Архив

Следващият шампион за акумулатори на електромобили може да бъде европейски

Регионът увеличава производството си, тъй като все повече автомобилни производители стават електрически

Производство на високоволтови батерии в завода на BMW в Динголфинг, Германия. Автомобилният производител очаква половината от продажбите му да бъдат напълно електрически модели до 2030 г.

Производство на високоволтови батерии в завода на BMW в Динголфинг, Германия. Автомобилният производител очаква половината от продажбите му да бъдат напълно електрически модели до 2030 г.

Bloomberg

Тъй като Европа се очаква да води света по продажби на електрически автомобили за втора поредна година, в региона се бърза за изграждане на верига за доставка на батерии от нулата.

След години отстъпване на бизнеса с електрически батерии на чуждестранни компании, Европа иска друго. Потенциални производители се появяват в скандинавския регион, Германия, Франция, Обединеното кралство и Полша в трансконтинентална конкуренция за намаляване на господството на китайската съвременна Amperex Technology Co. Ltd и LG Energy Solution от Южна Корея.

Подхранвана от държавна подкрепа от най-малко 6,1 милиарда евро (7,3 милиарда долара) и инвестиционни планове на обща стойност 10 пъти повече, отколкото само за една година, надпреварата е за поява на регионален шампион.

Участниците включват стартъпи Northvolt в Швеция, Britishvolt и френските Automotive Cells, както и компаните Tesla и Volkswagen Group.

BloombergNEF изчислява, че континентът може да види своя дял от световното производство на батерии до 31% до 2030 г. от само 7% през миналата година.

VW и BMW инвестират в шведския Northvolt

VW и BMW инвестират в шведския Northvolt

„Ние създаваме нова индустрия в Европа; ние създаваме изцяло нова екосистема“, каза в интервю Марош Шефчович, вицепрезидент на Европейската комисия, който наблюдава инициативата за батерията. „Инвестициите наистина валят.“.

Шефчович изчисли, че планираните инвестиции само за 2019 г. бяха около 60 милиарда евро (71 милиарда долара), тройно по-големи от разходите в Китай. Тези средства обхващат цялата верига на доставки, от материали и клетки до сглобяване и рециклиране.

На фона на по-строги правила за емисиите и глоби за нарушаването им, продажбите на електромобили – както с електрически батерии, така и като хибридни модели – в Европа, се удвоиха  до около 1,3 милиона бройки, за първи път спрямо тези на Китай.

BMW i3 батерия

BMW i3 батерия

Тази година може да се достигне до 1,9 милиона, тъй като VW, Stellantis и BMW очертават планове за нови модели и по-висока производителност. Някои марки, включително Volvo, Jaguar и Bentley, планират да продават само автомобили, задвижвани от батерии, докато автомобилният парк на Ford в Европа ще бъде само електрически.

Тези амбиции ще изискват много енергийни пакети, а зависимостта на местната автомобилна индустрия от чуждестранни доставчици се отразява на политическите лидери в Германия, Франция и Брюксел. Те не искат местните производители на автомобили, които са основни работодатели, да разчитат на производителите на батерии извън региона.

Състезанието за изграждане на местни вериги за доставки е осезаемо. Традиционните страни, произвеждащи автомобили –  Германия, Франция, Италия и Обединеното кралство имат особено желание да останат конкурентоспособни в технологията на батериите и да поддържат производствените си бази.

Германия си проправя път до предната част на пакета, като поема 2,6 милиарда евро за бизнеса с батерии и примамва Tesla,

Производство на Britishvolt

Производство на
Britishvolt

CATL, LG Energy и ACC да създадат производства там.

„Всяка нация иска завод за батерии“, каза Жан-Пиер Корниу, бивш изпълнителен директор на Renault, който сега е партньор в консултантската компания SIA Partners.

