Царят на „джиповете”
Hummer е ненадминат с качествата си да преодолява всякакви препятствия и да се движи по всякакви терени
„Джипът” над „джиповете” – Hummer, който води началото си от разработка за армията, е познат у нас. Притежател на необичайния „джип” беше и българският шоумен Слави Трифонов, а преди това такава кола караше един от бившите шефове на Мобил тел.
Собственици на цивилната версия, още след пускането и, бяха такива широко известни личности в САЩ и в света като тенисистът Андре Агаси, писателят Том Кланси, раппевецът Кулио, DJ Рик Диз, баскетболистите Карл Мелоун („Юта Джаз”) и Денис Родман („Чикаго Булс”), боксьорът Майк Тайсън (имаше шест такива коли), собственикът на CNN – Тед Търнър, Арнолд Швайценегер – първи дал идеята за пускане на гражданския Hummer през 80-те години.
С форма на кутия и изключително широка, тази ръбеста кола е оригинално разработена специално за военно ползване. Малко автомобили са така истински разпознаваеми, както Hummer (нещо, което бръмчи – „бръмчило”).
Корените на този „джип” водят от друга военна икона – Jeep. Разработен от компанията Willys-Overland през 1940 г., той става популярен, когато фирмата се преименува на Kaiser-Jeep през 1953 г. През 1970 г. тя се купува от American Motors и вече носи името Jeep Corporation. Последната прави „джипове” в две отделения – Commercial Products division в Толедо – Oхайо, и Government Products division в Саут Бенд, Индиана. Година по-късно Government Products division става напълно собствена субсидария AM General.
През април 1971 г. компанията за производство на автомобили с висока проходимост от рода на jeep – AM General Corporation, става субсидария, притежавана напълно от American Motors Corporation и отделно от Jeep Corporation и започва да изпълнява поръчки на американската държава.
Във връзка с нарасналите изисквания за мобилност на американската армия, AM General изготвя и патентова централна система за помпане и поддръжка на налягането в гумите във време на движение, позната като CTI, която се прилага на 5-тонните камиони M809 и M939. Това осигурява по-дълъг живот на тези превозни средства и по-ниски експлоатационни разходи.
През 1979 г. компанията производител започва разработването на М998 серията, която нарича High Mobility Multi-Purpose Wheeled Vehicle („Високо Подвижно Многофункционално Колесно Превозно средство” – съкратено HMMWV, произнасящо се като Humvee® – „Хамви”). Колата е 1,25-тонна и трябва да замести дотогавашните леки тактически автомобили. Американската армия сключва контракт през 1981 г. за тези превозни средства и две години по-късно AM General печели 1,2 млрд долара от поръчката на 55 000 Humvee. За петгодишен период трябва да се разработят и предадат на армията пет базови модела и 15 конфигурации. Малко по-късно са поръчани още 15 000 допълнителни коли. На 2 януари 1985 г. AM General пуска първият HMMWV (фактически военен Hummer) от линията за асемблиране в Саут Бенд. Двигателят е дизелов с работен обем 6,2 л и 8 V-образно разположени цилиндъра.
Humvee предлага висока скорост на движение, подвижност, устойчивост и възможност за преодоляване на наклон 60 процента. Автомобилът е направен на многофункционална платформа, има пълно постоянно задвижване на четирите колела, непрекъснато помпане и поддържане на налягането в гумите по време на движение, независимо окачване и възможност при някои версии да преодолява водна преграда с дълбочина до 1,5 м.
Сега с такива превозни средства са екипирани армията в САЩ, морският корпус, флотът и военновъздушните сили. След като AM General сменя собственика си, през август 1989 г. американската армия подписва нов контракт с фирмата за изработване на още 33 000 Humvee, които нарастват допълнително на общо 50 000 от януари 1990 г. Контрактът е подновен през 1994 г., а от 2000 г. – още веднаж. По късно общо са поръчани от армиите в САЩ и други приятелски държави 175 000 превозни средства от този тип.
„Работният кон” Humvee изиграва важна роля във военните действия през 1989-1990 г. в Панама и в „Пясъчна буря” през 1991 г. Освен това автомобилът се оценява високо и с участията в събитията в Сомалия, Балканите, Авганистан и Ирак. Дизеловият мотор на „джипа” се замени с нов, с по-голяма кубатура – 6,5 л.
AM General придоби през последните десетилетия репутация на световен лидер в дизайна, инженеринга и производството на специални превозни средства за армията. От април 1992 г. Renco Group стана собственик на AM General Corporation. Фирмата производител започна да пуска и гражданска версия на Humvee, наречена вече Hummer и известна като „най-сериозното 4х4 в света”. През декември 1999 г. бе финализирана разработката и автомобилът бе наречен Hummer H1. AM General продаде правата върху марката и продажбите на General Motors. Последва второто поколение Н2 по дизайн на GM, който се зае с маркетинга и дистрибуцията на превозното средство без да притежава някаква част от AM General.
През 2003 г. цивилният вариант продължи еволюцията си с версията H2 SUT. Той носи всички отличителни белези на военната версия, за която открито има оскъдна информация.
Моделът от 2005 г. тежи 2903 кг. Има двигател V8 Vortec 6000 с кубатура 6 литра и мощност 325 к.с. при 5200 об./мин. Максималният въртящ момент е забележителен – 494 Нм при 4000 об./мин. Това е много важно за способността на автомобила да преодолява препятствия. Двигателят има много висока литрова мощност – съотношение к.с. към литър работен обем – 54 к.с./л. Трансмисията е 4-степенна автоматична. Резевоарът побира 32 галона гориво. „Джипът” има дължина 5168 мм, ширина – 2062 мм и височина 1993 мм при междуосие от 3119 мм. Оборудван е с ABS и дискови спирачки. Колелата са 17-инчови.
Освен това като допълнително оборудване може да се плати за система, която позволява да се изминат със спуснати гуми до 30 км път със скорост 50 км в час.
Сферата на клиентите на цивилния вариант не се изчерпва със звездите. Производителят твърди, че най-големият пазар на граждански версии са нефтената и дървообработващата индустрия, пожарникарските, горските и спасителните служби.
До днес Hummer е ненадминат с качествата си да преодолява всякакви препятствия и да се движи по всякакви терени.
Сега военният Humvee е запазена марка на AM General LLC.
А цивилният Hummer, H1 и H2 са запазени марки на General Motors Corporation – най-голямата до скоро компания в света за производство на автомобили.