Архив

Volkswagen Polo I и Audi 50

След края на Втората световна война болшинството заводи на автомобилното обединение Auto Union се оказали в Съветската 1280px-VW_Polo_LS_I_1977_green_vl_TCEокупационна зона, където били национализирани и демонтирани. Въпреки това няколко акционери на компанията останали в Западна Германия и в края на 1945 г. се опитали да възродят Auto Union в неговата историческа родина град Инголщадт в Бавария. Тези титанически усилия довели до това, че на 3 септември 1949 г. компанията била регистрирана и започнала пускане на мотоциклети и неголеми развозни автомобили под марката DKW.

Делата постепенно потръгнали, но стачката на металурзите в Бавария в август 1954 г. – една от най-големите в следвоенна Германия, към която се присъединили работниците на автомобилния завод, сериозно подронила положението с финансите на Auto Union. В резултат, през април 1958 г. 88% от акциите били придобити от Daimler-Benz. В началото на 1960-те години автомобилите DKW започнали да губят популярност, основно заради архаичните двутактови двигатели.

Audi_50_(ca_1976)_at_Schaffen-Diest_Fly-drive_2013За промяна на ситуацията, ръководството на Daimler-Benz изпратило своя специалист по двигатели Лудвиг Крауз в Иголщадт за технически директор. Била му поставена задача да адаптира новият четиритактов двигател на Daimler за използване в автомобилите DKW. Снабдено с този двигател предно задвижваното DKW F103 видяло свят през 1965 г. По-късно този автомобил бил преименуван в Audi 72, ставайки първият автомобил с това име в следвоенната история.

Строителството на новия автозавод в Инголщадт е започнато през 1958 г. и общия спад в търсене на автомобили в началото на 1960-те води до това през 1964 г. финансовото състояние на Auto Union да стане плачевно. Daimler-Benz решава да продаде губещото предприятие на Volkswagen. Ръководството на Volkswagen било с много ниско мнение за продукцията на Auto Union, освен това „Бръмбарът“ се продавал добре и сглобяването му започнало и в завода в Инголщадт.

Но Лудвиг Крауз бил на друго мнение. Скоро Рудолф Лейдинг, изпратен от концерна-майка да се разпорежда с придобитите активи, забелязал пластелинови макети на новия автомобил, който продължили да разработват тайно. Външният вид и техническите характеристики, които били заложени, се харесали на Лейдинг. И той отстоял пред ръководството на Volkswagen новият проект. Така в 1968 г. се появил знаменитият автомобил Audi 100.Audi_50_sst

След това последвало Audi 80 и, накрая, в 1974 г. – Audi 50, последният автомобил, създаден  под ръководството на Крауз. Малкият автомобил се оказал на място в края на 1973 г., когато се разгоряла горивната криза и неголемите икономични автомобил станали особено популярни.

Audi 50 (познат вътрешно като Typ 86 ) е супермини икономична кола, произвеждана от германския автомобилен производител Audi през 1974-1978 г. и се продава само в Европа. Audi 50 е строена от Audi NSU и Auto Union AG в бившия завод NSU в Некарсулм, Германия и в гигантския завод във Волфсбург от Volkswagen. Колата е ребаджирана шест месеца по-късно от Volkswagen като Volkswagen Polo с по-широк кръг от двигатели и други опции. Volkswagen Polo е стартирана през вътрешния пазар от септември 1974 г. и се появява на пазарите за износ, включително Великобритания, няколко месеца по-късно.

И така след половин година автомобилът под ново название Volkswagen Polo започнали да правят във Волфсбург. Икономиката на Германия растяла и клиентите започнали да обръщат внимание повече на по-големи и по-скъпи автомобили. Затова било решено да се преориентира брендът Audi към производство на премиум клас. През 1978 г. пускането на Audi 50 било прекратено. А неголемите коли под марката Volkswagen Polo продължили своето шествие по пазарите на света. Емблематично моделите на Volkswagen и Audi са били продавани един до друг 3 години до 1978 г., но по-евтиният Volkswagen Polo надминава по продажби Audi 50, Audi и прекратява Audi 50 през 1978 г., след като общото производство става от 180 812 единици.

