Архив

Mercedes – на въоръжение и у нас

Каква е историята на немския „джип” с емблемата на трилъчната звезда?

1.Цивилният вариант на „геландвагена”

1. Цивилният вариант на „геландвагена”

Сп. „Клуб Оръжие“, 2009 г.

През 1975 г. персийският шах проявява интерес към вероятно конструиран от Mercedes-Benz автомобил с висока проходимост и поръчва 20 000 такива коли. Контрактът е отменен от новото следреволюционно правителство на Иран. Но регионалната полиция в Германия и военните изявяват желание да поръчат 400 бройки от такъв автомобил. След това интерес проявяват аржентинските и норвежките въоръжени сили. По-късно поръчка за 4000 превозни средства прави и Швейцария. Предприятието производител – Steyr-Daimler-Puch, провежда изпитания в пустинята на Северна Африка, в Атласките планини и зад Арктическия кръг.

През 1979 г. автомобилът е представен на пресата в Южна Франция, а на 10 февруари започва производството на моделите 230 G, 240 GD, 280 GE и 300 GD. Моделът, за който според публикуваната информация е на въоръжение у нас в армията – G 270 CDI, дебютира за пръв път през 2002 г. През 2004 г. „джипът” празнува своя 25-годишен юбилей. Днес от производствената линия слизат много повече цивилни варианти на G-Class, отколкото предназначени за военните.

Mercedes има широко приложение днес в частния сектор и във въоръжението на много армии в света. Историята на тези  „джипове” в екипировката и на Българската армия има интересна съдба.

2.По време на тежък преход

2. По време на тежък преход

Първоначално в печата се появява съобщение, че са поръчани 20 бронирани „джипа” от марката, които да бъдат използвани от нашите контингенти в многонационални, мироопазващи и мироналагащи операции. За две години се предвижда концернът да достави 112 коли, от които тези „джипове” са част. Спират се на дизелов вариант с обем на двигателя 2,7 литра, мощност 156 к.с. и тегло с бронировката 4800 кг. Избран е VI клас на защита, който е от най-високите. Автомобилът може да се движи и със спуснати гуми.

Mercedes-Benz прави едни от най-добрите луксозни бронирани лимузини, които издържат дори на стрелба с гранатомет. Съществува модификация G-Guard на „джипа” на марката, който има ниво на защита, отговарящо на Европейските нива на сигурност В6 и В7 (определят се от това на стрелбата с какво оръжие издържа автомобилът). Пристигането на първата поръчка в България става в началото на второто полугодие на 2005 г. Доставени са на БА и 16 небронирани „мерцедеса”.

За пръв път екземпляри от поръчаните за армията „джипове” се появяват пред публика на военния парад през 2006 г. в София. От показаното е видно, че те са бронирани и имат монтирана отгоре през люка картечница. Но не са ни известни количествата на колите и екипировката.

Какви са характеристиките на модела G 270 CDI, за който вероятно, според дадените данни за мощност, става дума. Той е

3.Най-луксозен граждански вариант

3. Най-луксозен граждански вариант

дизелов, с 5-цилиндров двигател, използван от Mercedes-Benz в леките автомобили C, CLK, E и M-Class. Мощността е 156 к.с. при 3800 об./мин. Максималният въртящ момент, който гарантира добри off-road качества, е 400 Нм при ниските 1800-2600 об./мин – впечатляващ показател. Както при 8-цилиндровия модел G 400 CDI, моторът е снабден с турбокомпресор VNT с променлива геометрия на лопатките. Това означава, че двигателят сам се приспособява към режима на каране и условията на работа. Така автомобилът се явява от най-съвременния тип машини.

Цивилният G 270 CDI дори притежава способността да се ускорява до 100 км в час за 13,7 сек., което е добър показател, въпреки че този вид превозно средство съвсем не е предназначено за надбягване. Максималната му скорост е 156 км в час. Цивилният вариант стандартно има доста луксове – автоматичен контрол на климата в купето, аудиостерео, дървена облицовка, електронагласяващи се седалки с памет, нагласяване на кормилната колонка, многофункционален волан и алуминиеви джанти. Не е известно внесените у нас военни коли каква екипировка за лукс имат.

