Ако има сливане на PSA Group с Fiat Chrysler Automobiles

Четвъртата по големина автомобилна компания в света?

Карлос Таварес би бил изпълнителен директор на обединени PSA и FCA. Той казва, че поуките от възстановяването на PSA и Opel ще помогнат.download (1)

ПАРИЖ – REUTERS – През 2017 г. Карлос Таварес беше изпълнителен директор на френски автомобилен производител, който продаваше едва повече от 3 милиона автомобила годишно и беше почти пред фалит.

Днес Таварес е готов да стане лидер на четвъртата по големина автомобилна компания в света, ако предложеното сливане на PSA Group с Fiat Chrysler Automobiles се осъществи. Комбинираната компания ще произвежда повече от 8 милиона автомобила годишно под повече от дузина марки, ще предизвика Volkswagen за доминиране в Европа и ще има глобални приходи от около 200 милиарда долара.

Междувременно роденият в Португалия Таварес се отказа от европейските операции на General Motors, които губиха стотици милиони долари годишно и в рамките на 18 месеца Opel реализира печалба. Той накара PSA Group да регистрира маржове, дори когато световната продукция и продажби на автомобили са намалели.

Неговата рецепта? Неотклонен фокус върху печалбите и ефективността, както и създаване на работна среда, която позволява на служителите да разгърнат пълния си потенциал. И готовност да бъде скромен: „Главният изпълнителен директор е само инструмент, за да се случат нещата“, каза 61-годишният Таварес, лидер на индустрията за 2019 г. на Automotive News, в интервю този месец в централата на PSA извън Париж, скоро след обявяването на предложението на FCA. „И кутията с инструменти е много, много голяма.“

Във време, когато мнозина в бранша говорят за необходимостта от консолидиране, а реалните сделки са оскъдни, Таварес напредва напред. В Opel той намери допълнителни 1 милион превозни средства годишно, за да разпредели разходите за разработка, да увеличи използването на платформата, да умножи ефекта от научноизследователската и развойната дейност и да спести икономии при закупуване. Сливане с FCA може да намали тези разходи за повече от 8 милиона автомобила, като се обещават първоначални синергии от 3,7 милиарда долара – без да се затварят никакви заводи.

Какви са основни етапи в мандата на Карлос Таварес като изпълнителен директор на PSA Group.

Тъй като PSA губи милиарди през 2012-13 г., Таварес представи план за обрат, който нарича „Обратно в състезанието“. Той иска да намали състава на PSA с около половината, да подобри ценообразуването и да намали фиксираните разходи и обещава положителен паричен поток до 2016 г. и 2% оперативен марж до 2018 г.

Подпомогнат от силния растеж в Китай и Европа, PSA обявява първата си годишна печалба за 3 години, като цяло отбелязва печалби от 905 милиона евро. Таварес казва, че обратът е предсрочен, с 2,2 милиарда евро свободен паричен поток.

Tavares at 2018 results webТаварес казва, че всички цели на „Back in the Race“ са изпълнени, като през 2015 г. автомобилният марж на операцията е 5%, а паричният поток е 3,8 милиарда евро. По-късно през годината той обявява нов план за устойчив растеж до 2022 г., наречен „Push to Pass“.

Изпълнителният директор Таварес и на General Motors – Мери Бара, обявяват през март споразумение с GM да продаде Opel/Vauxhall на PSA в сделка на стойност 2,3 милиарда долара. Таварес обещава „европейски шампион“, който ще използва платформи и други синергии, за да върне губещия пари Opel на печалба. През април е обявено създаването на PSA Северна Америка, като целта е реализиране на превозни средства в САЩ до 2026 г.

Opel записва 5% оперативен марж за годината след 18 месеца собственост на PSA. Нерентабилните модели са намалени.

PSA и Fiat Chrysler обявяват намерението си да се слеят, с което ще се получи четвъртата по големина автомобилна компания в света. Предложението идва около 5 месеца след опит за връзка между Fiat Chrysler и Renault Group.

В предлаганата обединена компания Таварес не само ще бъде изпълнителен директор – той ще бъде 11-ият глас в борда, който ще се състои от петима директори, назначени от PSA и петима от FCA, което го прави фактически лидер. (Председателят на FCA Елкан ще държи тази титла за цялата компания, а не само за FCA и ще бъде един от 10-те членове на борда в допълнение към Таварес) И той ще получи петгодишен мандат от датата на приключване.

Таварес каза, че далеч не е крал, но увери, че „новата компания се движи напред по отношение на устойчивостта, инвестициите в технологии, рентабилността и баланса между професионалния и личния живот“.

„Успехът за всички нас би бил, че след няколко години никой не помни откъде идват членовете на борда“, добави той.

