Архив

BMW и VW спечелиха от Пекин ОК за контрол над джоинт венчъри

Ще инвестират повече в своите съвместни предприятия в Китай

Китайският премиер Ли Кечианг и канцлерът Ангела Меркел. Снимка: Bloomberg

Китайският премиер Ли Кечианг и канцлерът Ангела Меркел. Снимка: Bloomberg

Automotive News China

Шанхай – Когато китайският премиер Ли Кекианг посети Германия неотдавна, BMW и Volkswagen Group подписаха сделки, обещаващи да инвестират повече в своите съвместни предприятия в Китай.

И германските автомобилни производители получиха нещо в замяна – възможността да придобият контрол върху местни съвместни предприятия пред други чуждестранни колеги.

Това, което китайското правителство обеща на компаниите, не беше разкрито в изявленията на BMW и VW, публикувани по новите споразумения с китайските им партньори, но Държавният съвет и  китайският кабинет, съобщиха, че Ли е казал това по време на посещението си на своя уебсайт.

На 9 юли в присъствието на Ли и германския канцлер Ангела Меркел германският химически гигант BASF подписа споразумение с правителството на провинция Гуангдонг в южната част на Китай за изграждане на изцяло притежавано нефтохимическо предприятие в град Жангян в провинцията.

По същото време BMW и Brilliance Automotive Group Holdings се споразумяха да разширят годишното си производство в съвместното си предприятие до 520 000 автомобила BMW през 2019 г.

Докато BASF ще стане първата чуждестранна химическа компания, която ще управлява изцяло дъщерно дружество в Китай, BMW ще бъде първият чуждестранен автомобилен производител, притежаващ „повече от 50% участие в местното съвместно предприятие“, съобщава сайтът на Държавния съвет. Сделките бяха подписани.

Подобно на BMW, VW също така подписа сделки с китайските си партньори в присъствието на китайския премиер и германския му колега, като се ангажира да инвестира повече в своите съвместни предприятия в Китай.

Германският автомобилен гигант се съгласи да създаде R&D център в партньорството си с Jianghuai Automobile, за да подпомогне развитието на електрически автомобили за марката Seat в Китай. Също така се споразумяха да разработят инфраструктура за зареждане на батерии за EV и цифрови услуги за свързани автомобили за съвместното си предприятие с Китайската група FAW.

На 9 юли, по време на ежегодния форум в Берлин относно икономическото и технологичното сътрудничество между Китай и Германия, Ли разкри, че VW е в разговори с китайската FAW Group за повишаване на интереса си към съвместното си предприятие FAW-Volkswagen Automotive. FAW-VW е партньорство между FAW и VW от дълги години.

На следващия ден, след като видя първия продукт – електрически кросоувър – разработен от JAC VW, Ли попита за структурата на акционерното дружество и му беше казано, че JAC и VW имат 50% участие в компанията.

„Ще бъде добре, ако искате да имате по-голям интерес, тъй като Китай подготвя нов кръг за отваряне на чуждестранни инвестиции, включително да вдигнем ограниченията върху чуждестранната собственост в автомобилната индустрия“, каза Ли в уебсайта на Държавния съвет.

Изправен пред заплахите за търговската война от президента Тръм, Пекин обяви плановете си през май да премахне 50-процентовата граница за чуждестранна собственост върху производствени съвместни предприятия в страната.

Китайското правителство очаква това да привлече повече чуждестранни инвестиции, за да се запази икономическият ръст.

Китай вече е най-големият глобален пазар за BMW и VW. Пазарът все още расте, като общите продажби на леки автомобили нарастват с 4.6% на годишна база, за да достигнат 11.8 милиона през първата половина на тази година.

Привилегиите, предоставени от Пекин да придобият контрол над местните компании пред конкурентите, ще позволят на BMW и VW да разширят още повече своя дял от продажбите и печалбите си на най-големия световен пазар на нови автомобили.