Картел при немските автопроизводители?
Ако бъде доказано – ще има огромни глоби
Акциите на BMW, Volkswagen и Daimler паднаха надолу в последните дни, заради опасенията от евентуалните антикартелни глоби. Тези на VW с 3.3%, на Daimler с 2,9% и на BMW с 2,5%, доста повече от спадането на индекса DAX от 0.4 %.
Най-големите немски автопроизводители са на мушката на федералната прокуратура и антимонополните регулатори на Германия и Евросъюза. Това се случва заради подозрение за евентуален сговор. Или, както му казват – картел!
Най-големите германски производители – Volkswagen, Audi, Porsche, BMW и Daimler, бяха обвинени от властите в страната в картелно споразумение, съобщава Der Spiegel.
В началото на скандала Дизелгейт, като че ли само Volkswagen AG, се оказваше замесен. Производителят беше яко наказан, заваляха оставки на най-високо ниво. Разследването по случая не остана само зад океана, а се прехвърли и на Стария континент. Тогава започнаха да изплуват още замесени. И като че ли започва да се изясняват нещата около картел на водещите автопроизводители на Германия.
Става дума за Audi, BMW, Daimler, Porsche и най-вече Volkswagen.
В ръцете на следователите по време на изземване на документация от офисите на Volkswagen е попаднала презентация. В нея се говори за многобройни срещи на специалистите с представители на други компании. Там са се обсъждали и утвърждавали методи за намаляване на разходите при производството на дизеловите автомобили, удовлетворяващи екологическите изисквания на стандартите Евро-5 и Евро-6.
Според Der Spiegel още от средата на 90-е години на миналия век, Audi, BMW, Daimler, Porsche и Volkswagen, са съгласували действията си чрез групи от представители и то доста често. Още от тогава автомобилните производители са се били договорили за единна политика във всички области на бъдещето развитие – по отношение на дизеловите и бензиновите мотори, спирачките, съединителите и предавателните кутии. Твърди се, че производителите са се договаряли помежду си и за избора на доставчици, за цените на автомобилните части, за пречистването на отработените газове в дизеловите автомобили, както и за цените на новите модели коли. Както по производството, цената, избора на доставчик, така и по монтирането на системи за очистване на отработилите газове. Това е станало известно след писмо на Volkswagen до немския антимонополен регулатор. В това писмо се казва, че при вътрешното си разследване компанията е открила признаци за нарушаване на закона за конкуренцията. Подобно писмо постъпило по-късно и от Daimler. Принципът вероятно е бил „първият признал си най-малко се наказва“ или „самообвинението е облекчаващо обстоятелство“.
Може да се окаже, че цялата работа е свързана и с актуалния скандал около дизеловите автомобили, ако се установи, че е имало договорки за използването на прекалено малки резервоари за карбамид (AdBlue). Това вещество има свойството ефективно да извлича азотните оксиди от отработените газове. Ако всичките обвинения бъдат потвърдени, ще се окаже, че е имало картелно споразумение, с което концерните са поддържали изкуствено високи цени за купувачите и изкуствено ниски цени за техните поддоставчици.
През последните години Daimler поне отчасти се бил оттеглил от тайните преговори на големите германски автомобилопроизводители, твърди „Зюддойче Цайтунг“, като се позовава на информация от инсайдери. Това станало вследствие на гръмналия през 2011 г. скандал за картела в производството на товарни автомобили. По онова време Еврокомисията наложи на Daimler наказание от 1.1 милиарда евро заради нелегални договорки в тази сфера. Твърди се, че след това компанията постепенно се дистанцирала от тайните споразумения с останалите производители.
Шефът на Daimler нарече обвиненията „спекулативни“. А BMW обяви, че категорично отхвърля „обвинението, че резервоарите за карбамид са прекалено малки, поради което не могат да гарантират достатъчно пречистване на отработените газове в автомобилите от линията Евро-6-Дизел“. В съобщението на мюнхенския концерн се каза още, че „Автомобилите на BMW Group не се подлагат на никакви манипулации и отговарят на съответните законови норми“. Това се отнасяло и до дизеловите автомобили с марката на BMW.
Освен местните федерални органи на Германия, със случая се занимава вече и европейският антитръстов регулатор, което, при доказване на картел, навярно може да доведе до огромни глоби за компаниите в размер до 10% от глобалния им оборот. Според агенция Reuters, разследванията като цяло ще се поемат от Антимонополната служба на ЕС.
Обвиненията са чудовищни. Големите германски автомобилни концерни изглежда са се договаряли да поддържат високи цени и да спъват някои технологични развития. При това с почти мафиотски методи, отбелязва „Дойче веле“, обобщавайки скандала в германската автомобилна индустрия напоследък.
.. Възмущението в Германия, във всеки случай, е огромно. Представители на всички политически партии се изказаха и апелираха за строги разследвания. Лидерът на социалдемократите Мартин Шулц говори за „чудовищни измами за сметка на купувачите и на поддоставчиците“. Шефът на парламентарната фракция на ХДС Фолкер Каудер призова автомобилната индустрия сама да направи необходимото, за да „изчисти петното от имиджа си“. „Ако обвиненията бъдат доказани, на концерните ще трябва да се покаже, че правото и законите важат за всички, включително и за тях“, каза Каудер..
Der Spiegel, Reuters, Bloomberg, „Дойче Веле“,“Зюддойче Цайтунг“…
Илюстр. Bloomberg