Архив

ЕС укрепва регулаторната си власт над автопроизводителите

Това става след скандала с Volkswagen170726-tailpipe-smoking

Bloomberg

БРЮКСЕЛ – Европейската комисия ще има по-голяма власт по одобряването на моделите за автомобили в цяла Европа съгласно нов закон, който има за цел да предотврати повторение на скандала за емисии на дизелови горива с Volkswagen Group.

Комисията спечели правомощията да накара производителите на автомобили до 30 000 евро (37 131 щатски долара) за дефектни автомобили и поръчки да имат по-централизиран пазарен надзор, одобрено от Европейския парламент преди дни в Страсбург, Франция. Законодателството на Европейския съюз прави Комисията, регулаторната група на блока от 28 държави, по-скоро като Агенцията за защита на околната среда в САЩ.

Наред с предприетите от ЕС мерки миналата година започват да се измерват замърсяването по пътищата, а не само в лабораториите, преразглеждат се правилата за разрешаване на модели на превозни средства.

„Тази реформа наистина подобрява грешната система за изпитване на автомобили“, се казва в базираната в Брюксел Европейска потребителска организация. „Укрепената роля на ЕС действа като възпиращо средство срещу националните регулатори, които дават преференциално отношение към собствените си автомобилни производители“.

Измамите на VW, които САЩ откриха и доведоха до оттегляне от ЕС на 8,5 милиона автомобила, бутнаха производителя на автомобили в криза и оставиха политиците в Европа да се опитват да запълнят регулаторните дупки, които заплашваха стратегия „чист дизел“ датираща от 90-те години на миналия век.

co2_emissions_icct_dpaВъпросът е политически тромав в Европа, тъй като около половината от автомобилите в региона се захранват с дизелово гориво, което причинява по-голямо замърсяване при градските модели, отколкото бензиновите.

Правителствата на ЕС вече са подписали подкрепата си за новия закон след сделка през декември с парламента на блока, като окончателното му одобрение на 22 май ще бъде формалност. Въпреки че не успяват да създадат европейски орган за одобряване на модели за превозни средства, промените имат за цел да отстранят слабостите в сегашната система, която се основава на взаимното признаване в ЕС на решенията на отделните държави-членки. Новото законодателство, което заменя правилата, залегнали в законодателството на ЕС от 2007 г., също така:

  • дава възможност на базираната в Брюксел комисия да организира тестове след одобряване на автомобили.
  • позволява на отделни страни от ЕС да оттеглят превозни средства, одобрени другаде в блока, ако възникнат опасения за опазването на околната среда или безопасността.
  • подчинява националните органи, които отговарят за разрешаването на модели на превозни средства за „партньорска оценка“.
  • задължава производителите на превозни средства да разкриват софтуерни протоколи (в опит да се противопоставят на измамите, използвани от VW).

Комисията, която предложи новите правила през януари 2016 г., получи много от това, което искаше, в окончателния вариант на закона. Един проектозакон се стреми да забрани на производителите на автомобили да плащат за лабораторни тестове директно, като изискват вноски от индустрията, от които би трябвало да бъдат финансирани тестовете.