Коронавирусът заплашва и електрическите превозни средства
По-ниските цени на петрола – също фактор за спада на продажбите
Повече от 3000 души са умрели от коронавируса досега. И все още не знаем докъде ще стигне вирусът. В същото време вирусът оказва неочаквано въздействие върху нововъзникващите технологии с глобални вериги за доставки. Това включва електрически автомобили.
Продажбите на автомобили в Китай, най-големият пазар на EV в света, се разпаднаха през февруари. По предварителни данни на Китайската асоциация за пътнически автомобили продажбите на дребно на леки автомобили са намалели с 80%.
Според Ройтерс, продажбите на EV на BYD намаляват със 79,5% спрямо предишната година. Продажбите през февруари от BAIC BluePark, електрическото подразделение на държавната BAIC Group, са намалели с 65,1% в сравнение с преди година. Продажбите от миналия месец на EV-партньора на Volkswagen – JAC, намаляват с 63.4%.
Междувременно несигурността относно коронавируса доведе до понижаване на цените на петрола. Капката е най-евтина след войната в Залива през 1991 г. Цените на петролните фючърси на Нюйоркската стокова борса флиртуваха тази седмица с 30 долара за барел.
По-евтиното масло и по-евтиният газ обикновено означават спад на интереса към електрическите превозни средства. Анализаторите посочват по-ниските цени на петрола като фактор и за спада на акциите на Tesla тази седмица.
Епидемията също принуди временно затваряне на новия завод на Tesla в Шанхай и магазини за автомобили в цялата страна.
Разпространението на вируса съвпада с пролетния сезон на автосалоните през пролетта 2020, където следващото поколение EVs трябва да дебютира. Fiat се противопостави на страховете да покаже новото 500e миналата седмица в Милано, точно преди цялата държава да обяви национална спешна ситуация. Но други автомобилни производители преминаха към онлайн презентации.
Повечето събития се анулират. General Motors обяви, че отменя планираното разкриване на изцяло електрическия Cadillac Lyriq за следващия месец.
Въздействието на коронавируса засилва неволите, създадени от тарифите на администрацията на Тръмп върху китайските стоки, включително 25% тарифа за електронни велосипеди, електронни мотоциклети, електронни скутери и електронни скейтбордове.
Най-същественото въздействие може да се почувства във веригата за доставки на EV. Много автомобилни производители вече се борят с доставките на акумулатори за електрически автомобили. Китай е основен световен лидер в рафинирането на кобалт, понастоящем основна съставка в EV батериите. Устойчивото въздействие върху съоръженията за преработка на кобалт може да повлияе на разходите за електрически превозни средства.
По-голямата част от литий в света идва от Китай. Въздействието на коронавируса доведе китайския производител на литий Ganfeng Lithium, който доставя Tesla и Volkswagen, да повиши цените, макар и с по-малко от 10%.