Архив

Китай иска високотехнологични автомобили

Германските автомобилни производители са склонни да помогнат

Електроконцепция BMW iX3, изложена през април на автомобилното изложение Auto China 2018 в Пекин. Автомобилната компания планира да увеличи производството си в страната./Reuters

Електроконцепция BMW iX3, изложена през април на автомобилното изложение Auto China 2018 в Пекин. Автомобилната компания планира да увеличи производството си в страната./Reuters

The New York Times

Серия от сделки, обявени напоследък, са предназначени да помогнат на германските производители на автомобили да вземат по-голяма част от най-големия автомобилен пазар в света и Китай да развие визията си за бъдещето на автомобилите.

Пекин има желанията за електрически и автономни коли. Той въвежда агресивни правила, за да гарантира, че много от новите автомобили, пуснати по пътищата му, ще имат електрически или хибридни двигатели. И автономните превозни средства са ключова част от плана на Китай 2025 за производство на важни нови технологии.

За да подпомогне тези усилия, Китай обеща да отвори своята автомобилна индустрия за чуждестранни производители на автомобили.

Съобщенията от германските фирми показват, че те се стремят да се възползват от ситуацията. Сред новите партньорства са следните:

■ Volkswagen планира да развие производство на електрически автомобили под марката SEAT, като част от споразумение с автомобилната група Anhui Jianghuai. Също така ще работи с FAW Group и с Института за изследване на интелигентните и свързани автомобили в Китай за разработването на автономни автомобили.

■ BMW възнамерява да увеличи броя на автомобилите, които произвежда ежегодно в двете си фабрики в Китай, което включва изграждането на електрически мини автомобили там в партньорство с Great Wall Motor. Той също така ще формира партньорство с китайската технологична компания Baidu за автономни автомобили.

■ Continental планира да работи с Didi Chuxing,, китайската компания за споделяне на автомобили, за разработване на електрически автомобили, свързани с интернет.

■ Daimler получава лиценз за тестване на автомобилите без шофьор на публичните пътища в Пекин, първото такова разрешително, издадено на чуждестранен автомобилен производител.

■ Bosch ще работи с NIO, китайски електрически коли, за производство на сензори и системи за управление на електроавтомобили.

Германските производители на автомобили се надяват, че чрез увеличаване на производството в Китай те също ще могат да увеличат продажбите си в тази страна – най-големият пазар на автомобили в света. (За BMW и Daimler, производството би могло да замени автомобилите, които текущо правят в САЩ за износ в Китай, които са засегнати от ескалиращата тарифна битка между страните.)

И Китай се надява, че това представлява възможност да се превърне в иновационен център за развитие на електрически и автономни автомобили, като се стреми да се превърне в технологичен лидер.

В този контекст Tesla обяви вече, че ще построи фабрика в Шанхай – първата извън САЩ, а и първата в Китай – изцяло собственост на чуждестранен автомобилен производител. Tesla казва, че централата в крайна сметка ще може да произвежда 500 000 автомобила годишно.

Това развитие на събитията вероятно ще се отрази на президента Тръмп. Търговската война на неговата администрация с Китай се фокусира отчасти върху запазването на технологиите от ръцете на Пекин.

Но в момента голяма част от високотехнологичната автомобилна индустрия изглежда се отдалечава от г-н Тръмп и се приближава до Китай.