Архив

Бъдещето на Skoda: Главният изпълнителен директор говори за нови автомобили и как е победил BMW

Все още не сме достигнали пика на Skoda – флагмански електрически SUV и малък хечбек скоро ще разширят гамата, обяснява главният изпълнителен директор Клаус Целмер в дълъг разговор с Auto Express.

Skoda изпревари BMW, за да се превърне в третата най-продавана автомобилна марка в Европа, и ще продължи да настоява за новия си продукт с два нови електрически автомобила, фейслифт за базовите си модели и нова концепция Octavia.

Продажбите на чешката марка в Европа нараснаха с 10% през първата половина на годината, като регистрациите във Великобритания се увеличиха с над 16%. Четири пети от 509 400 бройки на Skoda-Vision-7S3компанията отидоха за европейски клиенти, докато стратегията ѝ за диверсификация осигурява растеж и в Индия.

Как Skoda се изкачи на подиума на европейските продажби на автомобили за първи път? Като предлага нарастващо портфолио от модели и силови агрегати, които отговарят на изискванията на всеки клиент, като предлага конкурентни електрически автомобили, осигурява добро качество на достъпни цени и използва разцъфтяващата сила на марката Skoda. Това каза шефът на компанията Клаус Целмер пред Auto Express по време на завладяващ 90-минутен разговор в Лондон.

Целмер, чийто договор като главен изпълнителен директор наскоро беше удължен с още три години, вярва, че дизайнът на Skoda е един от факторите за привличане на клиенти. Той постига деликатен баланс между достатъчно високотехнологичен външен вид със своята осветена решетка Tech-Deck и съчетава успокояващо солидни, изчистени повърхности на каросерията, които няма да изплашат никого, като изглеждат твърде дръзки.

„Повратната точка в нашия дизайнерски език е въвеждането на Elroq, след което ще се появят и електрическите автомобили – Epiq и флагманският SUV следващата година. Това е седемместен автомобил с работно заглавие „SpaceBEV“. Този автомобил напълно възприема новия дизайнерски език и нашия стремеж за флагман на Skoda, който е все още много функционален, но и напълно вечен.“

Концепцията Skoda Vision 7S7…

Тази електрическа алтернатива на SUV-а Kodiaq – продължаваща традицията на Skoda да предлага самостоятелни електрически автомобили, вместо да електрифицира съществуващите – ще се появи през втората половина на 2026 г. Ще ѝ е нужно повече време от Kodiaq, за да осигури огромно пространство в кабината, подкрепено от платформата за електрически автомобили MEB на групата Volkswagen. Това означава голяма батерия с капацитет около 90 кВтч и мощност на един или два двигателя.

„Гордея се, че колата много прилича на концепцията Vision 7S: не сме загубили много по пътя [към производството], разбира се, че нямаме самоубийствени врати!“

Другият нов електромобил за следващата година ще бъде Epiq.

Epiq, SUV в противоположния край на спектъра по размер и цена, ще изпревари седемместния модел на пазара, като ще се появи на пазара през пролетта на 2026 г. Петместният модел е електрическият еквивалент на 4,2-метровия Kamiq на Skoda. Той ще се предлага с батерии от 38 кВтч и 56 кВтч, като последният обещава пробег до 280 мили. И въвежда нов тип химия на батериите, за да намали цената до около 25 000 паунда.

„Epiq ще се предлага с LFP батерия. Тя е по-рентабилна“, потвърди Зелмър. LFP – или литиево-железни фосфатни батерии – използват по-евтини суровини от никел-манганово-кобалтовите (NMC) батерии в съществуващите електрически автомобили на Skoda, което също ще увеличи печалбите на Skoda. Шефът изчислява, че 40% от цената на електромобила в момента е в батерията.

Skoda Epiq7…

Skoda Vision 7S7Това е критично бойно поле, особено като се има предвид, че китайските конкуренти като BYD – ранен потребител на LFP – имат ценово предимство. „Колкото повече [клиенти] се обръщат към електрически превозни средства с батерии, толкова повече трябва да се справяме с цената на тези автомобили, за да запазим нивата на печалба, на които се радваме“, предупреждава главният изпълнителен директор. „Постигнахме ценови паритет с Elroq и Karoq – но не и ценови паритет.“

С продадени 72 000 електромобила между януари и юни 2025 г., Skoda е втората по големина марка за електрически автомобили в Европа, след компанията майка Volkswagen. С много клиенти, които купуват първите си електромобили, лоялността към марката все още се изгражда, което прави пазара чудесен изравнител за Skoda.

Около 75% от купувачите на Enyaq, първия електромобил на Skoda, са нови за марката. А представянето на новия Elroq – Автомобил на годината 2025 на Auto Express – даде допълнителен импулс на Skoda, като моделът оглави класацията за продажби на електромобили във Великобритания и Европа на моменти тази година.

Изкушени ли сте от Skoda Elroq? Разгледайте услугата „Купи кола“ на Auto Express, като спестявате над 2000 паунда за автомобили, налични за поръчка сега.Skoda Vision 7S7(1

Стига толкова за електрическите автомобили! Какъв е планът на Skoda за автомобили с двигател с вътрешно горене?

Skoda предлага объркващо разнообразие от възможности. Това е ясно илюстрирано от факта, че докато Passat на VW се предлага само като комби, неговата сестра Skoda Superb се предлага и като хечбек.

„Това е най-широкото портфолио, което някога сме имали в Skoda, изпълнявайки нашата мантра, че уважаваме желанието на клиентите за избор: мек хибрид, plug-in хибрид, дизелов автомобил, SUV, седан, хечбек, комби (комби), каквото и да [искате]. И работим с пълна пара в нашите фабрики, което също е добре за рентабилността.“