„Бащата” на Jeep – история
Първото военно 4х4
Ако карането в кал наречем „спорт”, то „вилисите” трябва да са Sport Utility Vehicles (спортни многофункционални автомобили или SUV – съвременен клас превозни средства), но те се наричат просто Utility Vehicles – многофункционални коли. Следвоенният Willys Utility Wagon може да се разглежда като прадядото на днешния SUV.
Легендарният Willys е лек многофункционален автомобил с висока проходимост и задвижване на четирите колела, предназначен за командирския състав и разузнаването, помогнал в най-тежките битки през годините на Втората световна война.
След като в Европа пламват военните действия през 30-те години, американските военни искат от конструкторите нов лек разузнавателен автомобил със задвижване на четирите колела. През юни 1940 г. колата е направена. Три компании се отзовават на желанията на военните – Bantam, Ford и Willys. Bantam Car Company, правеща до този момент по лиценз британския Austin, изготвя търсения дизайн, но Willys разполага с необходимия четирицилиндров двигател. Ford има някои добри идеи. Названието идва като GP от general purpose – всеобщо предназначение, и на военен жаргон се чете jeep – “джип”.
Историята на фирмата Willys започва от 1909 г., когато Джон Норт Вилис поставя на автомобила и собственото си име. Две години преди това той спасява фирмата Overland Automotive Division на компанията Standart Wheel от банкрут и премества щаб-квартирата й в Толедо. Първоначалният създател – Клауд Кокс, я напуска и започва кариера като фотограф, а Джон Вилис иска престижен автомобил да носи неговото име.
С високата си цена в началото колата трудно се продава и Джон няма пазарен успех, но той опитва отново през 1914 г. с двигател Knight и така започва дълга серия коли Willys Knight. При последните се патентова за пръв път в света чистачка на предното стъкло. Марката Knight не остава дълго свързана с неговото име, защото производствената линия е скъпа и от 1933 г. до 1936 г. се правят изключително „вилиси”.
Фирмата е реорганизирана през 1936 г. след депресията във Willys Overland Motors Inc. и спасена от банкрут от федералния съдия Джордж Хан. Willys 77 е сменен през 1937 г. от Willys Model 37. По-късно излизат моделите 38 и 48. Следва ги 39, който има хидравлични спирачки, по-дълга база и по-мощен двигател от 61 к.с. при 3600 оборота. Той е и по-евтин и носи името Overland, с което се наричат по-евтините модификации.
Държавата решава да се използва дизайна на споменатия в началото „джип” на Bantam Motor Company. Но доколкото фирмата няма възможности за масово производство, се търси на кого да се възложат поръчките. Willys сключва контракт за производството на „джиповете” късно през 1940 г. Седмица по-късно контракт подписва и Ford. Много от компонентите на двата производителя са взаимозаменяеми.
Произвеждат се около половин милион бройки от новото превозно средство. Само Willys Overland прави 360 000 коли между
1941 г. и 1945 г. Ford пуска 277 896, а Bantam – само 2500. През Втората световна война 4×4 Bantam Jeep е най-известният продукт на фирмата Willys Overland. Ако се погледнат техническите характеристики, от доработен базов двигател се получават мощности от 45 до 80 к.с. при различните модели през годините.
След войната Willys Overland се връща към производството на „джипове”. Фирмата регистрира през 1950 г. запазената търговска марка Jeep. Появяват се цивилни версии, заедно с другите автомобили. Колите се наричат вече CJ – от Civilian Jeep (цивилен „джип”). Продуктът е малко променен в сравнение с този, който печели войната.
Първият CJ-2A е пуснат през 1945 г. Производствената линия е продължена от CJ2, следван от CJ3, CJ5, CJ6, CJ7 и CJ8. Някои от тях са с по-дълга база, но те не стават много популярни. Сегашният Jeep Wrangler е директно продължение на производствената линия на CJ.
В следвоенните години Willys Overland се опитва да разшири своя пазар с производство на коли и камиони в допълнение на цивилните „джипове”. Това са предвоенни модели – Willys Jeep Wagon през 1946 г., Willys Jeep Truck през 1947 г. и Willys Jeepster през 1948 г. От последния са направени над 19 000 екземпляра, като част от тях са с 6-цилиндров двигател. Формата им е съчетание между заоблената на автомобил и ръбестата на „джипа”. Версията Wagon прилича на камион с панели. Прави се до 1963 г. Тя се задвижва от двигател от 65 к.с.
През 1950 г. се появяват нови мотори с горно разположен входящ и страничен изходящ клапан. Компресията е висока за времето си – 7,5. Така мощността се увеличава на 75 к.с. при 4000 оборота.
Камионите са сходни с тези на General Motors Corporation, Ford и Dodge. Но външно напомнят „джипа” и са с четири задвижващи колела. Jeepster, който се прави от 1948 г. до 1950 г., е кабриолет, наполовина напомнящ военен „джип” и спортна кола, със свалящи се странични прозорци. Той е от рода на появилия се много по-късно Range Rover. Версиите wagon и pickup камиончета са с две или четири задвижващи колела, и 4- или 6-цилиндров двигател. Но от 1963 г. Jeep се прави от Kaiser, American Motors Corporation и Chrysler.
Willys по това време се опитва да прави и семейни автомобили. Willys Aero Wing от 1951 г. е с две врати и места за шестима
пътника. По американските стандарти това не е голяма кола. Количеството на произведените от него бройки не е известно, но двигателят е от 91 к.с. при 4200 об./мин. По-късно излиза и Aero Lark с 6-цилиндров двигател със странични клапани. Следва го Aero 2600 с мотор реплика на Jeep с мощност обаче 110 к.с. при 4400 об./мин. и тристепенна скоростна кутия с лост на кормилната колонка. Производството на този доста приличен модел продължава в Бразилия и през 1968 г., а има данни, че и до 1970 г. Тиражирането на цивилните леки автомобили на марката днес не е известно.
Фирмата Kaiser купува Willys Overland през 1953 г. и премахва Overland от името. От 1955 г. се правят само „джипове”. Производството на „вилиси” продължава до 1963 г. от компания под името Willys Motor Company, когато е сменено с Kaiser-Jeep Corporation. Тези автомобили се правят до 1965 г. Марката има производствени предприятия в Бразилия, Аржентина, Израел, Индия и Япония. Някои от тях продължават да действат по-дълго. Вероятно Kaiser ги е продал по-късно. Там е продължило и производството на фамилните коли.
С това завършва историята на интересния високопроходим автомобил, наречен Willys.
Така, ако се погледне хронологически, фирмата Kaiser купува Willys през 1953 г., American Motors Corporation (AMC) придобива Kaiser през 1970 г., а Chrysler поглъща AMC през 1987 г. След това Chrysler се слива с немския Daimler през 1998 г. Излиза, че германците, които загубват войната от „джипа”, стават негов собственик. Преди време Chrysler отново беше закупен и се обедини с FIAT.
В спомените и снимките за Втората световна война легендарният Willys ще остане като история и съдба на едно забележително превозно средство. Той е играл важна роля във военните събития и е бил на въоръжение не само в американската армия, но и дори в Червената армия, в помощ на която, за да довърши войната, американците дават голямо количество коли…