори по време на първия си мандат. Споразумението позволява до голяма степен безмитна търговия между САЩ и двата им най-големи търговски партньори.
„Съвместимите с USMCA автомобилни части ще останат освободени от мита, докато министърът на търговията, след консултация с митническата и гранична служба на САЩ, установи процес за прилагане на мита към тяхното съдържание извън САЩ“, каза главният заместник-секретар по пресата на Белия дом Харисън Фийлдс.
Това допълнително освобождава до 3 май всички други вносни авточасти.
Брад Сетсер, бивш служител на Министерството на финансите на САЩ, сега в Съвета за международни отношения, каза, че около 4 милиона коли от Канада и Мексико сега са изправени пред 25% или повече мита, което вероятно ще повиши цените и ще намали продажбите на автомобили в САЩ за „известно време“.
Той каза, че тарифите са „явно нарушение“ на USMCA и също повдигна въпроси относно споразумението за свободна търговия на Южна Корея.
Икономическото въздействие може да бъде значително, каза той, като отбеляза, че вносът на готови превозни средства в САЩ е близо до процент от брутния вътрешен продукт на САЩ.
САЩ са внесли автомобилни продукти на стойност 474 милиарда долара през 2024 г., включително леки автомобили на стойност 220 милиарда долара. Мексико, Япония, Южна Корея, Канада и Германия, всички близки съюзници на САЩ, бяха най-големите доставчици.
Преди изявлението на Тръмп, акциите на регистрираните в САЩ автомобилни производители паднаха поради опасенията, че митата ще предизвикат шокови вълни в глобалната автомобилна индустрия, която вече се тресе от несигурността, причинена от заплахите на Тръмп за бързи мита и от време на време отмяна.
Американският фондов пазар също затвори с понижение поради притесненията относно митата, които преследваха инвеститорите през по-голямата част от последния месец. Индексът S&P 500 (.SPX) падна с 1,1% преди пресконференцията и е надолу с повече от 4% досега през март за най-лошото си месечно представяне от близо година.
Откакто встъпи в длъжност на 20 януари, Тръмп обяви и забави митата върху Канада и Мексико за това, което той твърди, че е тяхната роля в допускането на опиоида фентанил в САЩ; определя данъци върху вноса на стоки от Китай по същата причина; въведе високи мита върху вноса на стомана и алуминий; и многократно рекламира плановете си да обяви глобални реципрочни мита на 2 април.
По отношение на предстоящото съобщение от 2 април, Тръмп посочи, че мерките може да не са еднаквите такси, които той обеща да наложи.
Очакваше се новите данъци върху превозните средства да повишат разходите за автомобили за потребителите с хиляди долари, да засегнат продажбите на нови превозни средства и да доведат до загуба на работни места, тъй като автомобилната индустрия на САЩ разчита в голяма степен на вносни части, според Центъра за автомобилни изследвания.
„Във време, когато цената е проблем номер едно за американските купувачи на автомобили, автомобилните производители в САЩ работят, за да осигурят набор от достъпни превозни средства за потребителите“, каза в изявление Дженифър Сафавиан, президент и главен изпълнителен директор на Autos Drive America, търговска група, представляваща чуждестранни автомобилни производители. „Наложените днес мита ще направят по-скъпо производството и продажбата на автомобили в Съединените щати, което в крайна сметка ще доведе до по-високи цени, по-малко възможности за потребителите и по-малко работни места в производството в САЩ.“