Има планове за 27 обекта за производство на батерии в целия регион, които могат да изхвърлят поне 500 гигаватчаса клетки през това десетилетие, изчисли той.

Миналия месец VW направи огромна оферта за пол позицията, като разкри план за 18 млрд. долара за шест фабрики за батерии в Европа – включително една в Залцгитер, Германия – и за разширяване на мрежата си от станции за бързо зареждане.

Ако всичко върви по предназначение, германският производител на автомобили и партньорите могат да прескочат претендентите и да станат световен производител на клетки номер 2 зад CATL, според BNEF.

Европейската комисия си постави за цел да изведе поне 30 милиона коли с нулеви емисии по пътищата до 2030 г. и

 Платформа с батерия на Jaguar i-Pace

Платформа с батерия на Jaguar i-Pace

амбицията е европейските фабрики да покрият над 90 процента от търсенето на батерии.

VW ще включи собствените си пакети в собствените си автомобили, като остави широко отворени ленти за конкурентни производители на батерии, за да задържа клиентите. Европейските производители на автомобили са под натиск да спазват по-строги правила за емисиите на Европейския съюз, а потребителските разходи се очаква да експлодират, когато нациите излязат от блокирането на Covid-19.

Според прогнозите на анализаторите на UBS Group търсенето на батерии е толкова силно, че производството едва ли ще върви в крак до края на десетилетието.

Така че пазарът е налице. И все пак за стартиращите компании няма да е лесно.

CATL, Panasonic и LG Energy прекараха години, усъвършенствайки операции в Азия и САЩ, преди да се преместят в Европа.

CATL, най-големият производител на акумулаторни клетки, ще инвестира 78 милиарда юана (12 милиарда долара), за да добави около 230 гигаватчаса капацитет в целия свят през следващите четири години. Базираната в Китай компания Ningde доставя на почти всяка голяма световна марка EV и е планирано да започне производството си в Германия тази година.

И тогава има Илон Мъск. Tesla е най-големият производител на електромобили, продавайки около половин милион коли през миналата година и планира да сглоби Model Ys и батерии в Германия, за да ускори европейската си експанзия.

Операциите на Мъск се превръщат в магнит за доставчиците на електромобили и предизвикват местен индустриален ренесанс. Този опит е обезсърчаващ за конкурентите, каза Изобел Шелдън, главен стратегически директор на Britishvolt. „Тесла е най-големият трън в очите за европейската база за производство на клетки“, каза тя.

Платформата за електромобили на Volkswagen

Платформата за електромобили на Volkswagen

Що се отнася до стартиращите компании, Northvolt – основана от бивши ръководители на Tesla – изпреварва конкуренти. Компанията има сделка за доставки на 14 милиарда долара с VW и друга с BMW и се готви да започне да да прави  клетки до края на годината в своя завод Skelleftea. Northvolt иска да грабне 25% от пазара на батерии в Европа до 2030 г., заяви изпълнителният директор и основател Питър Карлсон.

Това беше преди офанзивата на VW.

Автомобилните производители „полагат все повече усилия зад своите планове за електрификация и са преразгледали своите потребности от батерии нагоре“, каза Джеспер Уигард, говорител на Northvolt.

Britishvolt, който разработва продукти на европейския  Ford планира да започне изграждането на фабрика за 2.6 млрд. паунда (3.6 млрд. долара) в североизточна Англия по-късно тази година. Стартиращата компания, базирана в Blyth, води преговори с производители на електрически превозни средства във Великобритания, ЕС, САЩ и Япония, каза тя, без да уточнява.

По-нататък – но на едно ниво с публични средства за развитие – е съвместното предприятие между Stellantis и петролния гигант Total. Вместо да започне от нулата, ACC планира да ускори експанзията, като произвежда батерии в два бивши завода за автомобилни части.

„За Европа не е твърде късно“, каза Корниу, консултант по SIA. „Пазарът ще бъде колосален и има нужда от конкурентни технологии.“