Архив

Европейската цел за емисии на CO2 за 2035 г. – забрана продажбите на автомобили с ДВГ

Планът ще ускори преминаването към електрически автомобили

EU климатична политика 14 юли 2021. Председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен (в средата) прави жестове, докато представя новите предложения за политиката на ЕС в областта на климата с вицепрезидента Франс Тимерманс и еврокомисарите Кадри Симсон, Паоло Джентилони, Адина-Йоана Валеан.

EU климатична политика 14 юли 2021. Председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен (в средата) прави жестове, докато представя новите предложения за политиката на ЕС в областта на климата с вицепрезидента Франс Тимерманс и еврокомисарите Кадри Симсон, Паоло Джентилони, Адина-Йоана Валеан.

Reuters и Bloomberg

Европейската комисия предлага намаляване до нула на емисиите на CO2 от нови автомобили, продавани в блока до 2035 г. в план, който ефективно ще забрани продажбата на автомобили с бензинови и дизелови двигатели.

Комисията също така търси 55% намаление на емисиите на CO2 до 2030 г. в сравнение, като вдига по-ранна цел от 37,5% намаление до края на десетилетието.

Предложенията са част от обширен климатичен пакет, представен на 14 юли, който ще ускори преминаването към електрическо задвижване.

Кампаниите за опазване на околната среда приветстваха предложението на Комисията.

„Това е повратна точка за автомобилната индустрия и добри новини за шофьорите“, каза Уилям Тодс, изпълнителен директор на зелената лоби група „Транспорт и околна среда“ със седалище в Брюксел.

„Новите правила на ЕС ще демократизират електрическите автомобили и ще дадат значителен тласък на зареждането, което означава, че чистите автомобили скоро ще бъдат достъпни и лесни за зареждане за милиони европейци“, заяви Тодс в изявление.

Целта за автомобилните емисии е част от пакета на Комисията „Годни за 55“, обявен в сряда за намаляване на нетните емисии на парникови газове с 55% от нивата от 1990 г. до 2030 г. в стъпка към „нулеви“ емисии до 2050 г.

„Ще попитаме много от нашите граждани. Ще попитаме и много от нашите индустрии, но го правим с добра кауза“, заяви ръководителят на политиката на ЕС по климата Франс Тимерманс по време на пресконференция. „Правим го, за да дадем шанс на човечеството да се бори.“.

Пътническите автомобили представляват около 12 процента от общите емисии на CO2 в ЕС, така че ограничаването на тази продукция ще бъде ключово за постигането на общите климатични цели на блока.

Мерките ще изискват одобрение от държавите-членки и Европейския парламент, процес, който може да отнеме две години.

Някои европейски производители на автомобили вече обявиха, че ще преминат към автомобили с нулеви емисии в Европа, но целта за 2035 г. ще срещне опозиция в страни с големи автомобилни индустрии като Германия и Франция.

Дипломат от една държава от ЕС заяви, че успехът на пакета ще се основава на способността му да бъде реалистичен и социално справедлив, като същевременно не дестабилизира икономиката.

„Целта е да се постави икономиката на ново ниво, а не да се спира“, каза дипломатът.