Електрическите превозни средства достигнаха 2 млн.
Ройтерс
Лондон – Броят на електрическите автомобили по пътищата в световен мащаб се е повишил до рекордните високи 2 млн. през м. г., но има дълъг път, за да достигне нивата, необходими за ограничаване на повишаването на глобалните температури, казаха от Международната агенция по енергетика (МАЕ) неотдавна.
През 2015 г. броят на електрическите автомобили, включително с акумулаторните батерии, електрическите и електрическите леки пътнически превозни средства с горивни клетки, е бил 1 млн., съобщава МАЕ в доклад.
Макар че цифрата се удвои м. г., световното количество електрически автомобили е само 0,2% от общия брой леки и лекотоварни автомобили в обръщение.
„Трябва още доста време, преди да се достигнат цифри, способни да дадат значителен принос към целите за намаляване на емисиите на парникови газове“, казаха от МАЕ.
„За да се ограничат увеличенията на температурата до 2 градуса по Целзий до края на века, броят на електрическите автомобили ще трябва да достигне 600 милиона до 2040 г.“, добавиха от агенцията.
Подобренията в научноизследователската и развойната дейност и масовото производство водят до по-ниски разходи за батерии и тази тенденция трябва да продължи, което би трябвало да намали разликата в конкурентоспособността на разходите между електрическите превозни средства и двигателите с вътрешно горене.
Съществува „добър шанс“ световният брой електрически автомобили да достигне до количество между 9 и 20 млн. до 2020 г. и между 40 и 70 млн. до 2025 г., се казва в доклада.
Пазарът на електрически автомобили все още е концентриран в ограничен брой държави. В световен мащаб, 95% от продажбите на електрически автомобили се извършват само в десет държави – Китай, САЩ, Япония, Канада, Норвегия, Великобритания, Франция, Германия, Холандия и Швеция.
Миналата година Китай задмина Съединените щати като страна с най-голямо количество от електрически автомобили, с около една трета от общото количество в света, се казва в доклада.
Въпреки че разходите за батерии са паднали от 2009 г. насам, те все още са основен компонент на разходите и увеличават цените на дребно.
Поради това финансовите стимули като отстъпки, данъчни облекчения или освобождаване от данъци, са важни за подпомагането на нарастването броя на електрическите автомобили, но може те да се наложи да бъдат преустановени, когато разходите за електрически автомобили съперничат на тези на двигателите с вътрешно горене, се казва в доклада.