Таварес каза, че условията за сливане не могат да бъдат по-добри. „Това са две страхотни компании, които гледат на публичните изяви от двете страни“ каза той. „Нито една от тях не е в криза.

„Можем ли да направим повече, ако сме заедно и да създадем повече синергии?“ попита той. „Отговорът е „да“ и затова Carlos-Tavaresпланираме да се съберем.“

Таварес каза, че възстановяването на PSA му е дало увереност да направи оферта за Opel – и също така, че поуките от възраждането на Opel и интегрирането на 1 милион допълнителни автомобила в годишното производство на PSA ще помогнат за сливането на FCA.

Енергията е търговска марка на Таварес. Роден в Португалия, той заминава за Франция през 1975 г., за да завърши образованието си – инженерна степен в престижния Ecole Centrale в Париж. Той се присъединява към Renault като инженер за тест-драйв през 1981 г. и в същото време се отдава на страстта си към моторните спортове. През 2004 г., няколко години след като Renault придоби контролен пакет от Nissan, Таварес се премества в японската страна на алианса и до 2005 г. беше изпълнителен вицепрезидент за операциите в Северна и Южна Америка. Четири години по-късно той става президент на Nissan Северна Америка, а през 2011 г. е назначен за №2 в Renault Group зад Карлос Госн.

Но след кратък меден месец отношенията между „Двамата Карлоса“, както френската преса ги нарече, станаха хладни. Катализаторът беше интервю от 2013 г. за Bloomberg, в което Таварес призна, че вероятно няма да наследи Госн, който тогава беше на 59 години, в Renault и заяви желанието си да ръководи собствена автомобилна компания, споменавайки General Motors по име. „Всеки, който е страстен в автомобилната индустрия, стига до извода, че има момент, в който има енергия и апетит за позиция №1“, каза той.

Може би усещайки тази амбиция, Госн улесни това желание, като изтласка Таварес, който се приземи в съперничката PSA група само няколко месеца по-късно. Но това беше работа, за която малцина вероятно са копнели: Производителят на Peugeot и Citroen губеше приблизително 250 милиона долара на месец, а семейството на Peugeot се съгласи да се откаже от контрола след близо 200 години, като продаде 14 процента от участия във фирмата на правителството и на китайския автомобилен производител Dongfeng.

Таварес бързо обяви план за възстановяване, наречен „Back in the Race“, повлияно от хобито му за автоспорт, който изложи основополагащата си визия за успех в автомобилната индустрия: Подобряване на цените чрез повишаване на качеството и премахване на нерентабилните канали за продажба; приемане глобална „основна стратегия за модел“, която се фокусира само върху най-печелившите сегменти и споделените платформи; и повишаване на конкурентоспособността чрез намаляване на разходите за заплати, повишаване на коефициента на използване на фабриките и намаляване на производствените разходи за превозно средство.

Той обеща положителен паричен поток до 2016 г., 2% оперативен марж до 2018 г. и 2 милиарда евро паричен поток от 2016 г. до 2018 г.

Тези цели бяха постигнати доста предварително, тъй като PSA регистрира печалба от 1,32 милиарда долара през 2015 г., с 5% марж. Таварес беше приветстван като „чудотворец“, въпреки че някои анализатори заявиха, че смятат, че целите му са твърде консервативни – „подценяването и свръхдоходите“ са леко оплакване срещу него. Други отбелязват, че обратът е придружен от нарастващ европейски автомобилен пазар. Доказателството, според тях, ще дойде, когато Таварес е изправен пред рецесия.

Все още не е настъпила рецесия, но глобалните продажби и производство на автомобили се забавят, особено в Китай – единствената област, в която Таварес не успя да изпълни обещанията си. Китай някога беше най-големият пазар на PSA извън Европа. Но продажбите там са се понижили едва 15 процента от това, което са били през 2015 г., когато са надхвърлили 700 000.

„Китай е може би най-деликатният регион, който имаме днес“, каза той миналата година, обещавайки да отстрани проблемите в операциите, които той призна, че са избягали дълбоко. „Вниманието и оптимизмът трябва да вървят ръка за ръка тук.“ FCA и особено Jeep може да бъде инструмент за справяне с Китай.

Този спад и закупуването на Opel доведоха до голяма тежест на PSA към Европа, като 80 процента от приходите идват от региона.

В отговор Таварес се опита да се разшири другаде, но в Южна Америка при колапса на икономиката на Аржентина и PSA загуби около 400 000 годишни продажби, когато САЩ се отказа от иранския ядрен пакт и възстанови санкциите срещу компаниите, които извършват бизнес там.

И още една мъчителна цел остава: американският пазар, вторият по големина в света, с богатата си група от SUV и пикапи купувачи. Това ще бъде разрешено при сливане с FCA – и неговите 10,6% маржове и приблизително 13,1% пазарен дял.