Архив

Заводът за батерии на Opel ще доставя клетки за 500 000 коли годишно

Заводът ще доставя на  Stellantis и евентуално на други производители на автомобили

Малкият SUV на Opel - Mokka-e, е един от вълната от нови изцяло електрически превозни средства от марката Stellantis. Други включват малката кола Corsa-e и пътническите и търговските микробуси Combo.

Малкият SUV на Opel – Mokka-e, е един от вълната от нови изцяло електрически превозни средства от марката Stellantis. Други включват малката кола Corsa-e и пътническите и търговските микробуси Combo.

Планираният завод за акумулаторни клетки в Кайзерслаутерн, Германия, ще може да доставя батерии за 500 000 превозни средства годишно, когато е напълно в експлоатация, каза изпълнителният директор на Opel Майкъл Лохшелер.

Фабриката на клетките е част от съвместно предприятие между Stellantis и енергийния гигант Total, наречен Automotive Cells Company. Планирано е да стартира през 2025 г.

Сестринска фабрика в Доуврин, Северна Франция, ще започне производство през 2023 г. с първоначален капацитет от 8 гигаватчаса.

Фабриките ще доставят на марките на Stellantis, както и евентуално на други производители на автомобили.

В крайна сметка всяка фабрика ще има годишен капацитет от 24 гВтч, казва Automotive Cells Company, с бъдещ потенциал от 32 гВтч. Понастоящем фабриката Доуврин е в период на публични коментари, като регулаторното одобрение се очаква в края на тази година. Тя ще бъде изградена на три фази от по 8 гВтч всяка.

Както е известно, съвместното предприятие – ACC, публикува малко информация за проекта в Кайзерслаутерн, понастоящем център на компонентите на Opel. Но подобно на завода Доуврин, то ще има двойна цел: предоставяне на батерии за марките на Stellantis и заетост за работници, които сега изграждат двигатели с вътрешно горене – и които може да останат при прехода към електрификация.

В контекста на намаляващия пазарен дял на колите с двигатели с вътрешното горене – особено дизеловите, които са построени в Кайзерслаутерн – и нарастващото консолидиране на платформи, части и инженеринг в рамките на Stellantis, фабрика за акумулаторни клетки може да бъде спасителна линия за някои работници на Opel. Очаква се на площадката на фабриката за клетки в Кайзерслаутерн да работят 2000 души при пълна експлоатация.

„Днес ние произвеждаме дизелови двигатели в нашата фабрика в Кайзерслаутерн, но в бъдеще ще произвеждаме акумулаторни клетки“, каза Лохшелер в интервю за Automotive News Europe.

Успешният преход към електрификация „изисква време и пари“, каза той, „а също така изисква обучение“.

Двете фабрики са част от очакваната идваща вълна от клетъчни фабрики в Европа, тъй като търсенето на електрифицирани автомобили нараства. По-голямата част от производството на клетки в момента е базирана в Азия. Наскоро Volkswagen Group се ангажира да изгради шест фабрики за клетки в Европа, с партньори или самостоятелно.

ЕС обяви клетъчното производство за важен проект от общоевропейски интерес, правейки проекти като ACC допустими за държавно финансиране. Общите разходи за завода в Кайзерслаутерн се очаква да бъдат около 2 милиарда евро.

След като двете фабрики бъдат изградени, общата инвестиция ще бъде 5 милиарда евро (6 милиарда долара). От тази инвестиция 26 процента ще бъдат публично финансирани от Франция (846 милиона евро) и Германия (437 милиона евро).

Обектът в Кайзерслаутерн е открит през 1966 г. Той произвежда 2-литрови дизелови двигатели, оси и каросерии за превозни средства като Opel Astra, Insignia и Mokka. В момента там работят около 1500 души. Дизеловите двигатели се използват само в Astra и Insignia, които са наследствени модели от GM.

През януари 2020 г. Opel заяви, че се стреми да премахне 4100 работни места в Германия до 2029 г., включително общо 2100 в заводите си в Рюселсхайм, Айзенах и Кайзерслаутерн. Няма да има принудителни съкращения до 2025 г., каза производителят, но позициите ще бъдат намалени чрез изкупуване или преждевременно пенсиониране.

По-новите модели на Opel, разработени в рамките на PSA Group, разполагат с изцяло електрически или приставни хибридни задвижвания, включително приставния хибрид Grandland X, изцяло електрически, изцяло електрически търговски и пътнически микробуси Corsa-e и предстоящата приставка Astra хибрид.