Архив

Fiat пуска изцяло електрически търговски микробус Ducato

Версията с нулеви емисии се присъединява към малкия, но нарастващ сегмент

Зареждане на E-Ducato

Зареждане на E-Ducato

E-Ducato има обхват от 280 км по смесения цикъл WLTP и до 370 км в градски условия

МИЛАНО – Fiat пусна на пазара напълно електрическа версия на средния микробус Ducato – най-продаваният търговски автомобил в Европа, тъй като секторът започва да преминава от дизелови двигатели в отговор на променящите се стандарти за емисии и замърсяване.

Продажбите на електрически микробуси с акумулатори ще претърпят „огромен скок“ тази година, каза Ерик Лафорж, ръководител на лекотоварните автомобили на Fiat Professional за Европа.

По-малко от 3000 напълно електрически средни микробуса бяха продадени през 2020 г., каза той.

Лафорж, говорейки на онлайн събитие за стартиране на E-Ducato, както се нарича, каза, че в рамките на пет години до 25 процента от леките търговски превозни средства, продавани в Европа, могат да бъдат електрически на батерии, а след 10 години тази цифра може да достигне 80 процента.

E-Ducato се продава в Италия през март на базова цена от 60 800 евро (73 369 долара), без ДДС, повече от два пъти по-висока от цената на сравнима дизелова версия.

Предлагат се два размера батерии (47 или 79 киловатчаса), с 90-киловат електромотор, задвижващ предните колела. Максималният въртящ момент е 280 нютон метра. С по-голямата батерия фургонът има пробег от 280 км по смесения цикъл WLTP и до 370 км в градски условия.

От Fiat казват, че 100 км пробег могат да бъдат добавени за по-малко от 30 минути с допълнително зарядно устройство с постоянна мощност 50 киловата.

Лука Маренго, ръководител на продуктовия маркетинг във Fiat Professional, заяви, че общите разходи за притежание през жизнения цикъл на E-Ducato ще бъдат сравними с дизеловите версии, благодарение на осем или 10-годишна гаранция на батерията и по-ниски разходи за поддръжка и гориво.

Според доставчика на статистика DataForce, Fiat е продал около 150 000 Ducatos миналата година, което го прави най-продаваният търговски автомобил като цяло и му дава 20 процента пазарен дял в средния сегмент на ван. Ducato е строен във фабриката на Stellantis в Атеса, Италия, заедно с версиите Citroen (Jumper) и Peugeot (Boxer). Тези две превозни средства имат напълно електрически варианти, преобразувани от доставчик на трета страна.

Повечето автомобилни производители вече са започнали да предлагат изцяло електрическо задвижване на големите си микробуси, главно чрез конвертори. Автомобилите, които вече са на пазара, включват Mercedes Sprinter, Renault Master и Volkswagen Crafter. Ford ще пусне електрическа версия на Transit през следващата година. StreetScooter, краткотрайно партньорство за изграждане на електрически микробуси между Ford и Deutsche Post, спря да работи в началото на 2020 г.

Други конкуренти включват стартиращите компании SAIC Maxus и EV като Arrival и Rivian.

DataForce изчислява, че 2,3% от търговските микробуси, продавани в Европа, ще бъдат напълно електрически тази година, в сравнение с 2% през миналата година и 0,6% през 2016 г.

E-Ducato е разработен в продължение на пет години в сътрудничество с логистичния гигант DHL, който се е ангажирал да електрифицира европейския си флот.

fiat-e-ducato-in-dhl-fleetFiat отказа да даде цел за продажби, но големите оператори на флота се очаква да бъдат най-големите клиенти, каза Доменико Гостоли, ръководител на програми за електрификация във Fiat Professional. E-Ducato е разработен в продължение на пет години в сътрудничество с логистичния гигант DHL, който разполага с флот от 14 500 автомобила в Европа, за което вече писахме, по-голямата част от които са средни микробуси.

Алберто Нобис, ръководител на DHL Express Europe, заяви, че компанията се е ангажирала да има 60 процента напълно електрически превозни средства до 2030 г.

E-Ducato се сглобява без задвижване в завода Атеса, след което се доставя на север до завода на Stellantis Мирафиори в Торино, където са монтирани батериите и компонентите на електрическото задвижване. Тези компоненти се предоставят от италианското дъщерно дружество на израелската компания SolarEdge. Маренго каза, че електрическото съоръжение за сглобяване в Мирафиори има потенциална мощност от близо 1000 E-Ducatos на месец.

Средните микробуси Citroen и Peugeot се електрифицират по различен процес, като компонентите се доставят от турската компания BD Auto. Те предлагат 37 или 70 кВтч батерии, с пробег до 340 км.

Лафорж заяви, че ще трябват „няколко години“, докато трите марки ван Stellantis се сближат при съвместно решение, въпреки че партньорството в Атеса, известно още като Sevel Sud, датира от повече от десетилетие.

E-Ducato засега е единственият изцяло електрически LCV в гамата на Fiat Professional. Лафорж заяви, че по-малките микробуси Doblo и Talento ще бъдат електрифицирани само със следващото поколение модели. Citroen, Peugeot и Opel вече разполагат с напълно електрически версии на произведени от автомобили и малки микробуси.