GM спира продажбите на бензинови и дизелови автомобили до 2035 г.
Драматично съобщение след като президентът Байдън встъпи в длъжност
ВАШИНГТОН (Reuters) – General Motors Co заяви в четвъртък, че си поставя за цел да продава всички свои нови автомобили, джипове и леки пикапи с нулеви емисии на изпускателната тръба до 2035 г., драматична промяна от страна на най-големия производител в САЩ на бензиновите и дизеловите двигатели.
GM, която също заяви, че планира да стане неутрален до 2040 г., направи драматичното съобщение преди малко повече от седмица, след като президентът Джо Байдън встъпи в длъжност, обещавайки да се справи с емисиите на парникови газове и да стимулира продажбите на електрически превозни средства.
Миналата година GM продаде 2,55 милиона автомобила в САЩ, но само около 20 000 бяха електромобили – хечбекът Chevy Bolt. През ноември тя заяви, че инвестира 27 милиарда долара в електрически и автономни превозни средства през следващите пет години, спрямо 20 милиарда, планирани преди пандемията на коронавируса.
Акциите на GM се повишиха до 7,4% в четвъртък.
Изпълнителният директор Мери Бара агресивно подтикна GM да прегърне електрическите превозни средства и да се отдалечи от бензиновите автомобили.
Тя каза в изявление, че производителят на автомобили е работил с Фонда за защита на околната среда (EDF), група за защита на околната среда, за „разработване на споделена визия за изцяло електрическо бъдеще и стремеж за елиминиране на емисиите на отработени газове от новите леки автомобили до 2035 г.“.
Автоаналитикът на Morgan Stanley Адам Джонас заяви, че решението се „базира основно на икономически съображения … Би ли решила GM да прекрати бизнес за по-малко от 15 години, ако наистина смята, че ще отдели пари и ще осигури положителна икономическа стойност?“
Джонас добави, че инвеститорите трябва да търсят повечето, ако не и всички производители на автомобили, „за да следват прецедента на GM“.
През септември губернаторът на Калифорния – Гавин Нюзъм, заяви, че държавата планира да забрани продажбата на нови леки автомобили и камиони, задвижвани с бензин, започвайки през 2035 г. Няколко щати, включително Масачузетс, казват, че планират да последват примера им.
Калифорнийският съвет за въздушни ресурси заяви, че „ако GM сериозно се занимава с почистването на въздуха, който дишат децата ни днес, той също трябва да откаже защитата си от отказите на администрацията на Тръмп от федералните стандарти за емисии на превозни средства“
GM и други големи производители на автомобили миналата година застанаха на страната на Тръмп в правно оспорване на неговата отмяна на федералните стандарти за емисии на превозни средства до 2026 г.
През ноември, обаче, GM се оттегли от отделно съдебно дело, в което застана на страната на усилията на администрацията на Тръмп да забрани на Калифорния да определя свои собствени правила за емисиите на превозни средства.
Миналата седмица Байдън нареди на американските агенции да преразгледат възстановяването на емисиите на Тръмп и оттеглянето на емисионния орган на Калифорния.
GM е „отворена за работа с Калифорния и администрацията на Байдън за постигане на съгласие относно национален стандарт и допълващи политики за ускоряване на електрификацията на лекотоварния секторен транспорт“, се казва в отделно изявление на компанията.
Обявявайки промяната, обаче, GM потвърди ангажимента си да произвежда превозни средства с нулеви емисии.
„Предприемаме действия, за да можем да елиминираме емисиите на отработените газове до 2035 г.“, каза Дейн Паркър, главен директор по устойчивост на GM, по време на брифинга за медиите. „Поставянето на цел за нас след 15 години е абсолютно постижимо.“
Президентът на EDF – Фред Круп, каза в изявление: „С тази изключителна стъпка напред GM дава кристално ясно, че предприемането на действия за премахване на замърсяването от всички нови лекотоварни автомобили до 2035 г. е съществен елемент от бизнес плана на всеки автомобилен производител.“
GM също заяви, че ще произвежда 100% възобновяема енергия за захранване на своите американски обекти до 2030 г. и глобални до 2035 г., пет години преди предходната цел.
Дейвид Фридман, вицепрезидент на Consumer Reports и бивш авторегулатор на администрацията на Обама, каза, че „силните стремежи са важни и вдъхновяващи, но твърдите производствени планове и силните политики са това, което движи пазара и климата“.
Повече от половината от капиталовите разходи на GM и разработката на продукти ще бъдат посветени на програми за електрически и електрически автономни превозни средства, каза GM.
В понеделник Байдън обеща да замени автопарка на правителството на САЩ от около 650 000 превозни средства с електрически модели, тъй като новата администрация насочва вниманието си към чиста енергия.