Смъртта на дизеловите агрегати наближава
Производителите на автомобили се ускоряват към електрическото бъдеще
ПАРИЖ (Reuters) – Най-голямата фабрика за дизелови двигатели в света в Тремери, Източна Франция, е подложена на радикална реконструкция – тя преминава към производство на електрически двигатели.
От по-малко от 10% от продукцията през 2020 г., производството на електродвигатели в Тремери ще се удвои до около 180 000 през 2021 г. и се планира да достигне 900 000 годишно – или повече от половината от пиковата продукция на завода преди пандемия – до 2025 г.
Промяната е свидетелство за променящата се автомобилна индустрия. Търсенето на дизелови автомобили е спаднало след скандала със замърсяването през 2015 г., докато строгите нови разпоредби на ЕС, които глобяват автомобилните производители за надвишаване на ограниченията на емисиите, ги тласкат да произвеждат повече електрически модели.
И така, в разгара на пандемия и с нивото на потребителско търсене на автомобили, задвижвани от батерии, все още несигурни, автомобилните производители от Volkswagen до Nissan отказват дизеловите модели и увеличават мощността на електрическите задвижвания.
„2021 г. ще бъде ключова година, първият истински преход към света на електрическите модели“, каза Лаетиция Узан, представител на съюза на CFTC в Тремери.
Но за 3000 работници на Тремери и по-широката автомобилна индустрия има допълнително усложнение.
Електрическите двигатели имат само една пета от частите на традиционния дизелов двигател, поставяйки въпросителна над работните места.
Узан призна риска, че може да е необходим по-малко персонал, но беше оптимист, че може да се случи „съвсем естествено“, тъй като работниците се пенсионират, без да бъдат заменени.
Собственикът на Тремери Stellantis – новосъздаден от сливането на производителя на Peugeot PSA и Fiat Chrysler, за да помогне за справяне с промените в индустрията – заяви, че няма да затваря фабрики и ще се стреми да защити работните места.
Но някои изследователи в бранша предупреждават, че европейските производители на автомобили, които вече страдат от свръхкапацитет, ще трябва да направят големи съкращения, за да осигурят инвестициите, необходими за наваксване на американския пионер на електрическите автомобили Tesla.
Френската автомобилна лобистка група PFA изчислява, че във Франция са изложени на риск 15 000 работни места, свързани с дизела, от 400 000 заети в индустрията като цяло.
IAB, немски институт за изследване на труда, изчислява, че пристигането на електрически превозни средства може да застраши 100 000 работни места в Германия или около едно на всеки осем работни места в автомобилната индустрия в Германия.
Преходът от дизелово гориво е особено отбелязан в Европа, където продажбите на дизелови превозни средства са съставлявали поне 50% от общия брой през 2015 г., според данни на изследователската група JATO Dynamics, много по-високи, отколкото в Северна Америка и Азия.
Поне 20 модела автомобили вече няма да предлагат дизелови версии през 2021 г., от Volkswagen Polo и Renault Scenic до Micra и Honda Civic на Nissan, според изследователите IHS Markit, според които 2021 г. ще бъде „безпрецедентна година“ в прехода от дизела.
Междувременно множество нови електрически модели ще се появи в шоурумите.
Обществото на автомобилните производители и търговци, британската автомобилна лоби група, очаква тази година в страната да бъдат пуснати в експлоатация 29 нови напълно електрически и седем включени хибридни модела в сравнение с 26 модела двигатели с вътрешно горене – само 14 от които ще имат дизел варианти.
Има обнадеждаващи признаци, че интересът на потребителите към електрическите превозни средства се засилва.
През септември европейските регистрации на електрифицирани превозни средства – напълно електрически, с включен хибрид или хибрид – изпревариха за първи път регистрациите на дизел, според данните на JATO.
Продажбите в ЕС на напълно електрически и приставни хибридни превозни средства нараснаха със 122% през първите девет месеца на 2020 г., в момент, когато общите продажби на превозни средства спаднаха с 29% поради пандемията.
Но те все още представляват само около 8% от общите продажби, като някои шофьори се отблъскват от ограничената наличност на точки за зареждане и по-високата цена на много електрифицирани модели.
В завода на Renault в Клеон, близо до северното френско крайбрежие, преминаването от дизелово гориво е в ход, като само в половината сграда се помещават монтажните линии за дизелови двигатели, докато хибридните и електрическите двигатели са разпределени в две цели сгради.
„Ако служител се върне след няколко години отсъствие, той няма да разпознае мястото“, каза Лионел Англе, представител на синдикатите с надзор на производството в Renault.