Архив

Партньорството на Renault с Geely в Китай повдига въпроси към Nissan

Френският автомобилен производител се обединява с най -големия местен играч, за да се върне на най-големия пазар в света

Производството на Renault в Dongfeng преди излизането му от Китай

Производството на Renault в Dongfeng преди излизането му от Китай

Съгласно сделката, която партньорите обявиха миналата година, френският автомобилен производител се отказа от продажбите на леки автомобили в Китай и предаде пазара на японския си партньор Nissan.

Но сега, година и половина по-късно, Renault изглежда съжалява, че се е оттеглил от най -големия пазар в света.

Неотдавна Renault заяви, че планира да направи нов пробег в Китай, този път с Geely Holding Group, най -големият китайски играч, вместо Nissan.

Предложеното съвместно предприятие Renault-Geely ще изгражда и продава хибриди в Китай и, което е важно, също така ще проучи използването на монтажния завод на Renault в Южна Корея за производство на хибриди за марката Geely Lynk & CO.

Все още не е ясно какво означава този план за тристранния съюз на Renault с Nissan и младши партньор Mitsubishi Motors.

Хора, близки до ръководството на Nissan, заявиха, че Nissan все още се нуждае от по -задълбочени дискусии с Renault относно последиците и възможните ползи.

Свързването с Geely ще помогне на Renault да се справи с няколко проблема, включително както с липсата на достъп до китайския пазар, така и с неизползвания капацитет в затруднената си операция в Южна Корея. Но за някои този ход също повдига въпроси относно намеренията на Renault към 21-годишния си съюз с Nissan, който се разтърси след ареста и свалянето на бившия председател на алианса през 2018 г. Карлос Гон.

„Това изглежда като началото на стратегия за излизане“, каза един бивш изпълнителен директор на Renault на високо ниво за възстановяване на баланса на алианса.

Renault заяви миналата година, че ще напусне китайския пазар. Сега се връща.

През 2019 г. Renault зашемети Nissan, като се опита да се слее с Fiat Chrysler Automobiles, без да включва японския си партньор. Този гамбит в крайна сметка се провали, отваряйки вратата за PSA Group да се комбинира с FCA. Но този опит породи въпроси относно стремежа на Renault към нови съюзници.

renualt_china_1357От своя страна Geely проявява агресия при привличането на чуждестранни партньори. Volvo и Lotus са сред нейното съзвездие от стопанства. През 2018 г. Geely взе изненадващ 9,7 % дял в Daimler за 9 млрд. долара.

Но за председателя на Renault Жан-Доминик Сенар, обединяването с Geely може да бъде повече за решаване на южнокорейската загадка на Renault, отколкото за преконфигуриране на нейния съюз с Nissan.

Неволите на Renault в Южна Корея са отчасти на Nissan.

Корейското дъщерно дружество на Renault, Renault Samsung Motors, използва капацитета на своята фабрика в Пусан, за да произвежда превозни средства за Nissan, включително кросоувъра Rogue за износ за САЩ, но Nissan изтегли това производство вътрешно, за да се справи със собствените си проблеми със свръхкапацитета.

През май 2020 г. Nissan заяви, че ще се оттегли изцяло от продажбата на автомобили в Южна Корея, където местните играчи Hyundai и Kia доминират на вътрешния пазар със съвместен 70 % дял.

„Краткосрочното намерение е наистина да се намери решение за корейския завод“, казва един човек, запознат с мисленето на Сенард относно сделката с Geely. „Това е решение да поддържаме тази фабрика жива.“.

Междувременно китайският план помага на Renault да възстанови позицията си на пазар, на който отдавна се бори.

Миналата година Renault скъса с бившия си местен партньор Dongfeng Motor. С Geely се завръща с помощта на китайски автомобилен производител, който има истински глобални амбиции.

Geely и Renault заявиха, че ще представят хибридни автомобили с марката Renault в Китай.

В комбинация с Geely, Renault може да пропусне много от взаимодействията при закупуването и разработването на продукти, които са в основата на алианса Renault-Nissan. Nissan е водещ производител на китайския пазар и продължава успешната връзка с Dongfeng като негов местен партньор.

Но добавянето на Geely към по -широката комбинация може да донесе ползи за Nissan.

Сред чуждестранните автомобилни производители в Китай, Nissan е донякъде необичаен, тъй като Dongfeng е единственият китайски партньор. За разлика от това, конкурентите на китайския пазар като Toyota и Volkswagen работят с две местни компании. Достъпът до мощен партньор като Geely чрез Renault може да помогне на Nissan да разшири своите вериги за доставки и канали за разпространение.

Новините за съвместни проекти на Nissan-Renault са оскъдни, откакто партньорите от алианса обявиха, че те наричат„лидер-последовател“ стратегия „поеми по свой начин“ миналата година. Идеята беше отделните партньори от алианса да поемат водеща роля в продуктите и пазарите, където имат конкурентно предимство.

Но главният изпълнителен директор на Nissan Макото Учида не е очарован от съобщението на Geely и не вижда това да повлияе на връзките между Nissan и Renault, каза човек, запознат с неговото мислене. Двете компании напредват със споделеното инженерство за предстоящите електрически превозни средства. И дори най -накрая използват същия доставчик на батерии, Envision AESC.

Renault обяви планове за партньорство с Envision AESC за нов завод за батерии в Дуей, Франция, който да отвори врати през 2024 г. А през юли Nissan заяви, че производителят на батерии ще построи още един завод във Великобритания, за да достави достатъчно мощности за 100 000 електромобили Nissan година.

Очаква се новите инициативи за сътрудничество в съюза да бъдат във фокуса на новата дългосрочна корпоративна визия, която се очаква Uchida да представи през октомври, казват близки до темата.

„Хората наистина биха искали да направят повече“, каза един човек, близък до борда на Nissan. „Но в действителност всяка компания трябваше да се съсредоточи върху собствените си приоритети и върху решаването на собствените си проблеми.“.