Архив

Преговорите за климата: 30 нации и 11 автомобилни производители с декларация за ДВГ

Целта е до 2040 г. да няма емисии в световен мащаб за леки автомобили и LCV

„Тази декларация не е правно обвързваща и е фокусирана на глобално ниво“

Сред производителите на автомобили са GM, Ford, Mercedes, BYD, Volvo и Jaguar Land Rover, според правителството на Обединеното кралство

Източници: gov.uk, volvocars.com, reuters.com, globaldrivetozero.org (камиони и автобуси), gov.uk – декларация на правителството  на Обединеното кралство, със съкр.

На Световната конференция за климата в Глазгоу 30 държави, 11 автомобилни производители и други партньориauspuff-exhaust-benzin-gasoline-diesel-unsplash-2021-01-min издадоха съвместна декларация за оттегляне от двигателя с вътрешно горене. Целта е до 2040 г. да няма емисии в световен мащаб за леки автомобили и LCV. Но някои от подписалите вече са си поставили по-строги цели.

Според британското правителство подписалите декларират: „Заедно ще работим за това всички продажби на нови автомобили и микробуси да бъдат с нулеви емисии в световен мащаб до 2040 г. и не по-късно от 2035 г. на водещите пазари“. В приложената бележка под линия се казва, че „тази декларация не е правно обвързваща и е фокусирана на глобално ниво“ и се отбелязва, че терминът нулеви емисии се отнася до емисиите на парникови газове в изпускателната тръба.

Следните държави са подписали декларацията: Австрия, Азербайджан, Камбоджа, Канада, Кабо Верде, Чили, Хърватия, Кипър, Дания, Салвадор, Финландия, Исландия, Ирландия, Израел, Литва, Люксембург, Холандия, Нова Зеландия, Норвегия, Полша , Словения, Швеция и Обединеното кралство. Сред нововъзникващите нации, които трябва да подпишат, са Доминиканската република, Гана, Индия (с голяма бележка, че: „двуколесните и триколесните превозни средства съставляват повече от 70% от световните продажби и повече от 80% в Индия. Всички правителства също трябва да подкрепят прехода на тези леки превозни средства към превозни средства с нулеви емисии“), Кения, Мексико, Мароко, Парагвай, Руанда, Турция и Уругвай.

Сред производителите на автомобили са GM, Ford, Mercedes, BYD, Volvo и Jaguar Land Rover, според правителството на Обединеното кралство. В допълнение, 40 града, щати и региони, 27 автопарка и 13 инвеститори „със значителни дялове в автомобилните производители“, както и финансовите институции Aviva и NatWest и 17 други са подписали целите.

Наред с други квалифициращи изявления, декларацията гласи: „Колективно ние се ангажираме да подкрепяме глобален и справедлив преход, така че никоя държава или общност да не бъде изоставена. Там, където представляваме водещи пазари, ще работим за укрепване на нашата оферта за международна подкрепа за развиващите се страни, нововъзникващите пазари и икономиките в преход – включително, където е приложимо, чрез техническа помощ, финансиране и изграждане на капацитет.“

Впечатлението обаче е, че постигането на целите, определени в декларацията, няма да бъде непреодолима пречка за някои подписали: Някои държави вече са решили да прекратят употребата на превозни средства с вътрешно горене преди 2040 г. – последно Гърция се присъедини тази седмица с целевата година 2030 г. .

От страна на автомобилните производители също са подписали декларацията основно компаниите, които вече са обявили подобни планове. Volvo иска да продава само електрически автомобили от 2030 г., Mercedes също се стреми към края на десетилетието – но с условната вратичка „където пазарните условия позволяват“. Ford също обяви преминаването към гамата изцяло електрически автомобили за 2030 г., поне за Европа – в световен мащаб Ford и GM планират 40 до 50 процента електрически автомобили до 2030 г. JLR иска да превърне Jaguar в чиста марка EV още през 2025 г., а целта за Land Rover досега е била поставена на 2036 г.

В собственото си изявление Volvo потвърждава, че е подписала декларацията – и веднага добавя свои собствени, по-строги цели.

Интересното е, че въпреки че Volvo подписа декларацията, Polestar, дъщерно дружество на Volvo, я разкритикува. „Автомобилните компании все още говорят за продажба на бензинови и дизелови автомобили до 2040 г.“, казва изпълнителният директор на Polestar Томас Ингенлат. „Ако вземете предвид живота на една кола, те все още ще карат и ще замърсяват през втората половина на века. По този начин те забавят едно от най-ефективните решения за опазване на климата, с които разполагаме.“

Според Ингенлат „не е време за постепенна промяна, а за радикална промяна“. „Изграждането и продажбата на електрически автомобили не е краят, а началото“, каза германският мениджър. „Трябва да обърнем поне толкова внимание на създаването на чиста верига за доставки и евентуално рециклиране.“

Отделно от декларацията за леките автомобили и леките търговски превозни средства, 15 държави искат да направят възможно само нови камиони и автобуси с нулеви емисии да тръгват по пътищата от 2040 г., според съвместна декларация за намерения. Междинната цел за 2030 г. е дял без емисии от 30 процента. Подписалите страни са Австрия, Канада, Чили, Дания, Финландия, Люксембург, Холандия, Нова Зеландия, Норвегия, Шотландия, Швейцария, Турция, Обединеното кралство, Уругвай и Уелс.