Архив

Европа – на две скорости при приемането на електромобилите

Нарастването е ограничено до по-богатите страниRide_and_Drive_EVs_Plugn_Drive_Ontario

Последните анализи показват, че продажбите на електрически автомобили нарастват в Европа, но само в по-богатите страни.

Пандемията на коронавируса значително е забавила продажбите на бензинови и дизелови автомобили, но не е оказала същия ефект върху електрическите автомобили, според доклад на Politico.

Данните от лобистката група на ACEA показват, че общите продажби на автомобили в Европа са спаднали с 38% през първата половина на тази година. Като част от това електрическите автомобили също са намалели, но те представляват 8% от продажбите – два пъти повече от миналогодишния темп.

Засега не е така в Съединените щати. Тримесечната актуализация от Калифорнийската асоциация на дилърите на нови автомобили – обикновено чудесен предварителен индикатор за американските тенденции за зелени превозни средства – показва, че електромобилите са увеличили леко пазарния дял, от 5,1% през цялата 2019 г. до 5,8% за 2020 г. до юни. Но това поставя реалния брой продажби на електромобили далеч зад 2019 година.

Тези данни показват, че през второто тримесечие новите регистрации на Tesla в Калифорния намаляват почти наполовина спрямо същия период на 2019 г.

Докато европейските продажби на електромобили изглеждат стабилни, нарастването е ограничено до по-богатите страни.

През първите три месеца на тази година 98% от европейските продажби на електромобили са в 14-те най-богати страни от Европейския съюз, плюс трети страни, Обединеното кралство и Норвегия, според Politico. Силните продажби на електрически автомобили не са нещо ново в Норвегия, благодарение на агресивните правителствени стимули и възприемчивото население.

Докато 26 от 27 държави-членки на ЕС имат някаква форма на програма за стимулиране на електромобилите, някои от по-богатите страни, като Франция и Германия, са превърнали електрическите автомобили в основен елемент от стимулиращи програми, предназначени да намалят икономическото въздействие на пандемията. Не всяка държава е предприела такава програма за стимулиране, а по-богатите страни също са по-склонни да имат пари за инвестиции в инфраструктура за зареждане и потребители, които искат да купят нови автомобили.

Това не е нов проблем, създаден от пандемията. ACEA отбеляза миналата година, че най-бедните страни от ЕС също се класират най-ниско в продажбите на електромобили, но това стана още по-ясно тази година.

Съобщава се, че Европейската комисия – ръководният орган на ЕС – търси решения. Една идея, която се обсъжда, е ЕС да отговаря на националните стимули за покупки като част от програма за облекчаване на коронавируса, според Politico.

Сравнима програма в САЩ зависи от предстоящите президентски избори. Президентът Доналд Тръмп показа презрение към стимулите за електромобили, но номинираният от Демократическата партия Джо Байдън предложи да се разшири настоящият федерален данъчен кредит и да се добави програма в стил „Пари в брой“.