Байдън обещава да електрифицира правителствените флоти
При това иска да укрепи американската автоиндустрия и нейните вериги за доставки
Позовавайки се на reuters.com, cnbc.com, teslarati.com
Новият президент на САЩ Джо Байдън обяви, че всички 645 000 държавни превозни средства в цялата страна ще бъдат заменени с електрически превозни средства. Той казва, че ще бъдат закупени само електрически превозни средства, произведени в САЩ, но не е дал график за преобразуване на флота.
Съобщението е първата конкретна мярка на администрацията на Байдън по отношение на декарбонизирането на транспортния сектор. Към лятото на 2020 г. правителственият флот разполага с 3215 електрически автомобила, което е минимум 0,5% от 645 000 автомобила във флота. Тези данни са събрани от агенция Reuters, позовавайки се на информация от Администрацията за общи услуги (GSA).
Стремежът на Байдън да електрифицира целия автопарк върви ръка за ръка с обявяването, че иска да укрепи американската автомобилна индустрия и нейните вериги за доставки, говорейки за създаване на „един милион нови работни места“. Това, разбира се, означава, че закупените електромобили трябва да бъдат направени в САЩ. Байдън отиде още по-далеч, за да заяви, че ще запуши вратички, които в момента позволяват на автомобилите да бъдат етикетирани като „произведени в САЩ“, въпреки че ключовите компоненти се доставят от чужбина.
Байдън каза: „Изпълнителното действие, което подписвам днес, не само ще изисква компаниите да произвеждат повече от своите компоненти в Америка, но и че стойността на тези компоненти ще допринася за нашата икономика, измерена чрез неща като редица създадени и/или подкрепени работни места в Америка.“
Агенция Reuters изчислява, че електрификацията на флота може да струва на правителството около 20 милиарда долара. За сравнение, през 2019 г. се очаква правителството на САЩ да похарчи 4,4 милиарда долара за федерални превозни средства.
Кристин Джичек, вицепрезидент по промишленост, труд и икономика в Центъра за автомобилни изследвания, заяви пред CNBC, че това може да забави процеса на декарбонизация, но да подтикне американската автомобилна индустрия, тъй като „Текущите предложения са доста тънки, но индустрията е на път да отприщи лавина от нов продукт и голяма част от него е построен в Северна Америка.”. Тя предполага, че „ Почти всеки завод в САЩ ще има хибриден или електрически продукт.“.
Президентът Джо Байдън със сигурност показва отклонение от транспортната политика на своя предшественик Доналд Тръмп, въпреки че тази летва беше доста ниска. Новият президент вече грубо очерта плановете си, които започнаха с по-строги правила за емисиите.
На своя уебсайт за кампанията Байдън призовава, наред с други неща, инвестиция в размер на 300 милиарда долара в научноизследователска и развойна дейност, свързана с „технология на електрическите превозни средства, леки материали, 5G и изкуствен интелект – за създаване на работни места с висока стойност в производството и технологиите с висока стойност“ . Той каза, че пет милиарда долара трябва да бъдат инвестирани в акумулатори на енергия, за да „увеличат обхвата и да намалят цената на електрическите автомобили“. Още по време на предизборната кампания Байдън също беше обещал да построи 550 000 зарядни станции в страната.
Все още не са взети конкретни решения по отношение на субсидиите за електрически автомобили, които вероятно ще бъдат приложени отново чрез данъчни кредити, или за субсидии за производство. По-специално, Tesla и General Motors биха могли да се възползват от промяна в субсидията за данъчен кредит, която намалява, когато квотата за продажби на EV вече е достигната. И двамата производители на автомобили отдавна са надхвърлили тази квота.
Изпълнителният директор на Tesla Илон Мъск, изрази оптимизъм по отношение на позицията на администрацията на Байдън. В интервю за телефонно обаждане с Fortune Мъск каза: „Мисля, че това е страхотно. Чувствам се много оптимистично за бъдещето на устойчивата енергия с новата администрация. Не че трябва да се самоуспокояваме или нещо подобно, но вятърът ни е в гърба за решаване на климатичната криза с новата администрация.“.