Архив

Русия обяви инвестиции за растеж на електрическите превозни средства

В опит да се навакса прехода в останалата част на Европа0620509B-3F09-45E5-9F9C-62E547F62EDA (1)

Очаква се Русия да започне работа по създаването на своята EV инфраструктура, започвайки от Москва. Градът планира да инсталира 200 зарядни станции за електромобили годишно, докато 600 бъдат установени до 2023 г., започвайки през 2021 г.

Ръководителят на градския транспортен отдел Максим Ликсутов заяви: „В момента в Москва има около 2000 (електрически) автомобила и броят им се увеличава всяка година с около 10-15%. Трябва да се появи инфраструктура за зареждане, за да расте тя още.“.

В рамките на следващото десетилетие градът също ще види прехода на обществения транспорт към електрически. „Мосгортранс“, собственикът на градска автобусна и трамвайна мрежа, възнамерява да увеличи своя парк от електрически автобуси от 600 на 1000 до края на годината, като има за цел 2000 електрически автобуса да заменят съществуващия бензинов и дизелов парк до 2024 г.

Русия обаче изостава от останалата част на Европа по отношение на електромобилите, като само 11 000 електрически автомобила са регистрирани в цялата страна, в сравнение с 1 милион в ЕС през 2019 г. Но тази цифра се очаква да се увеличи през следващите години, като се очаква 1000 EV да бъдат продадени в Русия през 2021 г.  – очаква тази цифра да се удвоява годишно през следващите години.

Това се случва само седмици след съобщенията, че Русия е въвела нова държавна програма, която ще предвиди инвестиция от 11 милиарда долара в развитието на електротранспорта. Това е около двойно от по-рано определеното финансиране за програмата.

Голяма част от финансирането на програмата ще дойде от въвеждането на данък върху продажбата на автомобили с традиционно гориво, както и от две нови тарифи за вноса на чуждестранни електрически превозни средства.

Според програмата Русия очаква да произвежда 3000 през 2022 г., като нараства до 217 000 EV годишно до 2030 г. Понастоящем Русия не произвежда електрически автомобили, което означава, че има значителен потенциал за развитие на тази част от силния автомобилен сектор в страната.

Автомобилната индустрия на Русия съставлява значителна част от икономиката и заетостта на страната, като над 600 000, или 1 процент от работната сила, са заети в сектора. Русия продължава да бъде петият по големина автомобилен пазар в Европа с производителност от 3,1 милиона превозни средства всяка година. Това го поставя в силна позиция за преминаване към производство на електромобили през следващите години.

Макар и закъсняла, Русия може да има конкурентно предимство пред други европейски производители с по-евтини електромобили, достъпни за потребителите. Очакваният Zero Emission Terra Transport Asset или Zetta се очаква да струва само 6100 долара, което го прави по-евтино от много алтернативи електромобили за субсидиране в Германия, което теоретично дава на потребителите безплатна кола.

Руслан Еделгериев, съветник на президента Путин по климата заяви: „Водещите автомобилни производители в световен мащаб и в Русия обявяват нови линии за електрически превозни средства. Много от тях планират да спрат да произвеждат автомобили с двигатели с вътрешно горене до 2030 г.“. Освен това „В следващите 20-30 години всички ще преминат към електрически превозни средства“.

Частните компании също имат пристрастията към електромобилите, тъй като руската инженерна фирма L-Charge обяви, че ще предоставя мобилно зареждане при поискване за електрически автомобили чрез приложение, което ще позволи на собствениците на електромобили да могат да зареждат в цяла Москва. Ако успее, компанията планира да се разшири в Париж, Берлин, Ню Йорк, Амстердам и Лондон. Това може да е първата от многото частни инициативи, ако Русия успее в своите планове за производство и усвояване на електромобили.

Въпреки че Русия не е известна със своите иновации в електромобилите, значителните инвестиции, желанието да се направи промяната и ноу-хауто на страната в областта на автомобилното производство и ниските разходи биха могли да й дадат конкурентно предимство, докато наваксва останалата част от Европа.