Архив

Предложението за забрана на двигатели с горене е критикувано от групи за авто лоби

Намаляването на емисиите на CO2 до нула до 2035 г. не е нито рационално, нито ефективно, твърдят ACEA иVolkswagen AG Headquarter Covid-19 Employee Testing Facility CLEPA

Автомобилните производители разкритикуваха предложението на Европейската комисия за ефективна забрана на продажбата на бензинови и дизелови автомобили в блока до средата на следващото десетилетие.

Новият климатичен пакет на Комисията за намаляване на затоплящите планетите емисии на CO2, обявен преди дни, включва цел за намаляване на CO2 от новите автомобили, продавани в блока, до нула до 2035 г. Планът означава, че няма да е възможно да се продават нови автомобили с двигатели с вътрешно горене в ЕС от тази дата.

Забраната на една технология „не е рационален път напред“ на този етап, заяви Асоциацията на европейските автомобилни производители ACEA.

„Призоваваме всички институции на ЕС да се съсредоточат върху иновациите, вместо да налагат или ефективно да забраняват конкретна технология,“ заяви в изявление президентът на ACEA Оливър Зипсе.

Зипсе, който е главен изпълнителен директор на BMW Group, в момента е председател на ACEA, която се върти сред главните изпълнителни директори в европейския автомобилен производител.

Като част от пакета „Пригодност за 55“ на Комисията, обявен тези дни, служителите също така търсят намаляване с 55% на емисиите на CO2 до 2030 г. в сравнение с 2021 г., вдигайки по-ранна цел от 37,5% намаление до края на десетилетието.

Зипсе заяви, че предложението за 2030 г. изисква значително по-нататъшно увеличаване на пазарното търсене на електрически превозни средства за кратък период от време.

„Без значително увеличени усилия на всички заинтересовани страни – включително държавите-членки и всички участващи сектори – предложената цел просто не е жизнеспособна,“ каза той.

Европейската асоциация на доставчиците CLEPA заяви, че забраната от 2035 г. „не е най-ефективният или ефикасен начин за неутрален по отношение на климата транспорт“ в ЕС. „Възможно е дори да не стигнем дотам“, каза в изявление генералният секретар на асоциацията Сигрид де Фриз.

Де Фриз заяви, че двигателите с вътрешно горене са неутрални по отношение на климата, когато работят на устойчиви възобновяеми горива, а батерийните електрически превозни средства са неутрални по отношение на климата, когато се зареждат с възобновяема електрическа енергия. „Приоритетът трябва да бъде възобновяемите горива и електроенергия, а не забрана за дадена технология“, каза де Фриз.

Някои производители на автомобили бяха по-малко песимистични по отношение на пакета.

Volvo Cars приветства целите за 2030 и 2035 г., като заяви, че те дават на индустрията път към електрическо бъдеще и достатъчно време „за постепенно премахване на технологиите от миналото“.

Volvo заяви, че предполагаемата крайна дата за продажбата на автомобили с вътрешно горене до 2035 г. е „необходима, ако нашата индустрия иска да подкрепи ЕС в постигането на неутралитет към климата до 2050 г.“.

Шефът по развитието на Daimler Маркус Шефер каза, че целите са „много, много амбициозни“.

„Това не е нереалистично, но ще изисква голямо преструктуриране на обществото,“ каза Шефер пред сестринското издание Automobilwoche на Automotive News Europe.

„Изграждането на инфраструктура за зареждане само по себе си е херкулесова задача, включително преструктуриране на енергийната индустрия“, каза Шефер след съобщението на Комисията.

Пътническите автомобили представляват около 12 процента от общите емисии на CO2 в ЕС, така че намаляването на CO2 ще бъде от ключово значение за постигането на общите климатични цели на блока.

Планът на Комисията ще изисква одобрение от държавите-членки и Европейския парламент, процес, който може да отнеме две години.