Off-road качествата на автомобила са ъгъл на наклона на преден ход, който може да се преодолее – 36 градуса, на заден – 27 градуса, странично наклоняване на 54%, разстояние от най-ниската точка на каросерията до пътя – 21 см, долбочина на газене – 50 см. Максимално „германецът” може да тегли ремарке до 3500 кг. Рамата му е здрава, с твърди оси, спирални пружини и газови амортисьори, заключване на осите и централния диференциал, както и синхронизирана трансмисия.

4.Моделът CL270_DSEI_2005 г. – военно изпълнение

4. Моделът CL270_DSEI_2005 г. – военно изпълнение

Задвижването на четирите колела е постоянно. Има електронно контролирана traction system 4ETS, която не позволява приплъзване на колелата при хлъзгав терен и лед, с разпределение на въртящия момент между предната и задната ос. Чрез системата се запазва сцеплението на колелата с терена, като се намалява въртящия момент. Системата се активира при скорост над 60 км в час. Стандартното оборудване включва и  Electronic Stability Program ESP® и Brake Assist. Електронната стабилизационна програма регулира спирачките и въртящия момент на всяко отделно колело, така че да не се получи напречно завъртане на автомобила при стъпване на различните колела на разни видове терен и нежелателна промяна на посоката на движение. А втората система подпомага спирачките.

Както се вижда, „джипът” разполага с всичко най-добро, което го има и при  пътническите автомобили на Mercedes-Benz. Той притежава и забавящо предаване с ниско предавателно число за изключително тежки терени.

Сегашната моделна гама на „джипа” включва няколко разновидности. Споменаването им е важно, за да се види какво място

5.Армейски вариант с брезент

5. Армейски вариант с брезент

заема сред тях избраният от БА вариант. Той не е от най-скъпите версии. Над него са G 320 с двигател V6   от 215 к.с., G 500 с бензинов мотор  V8 от 296 к.с. и G 400 CDI, чийто 8-цилиндров дизел от 250 к.с. е с директно впръскване по най-съвременната дизелова технология common-rail. Най-новият пък – G 55 AMG, има бензинов V8 двигател от цели 476 к.с. По принцип обаче дизелите са за предпочитане в армията.

За G 270 е характерно, че междуосието му е 2850 мм, следата отпред/отзад е 1475/1475 мм. Цялостната дължина на автомобила е 4680 мм, ширината – 1760 мм, а височината – 1945 мм. Теглото е 2410 кг, а полезният товар при цивилната версия е 790 кг. При бронирания вариант естествено килограмите са други. Вероятно и разходът, който при нормалните версии стига малко над 10 литра, при военния е по-висок. Данните са за модификация Station Wagon с дълго междуосие.

Както се вижда Mercedes-Benz G-Class е строго предназначен за тежък терен на проходимост. Той се конкурира с Hummer H1 (производство на САЩ) и Land Rover – Range Rover (собственост на европейския филиал на Ford Motor Co.).

За да си представим къде сме ние, можем да погледнем с какви „джипове” са въоръжени други армии.

6.Закрит автомобил със защитно боядисване

6. Закрит автомобил със защитно боядисване

Немските въоръжени сили ползват G-Class под названието Wolf („Вълк”). Те притежават над 12 000 такива коли в 50 версии – от линейки до бронирани превозни средства за специалните цели. От 2003 г. са поръчани  802 коли от този тип и в Канада. Канадците оценяват много високо участието на тези автомобили в Авганистан. Корпусът на Морската пехота в САЩ ползва 290 GDT в своите операции. Холандската армия също има на въоръжение различни версии на „геландвагена”. Във Франция армията има Peugeot P4, което произлиза от G-Class с „пежовски” двигател. В Норвегия са купени през 80-те години 240 GD, които да заместят Volvo и Land Rover, през 90-те са взети и 290 GD. Датската армия също добавя G-Class към съществуващите M151A1, Volkswagen 181 – Jagdwagen, и Land Rover 88. Първият внос е от 1985 г., когато са купени 1000 „мерцедеса” G 270 CDI – моделът, който вероятно е избран и от армията у нас. Използват се още известно количество от версиите 290 GD и 300 GD.

П.П. Публикацията е писана през 2009 г. Сега има нови модели на автомобила, с които ще запознаем допълнително.  През 2021 г. „геландвагенът“ се отдели като специален премиум клас автомобили, заедно с AMG.