Архив

Царят на „джиповете”

Hummer е ненадминат с качествата си да преодолява всякакви препятствия и да се движи по всякакви терени

 1.Военното „Хамви” в операция на американската армия


1. Военното „Хамви” в операция на американската армия

„Джипът” над „джиповете” – Hummer, който води началото си от разработка за армията, е познат у нас. Притежател на необичайния „джип” беше и българският шоумен Слави Трифонов, а преди това  такава кола караше един от бившите шефове на Мобил тел.

Собственици на цивилната версия,  още след пускането и, бяха такива широко известни личности в САЩ и в света като тенисистът Андре Агаси, писателят Том Кланси, раппевецът Кулио, DJ Рик Диз, баскетболистите Карл Мелоун („Юта Джаз”) и Денис Родман („Чикаго Булс”), боксьорът Майк Тайсън (имаше шест такива коли), собственикът на CNN – Тед Търнър, Арнолд Швайценегер – първи дал идеята за пускане на гражданския Hummer през 80-те години.

С форма на кутия и изключително широка, тази ръбеста кола е оригинално разработена специално за военно ползване. Малко автомобили са така истински разпознаваеми, както Hummer (нещо, което бръмчи – „бръмчило”).

Корените на този „джип” водят от друга военна икона – Jeep. Разработен от компанията  Willys-Overland през 1940 г., той става популярен, когато фирмата се преименува на  Kaiser-Jeep през 1953 г. През 1970 г. тя се купува от American Motors и вече носи името Jeep Corporation. Последната прави „джипове” в две отделения – Commercial Products division в Толедо – Oхайо, и Government Products division в Саут Бенд, Индиана. Година по-късно Government Products division става напълно собствена субсидария AM General.

През април 1971 г. компанията за производство на автомобили с висока проходимост от рода на jeep – AM General Corporation, става субсидария, притежавана напълно от American Motors Corporation и отделно от Jeep Corporation и  започва да изпълнява поръчки на американската държава.

2.„Джипът” има различни модификации

2. „Джипът” има различни модификации

Във връзка с нарасналите изисквания за мобилност на американската армия, AM General изготвя и патентова централна система за помпане и поддръжка на налягането в гумите във време на движение, позната като CTI, която се прилага на 5-тонните камиони  M809 и M939. Това осигурява по-дълъг живот на тези превозни средства и по-ниски експлоатационни разходи.

През 1979 г. компанията производител започва разработването на М998 серията, която нарича High Mobility Multi-Purpose Wheeled Vehicle („Високо Подвижно Многофункционално Колесно Превозно средство” – съкратено HMMWV, произнасящо се като  Humvee® – „Хамви”). Колата е 1,25-тонна и трябва да замести дотогавашните леки тактически автомобили. Американската армия сключва контракт през 1981 г. за тези превозни средства и две години по-късно AM General печели 1,2 млрд долара от  поръчката на 55 000 Humvee. За петгодишен период трябва да се разработят и предадат на армията пет базови модела и 15 конфигурации. Малко по-късно са поръчани още 15 000 допълнителни коли. На 2 януари 1985 г. AM General пуска първият HMMWV (фактически военен Hummer) от линията за асемблиране в Саут Бенд. Двигателят е дизелов с работен обем 6,2 л и 8 V-образно разположени цилиндъра.

Humvee предлага висока скорост на движение, подвижност, устойчивост и възможност за преодоляване на наклон 60 процента. Автомобилът е направен на многофункционална платформа, има пълно постоянно задвижване на четирите колела, непрекъснато помпане и поддържане на налягането в гумите по време на движение, независимо окачване и възможност при някои версии да преодолява водна преграда с дълбочина до 1,5 м.

3.Hummer преодолява всякакви препятствия

3. Hummer преодолява всякакви препятствия 

Сега с такива превозни средства са екипирани армията в САЩ, морският корпус, флотът и военновъздушните сили. След като AM General сменя собственика си, през август 1989 г. американската армия подписва нов контракт с фирмата за изработване на още 33 000 Humvee, които нарастват допълнително на общо 50 000 от януари 1990 г. Контрактът е подновен през 1994 г., а от 2000 г. – още веднаж. По късно общо са поръчани от армиите в САЩ и други приятелски държави 175 000 превозни средства от този тип.

„Работният кон”  Humvee изиграва важна роля във военните действия през 1989-1990 г. в Панама и в „Пясъчна буря” през 1991 г. Освен това автомобилът се оценява високо и с участията в събитията в Сомалия, Балканите, Авганистан и Ирак. Дизеловият мотор на „джипа” се замени с нов, с по-голяма кубатура – 6,5 л.

AM General придоби през последните десетилетия репутация на световен лидер в дизайна, инженеринга и производството на специални превозни средства за армията. От април  1992 г.  Renco Group стана собственик на  AM General Corporation. Фирмата производител започна да пуска и гражданска версия на Humvee, наречена вече Hummer и известна като „най-сериозното 4х4 в света”. През декември 1999 г. бе финализирана разработката и автомобилът бе наречен Hummer H1. AM General продаде правата върху марката и продажбите на General Motors. Последва второто поколение Н2 по дизайн на GM, който се зае с маркетинга и дистрибуцията на превозното средство без да притежава някаква част от AM General.

4.Военна установка на основата на колата

4. Военна установка на основата на колата

През 2003 г. цивилният вариант продължи еволюцията си с версията H2 SUT. Той носи всички отличителни белези на военната версия, за която открито има оскъдна информация.

Моделът от 2005 г. тежи 2903 кг. Има двигател V8 Vortec 6000 с кубатура 6 литра и мощност 325 к.с. при 5200 об./мин. Максималният въртящ момент е забележителен – 494 Нм при 4000 об./мин. Това е много важно за способността на автомобила да преодолява препятствия. Двигателят има много висока литрова мощност – съотношение к.с. към литър работен обем – 54 к.с./л. Трансмисията е 4-степенна автоматична. Резевоарът побира 32 галона гориво. „Джипът” има дължина 5168 мм, ширина – 2062 мм и височина 1993 мм при междуосие от 3119 мм. Оборудван е с ABS и дискови спирачки. Колелата са 17-инчови.

Освен това като допълнително оборудване може да се плати за система, която позволява да се изминат със спуснати гуми до 30 км път със скорост 50 км в час.

Сферата на клиентите на цивилния вариант не се изчерпва със звездите. Производителят твърди, че най-големият пазар на граждански версии са нефтената и дървообработващата индустрия, пожарникарските, горските и спасителните служби.

5.Автомобилът има много висока дълбочина на газене

5. Автомобилът има много висока дълбочина на газене

До днес Hummer е ненадминат с качествата си да преодолява всякакви препятствия и да се движи по всякакви терени.

Сега военният Humvee е запазена марка на AM General LLC.

А цивилният Hummer, H1 и H2 са запазени марки на General Motors Corporation – най-голямата до скоро компания в света за производство на автомобили.