Серджо Маркионе, виртуозът, който създаде Fiat Chrysler, почина на 66 г.
Кратка, но забележителна кариера в автомобилната индустрия
Серджо Маркионе, човекът, който измъкна Chrysler от пепелта на банкрута през 2009 г. и го включи във Fiat, за да създаде глобален автомобилен производител, е починал, според изявление на председателя на Fiat Chrysler Джон Елкам. Той беше на 66 години.
„За съжаление, това, от което се страхувахме, е, че Серджо Маркионе, човек и приятел, го няма вече“, каза Елкан в изявлението на 24 юли от Exor, холдингът за контролиращото семейство Аниели.
Маркионе беше тежко болен след раменна хирургия, поради което беше заменен като главен изпълнителен директор на Fiat Chrysler Automobiles на 21 юли. Както вече avtosalon.bg писа, компанията назначи Майк Манли, 54-годишен, оглавяващ марките Jeep и Ram, като наследник на Маркионе.
Това прекъсна забележителна кариера – той предварително е заявил, че планира да се оттегли от длъжността изпълнителен директор на Fiat Chrysler Automobiles през април 2019 г. след приключването на бизнес плана на компанията за периода 2014-18 г.
Това беше една невероятна кариера, при която млад италиански имигрант в Канада отиде в колеж, стана счетоводител и години наред прекара в европейските корпоративни кръгове, за да спаси Fiat Group, а после използва силните сили на Chrysler в леки камиони, за да създаде комбинирана италианско-американска компания и я превърне в истински световен автомобилен производител.
В компанията седмици бяха загрижени за здравословното му състояние. Корпоративните директори назначиха среща в Италия на 21 юли, за да определят неговия приемник.
Маркионе, работохолик, който често спи на дивана на борда на самолет, докато пътуваше редовно, за да управлява Fiat Chrysler, беше заклет пушач и пиеше много еспресо, докато се оттегли преди около година. На последното си публично явяване, на 26 юни, Маркионе, изглеждаше уморен на церемония в Рим, представяща един Jeep за италианската паравоенна полиция – „Карабинерите“.
Маркионе завладява световната автомобилна индустрия през последното десетилетие със своите откровени оценки, неуморен конкурентен дух, забележителна прозрачност и множество роли: председател и главен изпълнителен директор на Fiat Chrysler Automobiles, председател и главен изпълнителен директор на Ferrari, председател на Maserati и председател на CNH Industrial Европейски производител на камиони, автобуси, трактори и строителни превозни средства.
Маркионе е роден в следвоенна Италия, където и дядо му, и чичо му са били убити. Той емигрира със семейството си в Торонто на 14-годишна възраст. Учи философия и други предмети в канадските колежи и получава магистърска степен по бизнес администрация и право, преди да стане счетоводител и да се издига чрез управленски постове в няколко канадски компании. Той е признат за счетоводител, данъчен специалист, адвокат и бизнес стратег.
Но в автомобилния свят, където Маркионе се издигна до нещо по-голямо от житейската слава, редовно прекосяваше земното кълбо, ползвайки по няколко мобилни телефона наведнъж и обличайки се почти непрекъснато в черно.
Макар че е може би най-провокативният изпълнителен директор, за да направлява Chrysler, откакто Лий Якока се пенсионира в началото на 90-те години, Маркионе предпочете малък офис в крилото на огромния технически център на FCA в предградие на Детройт, където редовно би могъл да се сблъсква с инженери, маркетинг мениджъри и продуценти проектанти.
Маркионе направи това, което много казваха, че е невероятно: Той възкреси не само един неуспешен автомобилен производител, но и два. Върна многогодишния американски производител № 3, Chrysler, до рентабилността, като го обедини чрез сложно сливане с Fiat – италианска компания, която изглеждаше неспособна да проникне в пазара на САЩ.
Fiat също бе на ръба на смъртта през юни 2004 г., когато Маркионе беше назначен от контролиращото семейство на компанията Аниели, за да оправи нещата.
Маркионе, който се е преместил в Европа по това време, преговаря за над 2 млрд. долара от General Motors за уреждане на договорни задължения с Fiat, затваряйки неефективни фабрики и преструктурира дълга, след което се фокусира върху разширяването на продуктовата линия на Fiat, като инвестира 10 милиарда евро за разработване на 20 нови модела за четири години, което до края на десетилетието превърна Fiat в богат на парични средства играч, точно когато икономическата катастрофа от 2008 г. удари САЩ и овладя автомобилната индустрия.
Fiat придоби 20% от капитала в Chrysler, като пенсионното дружество на UAW притежаваше 55%, а правителствата на САЩ и Канада контролираха малцинствените дялове.
Още по-важно, когато Маркионе пое контрола върху автомобилния производител в Детройт, правителственият режим позволи на Chrysler бързо да се измъкне от фалита с $ 6,6 млрд. Стратегията на Маркионе за връщането на Chrysler до рентабилност беше да инвестира в нови продукти, като Fiat и Chrysler споделят превозни средства, двигатели и фабрики. Първият му приоритет бе да се върне отново здравата компания, за да влезе в частния капиталов пазар и да отстрани високия си държавен дълг.
Ram се откъсна от голямото отделение на Dodge. По-младите директори на Chrysler замениха ветераните и им бяха дадени амбициозни продажби и финансови цели, но с автономия да ги достигнат. Продуктовата гама на Jeep е подхранвана и разширена в световен мащаб.
До 2014 г. Fiat придоби пълна собственост върху Chrysler – целта е в неговата дилърска мрежа да се продават и малки
европейски автомобили.
През май, Маркионе каза пред акционерите на FCA, че очаква компанията да има печалба преди лихвите и таксите между $15 млрд. и $18,7 млрд. [13 милиарда и 16 милиарда евро] през 2022 г., в сравнение с $ 7,7 милиарда [6,6 милиарда евро] през 2017. В новият петгодишен бизнес план на компанията, каза той, маржовете ще се покачат между 9 и 11%, в сравнение с 6,3% през миналата година.
Стратегическа визия на Маркионе изненада автомобилната индустрия преди три години. Въпреки че често е бил критикуван за това, че не е успял да следва индустриалните тенденции, Маркионе предпочете вместо това по-бавен, по-евтин подход за партньорство с други, за да задоволи нуждите от електрификация и автономно шофиране.
FCA си партнира с Waymo, за да се стигне до автономно шофиране при хибридния миниван на Pacifica, например. Новият петгодишен план на Fiat Chrysler показва, че компанията ще инвестира 10,5 милиарда долара за разработването на нови електрически и хибридни автомобили.