Анри Чапрон
Майсторът от епохата на каросериите
В миналото, когато само богатите можели да си позволят кола, закупуването на такова превозно средство изглеждало
съвсем различно от сега. Представете си шоурум с автомобили, с добре изложени автомобили, но без каросерии – само рамка (шаси) и двигател. Тогава сега известните производители на автомобили били само доставчици на шасито и двигателите за крайния продукт. Каросериите носят цялата отговорност и всички възможни лаври, за външната страна на колата. Фигони и Фаласки, Ghia, Zagato, Portout, Saoutchik и много други дават всичко възможно, за да направят най-добрите и изключителни продукти. Историята на всеки каросeрист е интересна; обаче, един е изключителен.
Chapron – англ. Хенри Чапрън – фр. Анри Чапрон, започва кариерата си в Парижкото предградие Левалоис-Перет през 1919 г., където преправя Ford Ts, оставен от американските войски след Първата световна война. Слуховете за добър каросерист се разпространяват бързо и скоро той имал поръчки отт Bentley, Delage, Delahaye, Hispano-Suiza, Panhard и Rolls-Royce. Неговите дизайни и качеството на работа са били толкова високи, че може да се каже, че той е започнал да оформя стандартите за цялата каросеростроителна индустрия. Преди Втората световна война, когато в Европа всъщност нямало масово производство на автомобили (въпреки че САЩ вече имали Ford T), Чапрон бил доста голям играч в Европа. През най-успешните години (1928-1931 г.) компанията е назначила повече от 350 души, които произвеждат повече от 500 автомобилни корпуса годишно.
Промените, настъпили след края на войната, не били благоприятни за каросеристите – европейците, както и американските производители на двигатели и шаси, се обърнали към масовото производство и започнали сами да произвеждат всичко. Наистина Чапрон вече бил на най-високо ниво – вече били направили президентската лимузина Citroen Traction
Avant 15-Six H Presidentielle. И през 1955 г., когато Citroen изстрелва богинята DS (fr. Dése), която очарова цялата Европа, Анри веднага знаел, че DS ще изглежда още по-добре без покрив. Въпреки че във Франция името било референтно, Citroen първоначално отказвал да си сътрудничи с него, тъй като изглеждало, че самите те планирали да произвеждат версия DS cabriolet. Анри обаче не се предал лесно. Той купил DS от дилър и през 1958 г. въвел първия кабриолет. Интересът бил висок, затова започнал да произвежда различни версии на DS с две врати в малка серия. Междувременно планът на Citroen да започне с кабриолета е отложен, тъй като масовото му производство би било скъпо и маркетинговата служба нямала представа за пазарното търсене на такава кола.
Затова Citroen трябвало да дойде и да почука на вратата на Чапрон. Flaminio Bertoni – Фламинио Бертони, разработчикът на оригиналния DS, също участва в проекта, а резултатът довежда до първия фабричен DS cabriolet – Decapotable. През 1960 г. Decapotable завършва в каталозите на Citroen като модел, който може да бъде закупен по специална поръчка. Това е луксозна кола (два пъти по-скъпа от DS седана), така че не е изненадващо, че само 1365 модела на DS Decapotable са били продадени до 1971 г. И все пак това е причината, поради която всеки оцелял автомобил си струва теглото си в злато.
Успоредно с това, в много малка поредица са произведени и други версии на DS, като двойното купе Concorde и лимузината Majesty или Lorraine. Crème de la crème на Citroën е DS Presidentielle, предназначена за тогавашния президент Шарл де Гол. След това Чапрон има шанса да работи с машината Citroen SM, която се задвижва от Maserati през 1970 г .; Прави свои собствени версии на SM – кабриолета MyLord и седан с четири врати Opera. След това отново получава поръчка за президент – през 1971 г. президентът на Франция Жорж Помпиду ги наема да произведат две каросерии с четири врати на базата на Citroen SM. Автомобилите са били използвани за първи път през 1972 г. по време на официално посещение на кралица Елизабет II във Франция.
Анри Чапрон починал през 1978 г. на 92-годишна възраст; Той обаче ще живее с нас в творбите си завинаги.