Архив

Глобалните продажби на електромобили се ускоряват през 2020 г. въпреки пандемията

Продажбите на електромобили нараснаха с 43%, докато общите продажби на автомобили спаднаха с една пета миналата година

Китайски построен модел Tesla 3s извън гигафабриката на Tesla в Шанхай. През 2020 г. Tesla е продала повече електрически автомобили от всяка друга марка, а Китай е купил повече електромобили от която и да е друга държава. Снимка: Reuters

Китайски построен модел Tesla 3 извън гигафабриката на Tesla в Шанхай.
През 2020 г. Tesla е продала повече електрически автомобили от всяка друга марка, а Китай е купил повече електромобили от която и да е друга държава. Снимка: Reuters

Източник: theguardian.com

Глобалните продажби на електрически автомобили се ускориха бързо през 2020 г., като се увеличиха с 43% до над 3 милиона, въпреки че общите продажби на автомобили спаднаха с една пета по време на пандемията на коронавируса.

Tesla беше марката, продаваща най-много електрически автомобили, доставяйки почти 500 000, следвана от Volkswagen. Продажбите на електрически автомобили са се удвоили повече от два пъти в Европа, изтласквайки региона покрай Китай като най-големия световен пазар за тях, показват данни, публикувани във вторник от EV-volumes.com, базираната в Швеция консултантска компания.

Продажбите на акумулаторни електрически превозни средства (BEV) и хибридни електрически превозни средства (PHEV) съставляват 4,2% от глобалния автомобилен пазар спрямо 2,5% през 2019 г. Нарастващите продажби се дължат на правителствените политики за намаляване на въглеродните емисии – ключов фактор е, че електрическите автомобили са просто по-добра технология, каза Виктор Ирл, анализатор по продажбите и маркетинга в EV-volumes.com.

Продажбите на електрически автомобили наистина са паднали под нивата на 2019 г. от март до юни, в разгара на блокировките на Covid-19, но след това се възстановяват силно и до декември са били двойни от нивото през декември 2019 г.

Поредица от правителства определиха дати за края на продажбите на автомобили с изкопаеми горива през следващото десетилетие. „Политическият тласък все още е налице – [правителствата] навсякъде говорят за зеленото възстановяване“, каза Ирл.

„Но основната причина за растежа е проста – електрическите автомобили са по-добра технология. Няма шум, няма замърсяване, по-добро ускорение и по-евтини текущи разходи. Ако хората тестват електрически автомобил, няма да се връщат към бензиновите превозни средства. Проблемът в момента е, че цената е малко по-висока, но и цената наистина намалява.“.

Ирл каза, че нарастването на продажбите в Европа може отчасти да се дължи на факта, че производителите на автомобили трябва да постигнат целите на ЕС за емисии, осреднени за техните автопаркове през 2020 г., и може да са тласнали продажбите на автомобили с ниски емисии повече отколкото през 2019 г.

Сравнително високите изкупни цени на съвременните електрически автомобили може да са помогнали на производителите да преживеят бурята Covid-19, добави Ирл.

Подходът на Tesla да продава автомобили директно на клиенти, а не чрез дистрибутори, на франчайзинг, също може да е помогнал, докато салоните на други са били затворени, а производителите на автомобили, включително Volkswagen, също са възприели този подход на продажби през 2020 г.

Очакват се около 150 нови модели BEV и PHEV на пазара през 2021 г. Това показва, че през 2021 г. ще се наблюдава непрекъснат растеж, каза Ирл, който изчислява продажбите на около 4,6 млн. електрически автомобила до края на годината.