Архив

Какви автомобили имал Владимир Висоцки

И тази година ще се отбележи рождения ден на големия руски бард5c6423ec4020c_9

Владимир Висоцки е роден на 25 януари 1938 г…

През живота си народният кумир на СССР Владимир Висоцки не бил обласкан от съветската власт. В Кремъл и на Стария площад него просто го търпели. Търпели,  понякога стискайки зъби. Обаче след женитбата на Висоцки за звездата на френското кино Марина Влади, дори всесилното КГБ, заедно с партийните идеолози на ЦК КПСС, не могли да попречат на всенародния любимец да се разкарва из столицата на блестящи чуждоземни автомобили. При това, той не ги възприемал като разкош, а по-скоро като елемент на красив живот и средство за бързо придвижване.

А Владимир Симеонович обожавал да ги гони из московските улици. Въпреки, че зад кормилото седнал почти на 30 години, Висоцки бил хазартен шофьор и вдигал крака си от педала на газта доста неохотно…

За любовта на  Владимир Семеонович Висоцки към автомобилите се носят легенди. Много от тях, по думите на запознати, са само красива измислица. Това, което сигурно е известно, е че Висоцки седнал зад кормилото на автомобил доста късно – на 30 години, но веднага му харесало да кара кола и следващите години в автопарка му се оказали … седем автомобила. За съжаление, болшинството от тях били…разбити, по думите на близки до актьора, „заради агресивния маниер на каране със скорости дори до 200 км в час“…

Венец на автопарка на Висоцки станал Mercdes-Benz 450 SEL W116 1974 година производство. Това бил наистина легендарен Mercedes: с първата система ABS, хидропневматично окачване и първата тристепенна автоматична скоростна кутия, които го правели и най-издигнатият в техническо отношение…

Това бил най-скъпият Mercedes, за него Владимир Семеонович трябвало да вложи всичките си пари от продажбата на своето BMW и още да добави хонорарите от няколко концерта, общо около 73 хиляди марки…

В далечната 1967 г. приятелят на Висоцки – Борис Диодоров, с когото бил познат още от времето на „Большая каретная“, го поставил зад волана на „Волга“ Този автомобил бил недостъпен за обикновените граждани до закриването на СССР. Но не след дълго, след известно обучение, Владимир Семеонович овладял майсторството да кара и скоро придобил сива „Волга“ ГАЗ 21. След непродължително каране, обаче, автомобилът бил разбит…Това бил първият „загинал“ в ръцете на Володя автомобил…Впоследствие, подобна съдба споделили още шест коли…

48bb7c1b792e94b301a021b99587a438f28d7e47Втори автомобил в живота на Висоцки станал ВАЗ-2101 също така сив цвят. Тази машина Володя получил един то първите в СССР и много се гордеел с нея. Според легенда, тази кола била разбита от Владимир Семеонович на 31 юли 1971 г. След мач, той поспорил със свой съсед запалянковец, който имал същи модел, само че зелен. Обзаложили се, че този, който завие пръв, след като подкарали един срещу друг, ще загуби. Както се оказало вторият собственик на „Копейка“ се оказал не по-малко хазартен, което довело до катастрофа, при която двата автомобила налетели един на друг чело в чело. След инцидента, този ВАЗ-2101, принадлежал на Владимир Семеонович, бил възстановен и на 11 октомври същата година бил свален от отчет и продаден…

След като този ВАЗ-2101 бил разбит, Марина Влади, третата съпруга на поета, за която се оженил през 1970 г., му докарала от Париж Renault 16TS. Това била първата чужда марка в автопарка на артиста. Но, за съжаление, още първият път, когато седнал зад волана й, поетът се врязал в стоящия на спирката автобус. Тъй като на това  Renault имало френски номера, на автомобила се забранявало да излиза от Москва по-далеч от 100 км. Приятелите и познатите на Висоцки му помогнали да направи специална справка, благодарение на която той заедно с жена си можел да замине от Москва и да продаде възстановената кола.

Година след продажбата на това Renault 16TS Висоцки се отправил на гастрол в Германия, откъдето си докарал две BMW 2500v SST: едната машина била бежова, другата – сива. Причината за такава странна покупка не била свързана с особена любов към тази марка – да се намерят резервни части за такава машина в СССР било невъзможно и на артиста му се наложило да купи две.

Да регистрира артистът успял само едната кола, тъй като се оказало, че бежовата се издирва и в последствие била конфискувана от Интерпол. Но това не пречело на Висоцки просто да сменя номерата на двете машини и да ползва двата автомобила. После сивата кола BMW 2500v SST била продадена след пътуване в Париж.

Именно за тези две кали поетът написал своята „Песня о двух красивых автомобилях“, която изпълнявали не само Висоцки,cda5054881ba5b30dfa982e01068d0f02cdc829d (1) но и неговата жена – Марина Влади.

Венец на автомобилния парк на Висоцки станал Mercdes-Benz 450 SEL W116 1974 година производство.  Това бил наистина легендарен Mercedes: първата система ABS, хидропневматично окачване и първата тристепенна автоматична скоростна кутия го правели много напредничав в техническо отношение. Върхът бил двигателят – най-големият бензинов мотор, който тогава се поставял на автомобил – V8, обем 6,9-литра и мощност 286 конски сили. Въртящият момент бил повече 500 Нм, което по мерките на онова време било пределно.

Това бил най-скъпият Mercedes, за него Владимир Семеонович трябвало да вложи всичките си пари, получени от продажбата на BMW и още да добави хонорарите от няколко концерта, общо близо 73 хиляди марки…

Митото за внос на такава кола в СССР било космическо, както и стойността на возилото, затова се наложило да даде няколко концерта за сътрудниците на митническата служба, след което му разрешили да плаща сумата разсрочено…

Това бил първият Mercedes, който бил поставен на отчет в ГАИ на Пресненския район. По това време такъв автомобил имал само Висоцки и Генсека на ЦК КПСС Леонид Брежнев, затова и при вида на машината инспекторите заставали мирно, изпъвали стойката си и отдавали чест на водача…

На тази машина Владимир Висоцки се возел до края на 1979 г., след което на 1 януари 80-а година попаднал в катастрофа, врязвайки се в трамвай…

Великият автомобил, както и предишните разбити от артиста машини, се отправил на възстановяване, след което бил продаден. В търсене да го купят, поклонниците на Висоцки изпаднали в лудост…Следите на тази машина били загубени през 1989 г. някъде в Грузия…

В сегашния момент в музея на Висоцки в Екатерининбург може да се види точно копие на самия този Mercedes 450 SEL.

Година пред кончината си, през 1979 г., Владимир Висоцки купил последния си автомобил – Mercedes 350 SLC жълто оранжев цвят. Дефицит на такава машина имало дори в Европа, затова артистът уговорил да се раздели със своето спортно купе своя приятел Серуша Бабек..

avtomobili_vysockogo_4След покупката поетът самолично се отправил на колата в Москва, но последният мерцедес на барда така и не стигнал до столицата на СССР. По трасето Брест-Москва автомобилът се блъснал със скорост от порядъка на 200 км в час, след което дълго бил възстановяван и бил продаден след смъртта на поета, на 15 юли 1980 г., за да се върнат дълговете на Висоцки…

По думите на познати Владимир Висоцки карал много опасно, но в нужния момент смогвал да усмири своя жар и да съблюдава правилата за движение.. Голямото количество катастрофи на артиста е свързано с това, че обичал да гони с високи скорости. Именно и това не позволило на артиста да има нито един автомобил повече от две години…

Из книгата, която довършвам „Автомобилите на известните“…