Архив

Доклад на ACEA: нарастването на точките за зареждане не е в крак с нарастващото търсене на EV

Опасно е растежът на усвояването на електрически превозни средства да не спреrecharge points

Нов доклад на Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA) показва, че въпреки силния растеж, наличната инфраструктура за зареждане на електрически превозни средства в ЕС все още пада далеч под необходимото и остава неравномерно разпределена между държавите-членки.

ACEA публикува второто издание на „Преминаване към мобилност с нулеви емисии“, годишно проучване, което проследява напредъка по отношение на наличността на инфраструктурата и стимулите, необходими за насърчаване на навлизането на пазара на алтернативно задвижвани автомобили.

Този нов доклад показва, че продажбите на автомобили с електрическо зареждане в ЕС са се увеличили със 110% през последните три години. През същия период обаче броят на пунктовете за зареждане е нараснал само с 58% (до по-малко от 200 000) – демонстрирайки, че инвестициите в инфраструктура не са в крак с увеличените продажби на електрически превозни средства.

„Това е потенциално много опасно, тъй като скоро бихме могли да достигнем точка, в която растежът на усвояването на електрически превозни средства ще спре, ако потребителите стигнат до заключението, че просто няма достатъчно места за зареждане, където трябва да пътуват, или че трябва да се наредят твърде дълго на опашка за бързо зарядно устройство.“, каза Генералният директор на ACEA, Ерик-Марк Уитема.

„Анализът на ACEA установи, че само 1 от 7 точки за зареждане в ЕС в момента е бързо зарядно устройство. Само 28 586 точки за зареждане са подходящи за бързо зареждане (с капацитет ≥22kW), докато нормалните точки (<22kW) представляват по-голямата част (171 239). Много от така наречените „нормални“ точки за зареждане, които са включени в статистиката на ЕС, са електрически контакти с нисък капацитет, които не са подходящи за зареждане на превозни средства с приемлива скорост, като обикновените електрически контакти в гаражите.“

Друга ключова констатация на доклада на ACEA е, че съществуващата инфраструктура остава силно неравномерно разпределена в целия ЕС. Четири държави, покриващи 27% от общата площ на региона – Холандия, Германия, Франция и Обединеното кралство, представляват над 75% от всички точки за електрическо зареждане. Страната с най-много инфраструктура, Холандия, има над 1000 пъти повече точки за зареждане от страната с най-малко инфраструктура (Кипър, с 38 точки за зареждане).

ACEA призовава Европейската комисия да ускори прегледа на Директивата за инфраструктурата на алтернативните горива на ЕС като част от своя план за възстановяване от COVID, включително ясни и обвързващи цели за разполагане за всички държави-членки.

Други констатации от доклада включват:

3.0% от всички автомобили, продадени в Европа през 2019 г., са с електрическо зареждане (+2.4 процентни пункта от 2014 г.).

5.9% от новите автомобили в ЕС са били хибридни електрически електрически устройства през миналата година (+4.5 процентни пункта за шест години).

0,5% от всички автомобили, продадени през 2019 г., са с природен газ (-0,3 процентни пункта от 2014 г.).

Понастоящем автомобилите с горивни клетки представляват малък дял (0,04%) от общите продажби на автомобили в ЕС.

2,8% от продажбите на нови микробуси бяха алтернативно задвижвани миналата година. 1,2% от всички продадени микробуси през 2019 г. са с електрическо зареждане (+0,7 процентни пункта за шест години), а 0,2% са хибридни електрически.

Пазарното усвояване на превозни средства с електрическо зареждане (ECV) е пряко свързано с БВП на държава на глава от населението, което показва, че достъпността е основна бариера за потребителите. Всички държави с пазарен дял на ECV под 1% имат БВП под 30 000 евро, включително държавите-членки на ЕС в Централна и Източна Европа, но също и Италия и Гърция. Повече от 80% от всички електрически автомобили се продават само в 6 държави от ЕС, с едни от най-високите БВП.