1280px-VW_Polo_I_rear_20090810Производител на VW Polo I е Volkswagen AG. Годините на прозиводство са      1975-1981 г. Сглобява се във Волфсбург, Германия. Заводските кодове са съответно Typ 86 (Polo – за хечбека), и Typ 87 (за Derby – салонната версия по-късно)

Габаритите са – дължина до 1979 г. 3512 мм (Polo), 3836 мм (Derby), след 1979 г. – 3605 мм (Polo), 3915 мм (Derby), ширина 1560 мм и височина 1344—1352 мм при колесна база 2335 мм и клирънс 97—106 мм. Массата е 685—700 кг, пълната маса -1110—1130 кг. Макс. скорост е до 154 км в час.

През март 1975 г. автомобил под ново название Polo започнал да излиза от завода на  Volkswagen във Волфсбург. Неголемият предно задвижван автомобил имал целометалическа триврата каросерия от типа хечбек – две врати отстрани и един капак на багажника. Характерни за външния вид били кръглите вентилационни отвори на задните стойки. Изработката на салона била проста е нескъпа, само най-необходимото оборудване. Затова пък автомобилът имал добър багажник от 258 л (238 по методиката VDA), а при сгънати задни седалки – 900 (840) л.

Първоначално автомобилът се снабдявал с 0.9-литров двигател с мощност 40 к.с. Двигателят принадлежал към серия бензинови четирицилиндрови редови четиритактови мотори с водно охлаждане. Те имали чугунен блок на цилиндрите, в който се разполагал пълно опорен колянов вал, глава от алуминий с един горен разпределителен вал (SOHC), който се задвижвал от зъбчат ремък и с по два клапана на цилиндър. Двигателят бил разположен напречно отпред. С двигателя чрез сух еднодисков съединител била стикована четиристепенна механична скоростна кутия.1280px-VW_Polo_I_front_20090810

Ходовата част се състояла от предно независимо окачване със стойки макферсон и стабилизатор за напречна устойчивост, задно – полунезависимо с Н-образна ос и реечно кормилно управление. Двуконтурната спирачна система била отпред с дискови спирачки, отзад с барабани. Само първите серии били изцяло с барабанни.

От 1976 г. бил добавен 1.1-литров двигател, който взависимост от форсирането давал 50 к.с. (Plolo L), или 60 к.с. (Polo GLS). На всички автомобили започнали да поставят отваряща се навън ключалка на дясната врата и колела 4,5Jx13.

От базовия автомобил Polo L външно се отличавал с тънките странични лайстни и по-доброто оборудаване, като напр. триточкови колани. Polo GLS бил още по-добре оборудван, имал декоративни капаци на колелата и широки гуми145SR13, индикатор за температурата на двигателя и часовник на предния панел. На всички автомобили с двигател 1.1 започнали да поставят напречен стабилизатор и отзад.

Он януари 1977 г. се появява каросерия седан, която наричат Derby. Автомобилът бил идентичен с хечбека, само че имал усилено задно окачване, само две врати и приличен багажник от 515 л. Той се оборудвал с 1.1-литров мотор от 50 к.с. или с новия 1.3-литров от 60 к.с.

Обемни пластикови брони и нова решетка на радиатора, а при Derby — квадратни фарове, се появили през 1979 г. Те направили външния вид по-модерен. Появило се Polo GT със спортни колела, спидометър и други спортни аксесоари.  През януари 1981 г. се появява версия Formel-E, която е икономичен вариант. Тя има  1.1-литров двигател с увеличена до 9,7 степен на компресия и скоростна кутия 3+E с намалено предавателно отношение на четвърта предавка. Икономичната предавка Е позволява със 17% да се намали разходът на гориво до 7,6 л при смесен цикъл на управление.

Derby нямал много голям пазарен супех и производството било прекратено през 1981 г.

Малко по-късно Polo първо поколение било заменено от второ поколение.