Архив

Какво означава влиянието на руската война в Украйна за автомобилните компании

Санкциите, наложени от западните правителства, добавят допълнителни смущения във веригите за доставки на автомобили

Миналата година Русия купи 1,67 милиона автомобила, според данни на AEB, което я поставя точно пред Франция с 1,66 милиона и Обединеното кралство с 1,65 милиона

Няколко производители, които произвеждат превозни средства в Русия, обявиха, че спират производството

Руската инвазия в Украйна започва да оказва значително влияние върху автомобилната индустрия в Обединеното кралство и в цяла Европа

autocar.co.uk/car-news

4 март 2022 г.

Одеса, Украйна - 2 януари 2022. Струпване на контейнери на пристанището.

Одеса, Украйна – 2 януари 2022.
Струпване на контейнери на пристанището.

Голям брой производители на автомобили реагират на руската война, като спират продажбите и в някои случаи производството в самата Русия, докато много се налага да спрат производството и на други места, тъй като доставките на ключови автомобилни части от Украйна са нарушени.

Компании, които обявиха, че спират продажбите в Русия, включително са Aston Martin, Honda, Jaguar Land Rover (JLR), Volkswagen и Volvo.

Спирането на продажбите отчасти се дължи на това, че санкциите, наложени от Европейския съюз и в по-малка степен от Обединеното кралство, направиха много трудно изпращането на автомобили до Русия и купувачите да плащат за тях, ако все пак стигнат до там. Aston Martin например каза, че причината за паузата е „оперативното въздействие“ на санкциите.

Няколко производители, които произвеждат превозни средства в Русия, обявиха, че спират производството, като Volkswagen Group стана най-големият досега, който направи това. Той ще спре производството в завода си в Калуга, както и в производствените операции по договор, управлявани от Gaz в Нижни Новгород, позовавайки се на „фона на руската атака“. В него се казва, че дава на служителите „обезщетения за кратко време“, докато производството е спряно.

Други, които спират производството, включват BMW, Ford (което има съвместно предприятие със Sollers, произвеждащи микробуси) и Mercedes-Benz.

Европейският производител с най-големи операции в Русия е Group Renault, която притежава Автоваз, компанията майка на Lada. Lada остава най-голямата автомобилна марка в Русия с 22% пазарен дял през 2021 г., според данни на Асоциацията на европейския бизнес (AEB), а Автоваз е донесъл 2,8 милиарда евро приходи за групата Renault миналата година, 6,2% от общия му дял.

От началото на инвазията Автоваз спря и възобнови производството на Ladas и Renaults в огромния си завод в Толиати в Русия, но обвинява недостиг на чипове, а не войната или санкциите.

Русия някога беше приветствана като най-обещаващият пазар на автомобили в Европа, като се очаква продажбите да изпреварят Германия за първото място в региона. Въпреки това, след като достигна рекордните 2,8 милиона продажби през 2008 г., пазарът се установи доста под това.

supplychain-069 (2)Миналата година Русия купи 1,67 милиона автомобила, според данни на AEB, което я поставя точно пред Франция с 1,66 милиона и Обединеното кралство с 1,65 милиона.

Най-голямото търсене е на бюджетни седани и хечбеци, но има и силен пазар на премиум превозни средства.

Това помогна на автомобилите да се превърнат в най-големия износ на Обединеното кралство за Русия миналата година, на стойност близо £400 милиона, според данни от Държавната служба за национална статистика (ONS). JLR продаде 6909 автомобила в Русия миналата година, поставяйки го точно пред Porsche.

Ефектът от санкциите вероятно ще насърчи китайските автомобили в Русия, които стабилно набират позиции от продажби от около 25 000 през 2011 г. до над 100 000 през миналата година. През януари две китайски марки – Chery и Haval, собственост на Great Wall Motors – за първи път влязоха в топ 10.

Най-големият принос на Украйна към европейския автомобилен пазар не е чрез продажбите, които миналата година приблизително съвпаднаха с тези на Ирландия – 103 245, според агрегатора на данни Bestsellingcarsblog.com.

Вместо това значението му за индустрията е като доставчик на кабелни снопове за производителите на автомобили в цяла Европа, а смущенията, причинени от войната, се усещат в целия регион до степен, че редица фабрики трябваше да спрат производството на пауза.

„Трудно е да се даде надеждна прогноза поради силно динамичната ситуация, но едно е ясно: ще има по-нататъшно прекъсване на производството на превозни средства в Германия“, заяви германската автомобилна асоциация VDA в сряда.

Porsche спря производството на Macan и Panamera в сряда и няма да го рестартира до края на следващата седмица.

BMW заяви, че също е спряло сглобяването в неуточнени европейски заводи, което засяга производството както на BMW, така и на Mini.

„Конфликтът в Украйна оказва голямо въздействие върху производството в индустрията на доставчиците там“, каза говорител на BMW пред вестник Frankfurter Allgemeine Zeitung в Германия.

Междувременно Volkswagen заяви, че ще трябва да спре завода си във Волфсбург през седмицата, започваща на 14 март, докато Mercedes също трябва да намали нивата на производство в своите европейски заводи.

През последните години Украйна натрупа компетенции в окабеляването, като доставчици като Leoni и Yazaki създават заводи там.

Други ключови доставки за производителите на автомобили, идващи от Украйна, включват неонов газ, необходим за производството на чипове, както и благородния метал паладий, използван в катализаторите.

Страната е и ключов източник на никелова руда, която се рафинира в катодни материали за производството на батерии за електрически превозни средства.

По-непосредствен ефект върху всички автомобилисти е покачването на цената на бензина, което се покачи до нови връхни точки, тъй като цените на петрола се повишиха в отговор на атаката на Русия.

Досега нито Обединеното кралство, нито ЕС са предприели мерки да спрат да купуват петрол или горива от Русия, но натискът да се спре този източник на чуждестранни печалби и да се включи в санкциите, предназначени да окажат болезнен икономически натиск върху руския президент Владимир Путин.

Миналата година рафинираният петрол, включително горивата за пътищата, беше най-големият внос на Обединеното кралство от Русия на стойност £2,6 милиарда, докато ние похарчихме още £1 милиард за суров петрол от страната, според ONS. Това е повече, отколкото се внася от Саудитска Арабия.

Вече се засилва натискът за спиране на този паричен поток към режима на Путин.

Групата на зелените активисти „Транспорт и околна среда“ тази седмица призова бензиностанциите да разкрият какъв дял от бензина и дизела, които продават, произхожда от Русия, заявявайки, че „шофьорите заслужават да знаят дали тяхната бензиностанция финансира войната на Путин срещу Украйна“.