Световните продажби на EV се ускоряват, но е необходима държавна помощ
Продажбите през първото тримесечие скочиха със 140%, със силен растеж в Китай, Европа и САЩ
Reuters
ЛОНДОН – Глобалните продажби на електрически превозни средства набраха скорост през първото тримесечие, но са необходими повече действия на правителствата по отношение на зарядните станции и забраните за изкопаеми горива, за да се запази инерцията, съобщи Международната енергийна агенция (IEA) на 29 април.
„Все още не виждаме признаци на забавяне на световните пазари на електрически автомобили“, каза Тимур Гуел, ръководител на отдела за политика на енергийните технологии на МАЕ, в презентация за глобалните перспективи за електромобили.
Докато пандемията COVID-19 намали продажбите на автомобили в световен мащаб с 16% през 2020 г., продажбите на EV скочиха с 41% до около 3 милиона автомобила.
Първите тримесечия продажбите на електромобили в световен мащаб нараснаха със 140% до 1,1 милиона автомобила, със силен ръст в Китай, Европа и САЩ, съобщиха от IEA
Проучване на Мюнхенското шоу за мобилност, публикувано миналата седмица, показа огромни различия в глобалната собственост на електромобилите, с много малко електрифицирани превозни средства по пътищата на големи пазари като Русия, Южна Америка и Африка.
Ръстът на продажбите на електромобили в Европа и Китай се стимулира от затягане на стандартите за емисии на CO2 и държавни субсидии.
В световен мащаб потребителите са похарчили около 120 милиарда щатски долара за електромобили през 2020 г., докато правителствата са предоставили около 13 милиарда долара субсидии или еквивалентни на около 10 процента от общите разходи спрямо 20 процента от общите разходи през 2015 г.
Това ще спадне допълнително, тъй като цените на батериите спаднат и електромобилите достигнат паритет на разходите с превозни средства с изкопаеми горива, което според енергийния анализатор на IEA Джакопо Татини трябва да се случи до 2030 г.
„Но политиките трябва да бъдат засилени, за да се даде възможност за по-голямо внедряване на електрически превозни средства“, каза Татини.
Той каза, че правителствата трябва да засилят допълнително стандартите за икономия на гориво и да се присъединят към 20-те страни, които вече са обявили планове да забранят продажбите на нови превозни средства с изкопаеми горива – като Великобритания, която обяви забрана от 2030 г.
Правителствата също трябва да продължат да харчат разходи за инфраструктура за зареждане, каза Татини.
Автомобилните производители и екологичните групи казват, че са необходими повече разходи за зарядни устройства за повишаване на доверието на потребителите в технологията и подкрепа на продажбите.