Електрическите автомобили ще стигнат върха
От Дейвид Фикинг
Дейвид Фикинг е журналист от Bloomberg Gadfly. Той е бил репортер на Bloomberg News, Dow Jones, Wall Street Journal, Financial Times и Guardian.
Кажи сбогом на бензин. Макар и бавно, електрическите автомобили навлизат в света с пълна сила.
Китай, една трета от световния пазар на автомобили, работи по график за прекратяване на продажбите на превозни средства, произведени на базата на изкопаеми горива, заяви заместник-министърът на индустрията и информационните технологии на страната Син Губин на индустриален форум в Тиендзин неотдавна. Това вероятно ще доведе до присъединяването на страната към Норвегия, Франция и Великобритания при преминаването към изцяло електрически превозни средства в рамките на живота на повечето настоящи шофьори, както вече писахме в сайта и ние – бел. ред.
Съобщението е важно, защото най-влиятелните играчи на глобалния пазар на автомобили винаги са били не компаниите, а правителствата. Дизеловите автомобили представляват около половината от пазара в Европейския съюз пък и по-малко от един процентен пункт в САЩ, до голяма степен поради различното данъчно облагане на гориво и емисионни режими. Карбураторите са били регулирани от най-развитите пазари, тъй като впръскването на гориво – първоначално по-скъпата технология – води до по-малко замърсяване от ауспуха.
Почти 80% от глобалния автомобилен пазар настоява за постепенно премахване на нефтените автомобили и приемането на електрически автомобили, сочат изследванията.
Преместването към електрификацията на автомобилите в света е било ориентировъчно. Само едва 695 000 електрически автомобила са продадени през 2016 г., според Bloomberg New Energy Finance, което е равно на около три дни продажби на световния пазар на коли изобщо. Включително тези, които вече са на пътя, глобалният автомобилен парк електрически превозни средства е приблизително милиард.
В същото време посоката на тенденцията е недвусмислена. Плановете за автомобилната индустрия на Китай, публикувани през април, предвиждат нови енергийни превозни средства, включително електрически и хибридни, които да обхващат всички бъдещи ръстове на продажбите в страната. С конвенционалните автомобили, плаващи в сегашните си нива, продажбите на нови енергийни превозни средства ще достигнат 7 милиона годишно през 2025 г. Според официалния вестник „Дневник“, ще бъдат изградени 800 000 електрозарядни станции само тази година. Правителствените мандати ще изискват от производителите да продадат 8% от своите автомобили с електрически или хибридни двигатели от следващата година или да купят кредити, за да компенсират разликата, като увеличението да бъде до 20% до 2025 г.
Индия, която се очаква да изпревари Германия и след това Япония, като третият по големина автомобилен пазар в света до 2020 г., е на подобен път. Министър-председателят има за цел да накара електрическите превозни средства да стигнат до 44% от флота до 2030 г. и агресивно ги облагодетелства с данъчни ставки с 31 процента по-ниски от тези за хибридите и автомобилите с вътрешно горене съгласно новия си хармонизиран GST данък върху продажбите.
Франция и Великобритания, шестият и седмият по големина пазари в света, планират постепенно да премахнат продажбите на неелектрически автомобили до 2040 г., докато малката Норвегия се стреми да достигне тази линия 10 години по-рано. Нито една от тези цели не изглежда особено амбициозна, предвид бързия спад в разходите за батерийните превозни средства: В САЩ и ЕС електрическите автомобили ще постигнат ценови паритет с конвенционалните превозни средства по отношение на разходите за закупуване и експлоатация около средата на 2020 г., според BNEF. Международната агенция по енергетика вярва, че употребата на петрол в леките автомобили вече е достигнала връх, като само 7% от ръста на търсенето до 2040 г. идват от сектора.
Продажбите на електрически автомобили ще надминат двигателите с вътрешно горене в рамките на малко над 20 години.
Моделът ще се ускори, тъй като големите производители на автомобили посвещават повече от своите бюджети за научноизследователска и развойна дейност, а впоследствие и лобистки фондове. Докато първият Tesla Inc. Roadster беше пуснат в продажба само преди девет години, Mitsubishi Motors Corp. беше единствената голяма компания за автомобили, която прие сериозно перспективата за изцяло електрически автомобили. Сега всеки голям автомобилен производител работи върху автомобили, задвижвани от акумулатори, дори дългогодишни скептици като Серджо Маркионе – президент на Fiat Chrysler Automobiles NV и шефа на R.C. Maruti Suzuki India Ltd. – Баргава, обявиха планове през последните седмици.
Бензиновите и дизеловите автомобили ще продължат да се продават през 2040 г., а вероятно и през 2050 и 2100 години. Но с все повече ще има нарастващи инфраструктурни проблеми, тъй като бензиностанциите се затварят или минават на електричество, двигателите с вътрешно горене ще се продават само на ентусиасти – като спортни автомобили с висока мощност и ретро автомобили.