Архив

Произведени са акумулатори за електромобили с петминутно зареждане

Изключително: първото фабрично производство означава, че презареждането скоро може да бъде толкова бързо, колкото зареждането на бензинови или дизелови превозни средства

Жена държи кабел за зареждане на електрическо превозно средство. Изчерпването на зареждането по време на пътуване е притеснение за шофьорите.

Жена държи кабел за зареждане на електрическо превозно средство. Изчерпването на зареждането по време на пътуване е притеснение за шофьоритебързо, колкото зареждането на бензинови или дизелови превозни средства

Източник: theguardian.com

Батериите, способни да се зареждат напълно за пет минути, са произведени за първи път във фабрика, отбелязвайки значителна стъпка към електрическите автомобили, които стават толкова бързи за зареждане, колкото зареждането на бензинови или дизелови превозни средства.

Електрическите превозни средства са жизненоважна част от действията за справяне с климатичната криза, но изчерпването на зареждането по време на пътуване е притеснение за шофьорите. Новите литиево-йонни батерии са разработени от израелската компания StoreDot и произведени от Eve Energy в Китай на стандартни производствени линии.

StoreDot вече демонстрира своята „екстремно бързо зареждаща се“ батерия в телефони, безпилотни летателни апарати и скутери, а 1000-те батерии, които сега произвежда, трябва да покажат своята технология на производителите на автомобили и други компании. Daimler, BP, Samsung и TDK са инвестирали в StoreDot, който е събрал до момента 130 млн. долара и е обявен за пионер на Bloomberg New Energy Finance през 2020 г.

Батериите могат да бъдат напълно заредени за пет минути, но това ще изисква много по-мощни зарядни устройства, отколкото използваните днес. Използвайки наличната инфраструктура за зареждане, StoreDot се стреми да достави 100 мили заряд до автомобилна батерия за пет минути през 2025 г.

„Петминутно зареждане на литиево-йонна батерия се смяташе за невъзможно“, каза Дорон Майерсдорф, главен изпълнителен директор на StoreDot. „Но ние не пускаме прототип на лаборатория, а инженерни проби от линия за масово производство. Това показва, че е осъществимо и е готово в търговската мрежа.“.

Съществуващите литиево-йонни батерии използват графит като един електрод, в който литиевите йони се натискат, за да запазят заряда. Но когато те се зареждат бързо, йоните се претоварват и могат да се превърнат в метал и късо съединение на батерията.

Батерията StoreDot замества графита с полупроводникови наночастици, в които йони могат да преминат по-бързо и лесно. Понастоящем тези наночастици се основават на германий, който е водоразтворим и по-лесен за обработка в производството. Но планът на StoreDot е да използва силиций, който е много по-евтин, и очаква тези прототипи по-късно тази година. Майерсдорф каза, че цената ще бъде същата като на съществуващите литиево-йонни батерии.

„Тясното място при изключително бързото зареждане вече не е батерията“, каза той. „Сега зарядните станции и мрежите, които ги доставят, трябва да бъдат модернизирани.“, каза той.

Десетки компании по света разработват батерии с бързо зареждане, като Tesla, Enevate и Sila Nanotechnologies работят върху силициеви електроди. Други разглеждат различни съединения, като Echion, който използва наночастици от ниобиев оксид.

Шефът на Tesla Илон Мъск написа в туитър в понеделник: „Производството на акумулаторни клетки е основният ограничител на скоростта, който забавя устойчивото енергийно бъдеще. Много важен проблем.“.

„Мисля, че такива батерии с бързо зареждане ще бъдат достъпни за масовия пазар след три години“, каза проф. Чао-Ян Уанг от Центъра за технологии за акумулиране на батерии и енергия в Щатския университет в Пенсилвания в САЩ. „Те няма да са по-скъпи; всъщност те позволяват на автомобилните производители да намалят размера на вградената батерия, като същевременно елиминират безпокойството от пробега, като по този начин драстично намаляват разходите за батерията на автомобила.“.

Изследванията на групата на Уанг се разработват от основаната от него компания EC Power. Той внимателно повишава температурата на батерията до 60оC, което позволява на литиевите йони да се движат по-бързо, но избягва повредите на батерията, обикновено причинени от топлина. Той каза, че това позволява пълно зареждане за 10 минути.

Уанг каза, че ново изследване, публикувано в Nature Energy в понеделник, показва, че тази батерия може да бъде едновременно достъпна и да елиминира безпокойството от обсега. „Накрая постигаме паритет с бензиновите превозни средства, както по цена, така и по удобство. Разполагаме с технологията за електрически автомобили на стойност 25 000 щатски долара, които се състезават като луксозни спортни автомобили, имат 10-минутно зареждане и са по-безопасни от всички в момента на пазара.“.

Уанг отбеляза, че бързото зареждане също трябва да бъде повторяемо поне 500 пъти, без да влошава батерията.