Архив

През септември се навършиха 100 години от сливането на Škoda и Laurin & Klement

› На 12 септември 2025 г. се навършиха 100 години, откакто производителят на автомобили Laurin & Klement от Млада Болеслав се е слял с индустриалната група Škoda, базирана в Пилзен.

› Сливането – станало през 1925, дава начало на период на бърз растеж, подкрепен от значителни инвестиции в разработка, производство и дистрибуция. От 1995 г. насам обозначението Laurin & Klement маркира най-високите нива на оборудване на Škoda.

› Интеграцията във Volkswagen Group през 1991 г. дава на Škoda импулс за модернизация, иновации и глобална експанзия, които продължават да оформят марката и днес.

skoda-storyboard.com

През 1925 г., когато компанията Laurin & Klement, базирана в Млада Болеслав, отбелязва 30-годишнината си и 20 години производство на автомобили, тя обединява сили с индустриалната и въоръжаваща група Škoda.

1929 LK Skoda -110

1929 LK Skoda -110

Под марката Škoda силният стратегически партньор стартира амбициозна инвестиционна програма, въвеждайки конвейерно производство, трансферирайки авангардни технологии, пускайки на пазара нова вълна от модели и укрепвайки позициите на марката у дома и в чужбина.

От 1995 г. насам най-високите нива на оборудване на Škoda носят обозначението Laurin & Klement. Философията на Laurin and Klement – изградена върху иновации, прецизност и страст към мобилността – остава неразделна част от ДНК-то на марката.

Историята на инженерната компания, базирана в Пилзен, датира от 1859 г., а десет години по-късно тя е придобита от инженера Емил Шкода. Под негово ръководство и носеща неговото име, компанията се превръща в най-голямото индустриално предприятие в Австро-Унгария и дори си сътрудничи с производителя на автомобили Laurin & Klement.

През 20-те години на миналия век и двете компании се сблъскват с икономически трудности след Първата световна война и срива на традиционните пазари. През 1924 г. опустошителен пожар допълнително поврежда фабриката на L&K в Млада Болеслав. Затова Вацлав Лаурин и Вацлав Клемент решават да потърсят силен стратегически партньор.

Skoda Superb Hatch LK

Skoda Superb Hatch LK

По това време L&K наема 1125 души, докато Škoda Plzeň има над 30 000 служители. Въпреки това, автомобилното му производство е ограничено, фокусирано главно върху лицензираното производство на британски парни камиони Sentinel и луксозни автомобили Hispano-Suiza. За разлика от други разглеждани варианти, сливането със Škoda Plzeň гарантира продължаването на независимото автомобилно развитие и производство в Млада Болеслав.

На 20 юли 1925 г. общите събрания на двете компании одобряват сливането, като акциите се разменят в съотношение 2:1 (L&K/Škoda). Решаващата дата е 12 септември 1925 г., когато Министерството на вътрешните работи дава одобрението си. Laurin & Klement е официално заличена от Търговския регистър на 29 декември, но традиционното ѝ лого продължава да се появява редом с името Škoda на моделите, въведени до август 1925 г.

Автомобилният производител от Млада Болеслав излиза от сливането значително по-силен – устойчивост, която скоро е поставена на изпитание от надвисналата световна икономическа криза. Връзката с централата в Пилзен е насилствено прекъсната чрез национализация през 1945 г.

Laurin & Klement днес

Въпреки че Laurin & Klement официално е заличена от Търговския регистър като независим производител, правата върху легендарната марка – включително емблематичното ѝ лого в стил Ар Нуво – остават при Škoda Auto. Клиентите ще я намерят в най-високите нива на оборудване на Škoda, традиция, започнала през 1995 г. със Škoda Felicia Laurin & Klement, отличаваща се с кожена тапицерия, тъмносиня боя с перлен ефект, 13-инчови алуминиеви джанти в ретро стил и други.

Ключови модели от ерата на L&K продължават да вдъхновяват дизайнерите на Škoda Auto, докато Škoda Motorsport гордо надгражда състезателните си успехи, датиращи от 1901 г. Също така новият офис комплекс на компанията носи името Laurin & Klement Kampus. Числата разказват историята: преди век 1800 служители са произвели 833 автомобила. През 1991 г. 16 974 служители на Škoda са произвели 172 074 автомобила. Миналата година Škoda, с около 40 000 служители в световен мащаб, доставя над 926 000 автомобила на клиенти по целия свят. Тази година ученици от

Професионалното училище на Škoda Auto модифицираха Škoda Superb Combi в ескорт автомобил за колоездачни състезания. Името му, L&K 130, и специалният му дизайн също отбелязват 130-годишната история на Škoda Auto.