MAN започва масово производство на електрически камиони
MAN даде зелена светлина на серийното производство на своите електрически тежкотоварни автомобили eTruck. От 16 юни заводът Hauptwerk в Мюнхен започна да произвежда електрически и дизелови камиони в напълно интегрирана смесена производствена линия. MAN планира да достави първите 1000 електрически камиона до края на годината.
mantruckandbus.com
Наричайки това „исторически момент“ за MAN Truck & Bus, главният изпълнителен директор на MAN Александър Власкамп каза, че смяната бележи „повратна точка“ в историята на компанията: „Инвестирахме почти 400 милиона евро в научноизследователска и развойна дейност, за да можем да предложим нашето продуктово портфолио от конвенционални камиони и с акумулаторно електрическо задвижване… Ние се стремим да доставим първите 1000 електрически камиона до края на годината.“ На церемония в завода в Мюнхен Власкамп заедно с производствения директор на MAN Михаел Кобригер и председателя на ЕНП Манфред Вебер, член на Европейския парламент, бяха тези, които натиснаха бутона за стартиране на производството. Това последва първата доставка на eTGX на клиенти през октомври 2024 г.
За да започне серийното производство на eTruck, MAN избра напълно интегрирано смесено производство както на електрически, така и на дизелови камиони на една и съща поточна линия – точно както неговите конкуренти в Daimler Truck във Вьорт. Майкъл Кобригер, член на борда за производство и логистика, каза, че това им дава висока степен на гъвкавост. „Производството на електрически или дизелови камиони на една линия може да бъде гъвкаво адаптирано към развитието на пазара и превозните средства могат да бъдат конструирани точно в реда, в който са поръчани от клиентите. Тази иновативна концепция е придружена от обширни промени по протежение на поточната линия, както и във веригата за доставки и логистиката.“
Например, докато дизеловите камиони първоначално получават оси, резервоари и изпускателни устройства, E-моделите вместо това получават два акумулаторни блока под кабината заедно с HV разпределител, климатичен компресор и други електрически компоненти – всички монтирани компактно в E-Powerpack. Това се подготвя на отделна линия за предварително сглобяване.
MAN заявява, че максималният му производствен капацитет в завода в Мюнхен в момента е прибл. 100 камиона на ден (дизелови и електрически) и че производството на всеки камион отнема около осем часа. Фирмата каза, че основното предимство на eTruck е, че цялата технология, свързана със задвижването, е разположена в долната част на рамката: „Така горната част остава напълно свободна за техническите изисквания на производителя на каросерията и клиентът има още по-голяма гъвкавост в дизайна на превозното средство.“ Към края на производствената линия всички камиони преминават през „сватбата“; вътрешен термин, използван за описание на позиционирането на кабината върху напълно сглобената рамка. След това следва поставянето на гумите и процедурата за „параметризиране“ и тестване в края на линията.
За да се подготви за серийно производство, MAN е обучил над 5000 служители в „технологията за високо напрежение“, която е в основата на силовия агрегат. Кобригер заявява, че около 1 милиард евро ще бъдат инвестирани и в преобразуването на други европейски заводи на компанията към електрификация до 2030 г. Тъй като голяма част от тези заводи са базирани в Германия, той твърди, че това ще даде тласък на индустриалната икономика на Бавария – особено Нюрнбург и Мюнхен. Батерийните пакети както за електрическите камиони, така и за автобусите на MAN са инсталирани в момента в Нюрнбург.
Що се отнася до eTruck, той ще бъде пуснат в моделите eTGX, eTGS и eTGL, всички от които съответстват на съществуващите дизелови модели на MAN. Например eTGX ще споделя по-широката кабина на дизеловия TGX. Всеки електрически модел обаче е базиран на една и съща модулна платформа. Всеки от тях има непрекъсната мощност от 245 кВт, 330 кВт или 400 кВт. Плюс това, с до шест NMC батерии, камионите могат да осигурят брутен капацитет до 534 кВтч (480 кВтч използваеми). MAN заявява, че това означава до 500 км пробег без междинно зареждане. Освен това, MAN обеща седма батерия за още по-големи пробеги до 740 км – въпреки че фирмата не е споделила повече подробности на този етап.
На церемонията по откриването MAN заяви, че дневните обиколки до 850 км (с междинно зареждане) и много ниска консумация от средно 97 кВтч на 100 км ще бъдат възможни с eTrucks. Между другото, MAN смята своя нов електрически камион за особено привлекателен за използване в автомобилната логистика, тъй като вече се предлага като т. нар. влекач с ултра ниска линия.
Ясно е, че MAN залага много на eTruck, тъй като електрическите камиони досега са играли минимална роля в компанията в сравнение с електрическите автобуси. Има едно изключение от това, а именно неговият първи електрически камион, наречен eTGM, който влезе в производство през 2018 г. Тъй като компанията се стреми да бъде неутрална по отношение на въглеродните емисии до 2050 г., както и да отговори на настоящите изисквания за CO2 на ЕС, тя планира да предаде повече от 1000 eTrucks на клиенти само тази година.
Александър Власкамп заяви, че сега зависи от политиците да помогнат за поддържането на инерцията на електрифицираната логистика в Европа. Той каза: „Сега политиците трябва да определят правилния курс по отношение на разширяването на инфраструктурата и ценообразуването на CO2, така че нарастването на електронната мобилност да продължи да набира скорост.“