Renault има много да губи, докато Русия продължава с войната в Украйна
Русия е вторият по големина пазар на Renault и плаща висока цена за сделка от 1 милиард долара, сключена през 2007 г.
Volkswagen, BMW и Toyota спряха руски заводи и спряха доставките за страната като част от по-широко отстъпление на световните корпоративни гиганти. Единственият производител на превозни средства, който най-много губи, Renault, остана видимо мълчалив.
bloomberg.com
Френската компания загуби близо 30% от пазарната си стойност след нахлуването на Русия в Украйна и последвалите икономически санкции. Русия е вторият по големина пазар на Renault и плаща висока цена за сделка от 1 милиард долара, сключена през 2007 г. под патронството на руския президент Владимир Путин.
Мажоритарният контрол на Renault над AvtoVaz, производителят на Lada от съветската епоха, и разчитането на Русия за около 12% от приходите й сега са въпроси, които вълнуват инвеститорите. Прекъсването на връзките с предприятието би струвало огромна цена, а перспективите за по-широк икономически спад в Европа рискуват да провалят и без това слабите й усилия за преобразуване.
„Би било напълно легитимно Renault да обмисли излизане от АвтоВаз“, каза анализаторът на Jefferies Филип Хушоа. „Renault може да понесе загубата, но излизането ще бъде трудно решение.“
Русия представлява около 5 милиарда евро от приходите на Renault през 2021 г., а приблизително 315 милиона евро оперативна печалба може да бъде изложена на риск, изчислява Bloomberg Intelligence. Акциите на Renault продължиха низходящото си пързаляне, което започна миналата седмица, падайки с цели 7,5% в петък до най-ниското ниво от ноември 2020 г.
Тъй като потокът от компании по целия свят се оттеглят и разтоварват активи в Русия, Renault и френското правителство – най-мощният му акционер – мълчат за АвтоВаз. Същото е и с другия партньор в начинанието, Rostec State Corp., руски държавен конгломерат за отбрана, ръководен от Сергей Чемезов, близък съюзник на Путин.
„Renault обеща да спазва санкциите“, каза Габриел Атал, говорител на френското правителство, в четвъртък по радио France Info. Говорител на АвтоВаз отказа да коментира извън оперативните въпроси. Renault продължава да следи ситуацията, според говорител.
Нахлуването на Renault в Русия преди десетилетие и половина беше решено на най-високо политическо ниво и всяко излизане би било политически изпълнено. Ако компанията се подобри, може да й е трудно да събере пари от бизнес, в който е потънал повече от 2 милиарда долара през годините.
„Един риск за Renault е, че контролът върху капитала може да му попречи да превежда печалби или пари от АвтоВаз и други негови руски операции“, каза анализаторът на Redburn Чарлз Колдикот.
Още през 2007 г. Путин продиктува първоначалната сделка на Renault за 25% дял в AvtoVaz при бившия лидер Карлос Гон. Споразумението беше подкрепено от Франция и оглавено от Чемезов. Тесните връзки на главния изпълнителен директор на Ростех с Путин датират от времето, когато те са живели в същия жилищен комплекс в Дрезден в Германия през 80-те години на миналия век, докато бъдещият президент е работил като офицер на КГБ.
„Когато решихме да се преместим в Русия и да направим този съюз с AvtoVaz, всичко беше наред“, каза Гон в четвъртък в интервю за Bloomberg TV. „Имаше много смисъл.“
Гон, който беше изгонен от ролята си през 2018 г., каза, че е изненадан, че настоящото ръководство на Renault не е съобщило за ситуацията. „Смаян съм от факта, че е пълна тишина.“
След първоначалната инвестиция на Renault в АвтоВаз, последващите увеличения на акционерното й участие също бяха пилотирани от руската държава. Русия сега представлява около 18% от общите продажби на превозни средства на компанията. АвтоВаз през 2021 г. продаде около 385 000 Lada, предимно в Русия.
Разчитането на АвтоВаз на вътрешния пазар означава, че дълбокият икономически спад би довел до проблеми. „Исторически погледнато, по време на рецесия в Русия, АвтоВаз носеше големи загуби“, каза Колдикот.
Основана с помощта на Fiat през 1966 г., когато Русия беше част от Съветския съюз, Lada на AvtoVaz имаха почти 80% от пазара през комунистическата епоха и все още управляват около една пета от руския пазар. Renault обнови огромния си завод в Толиати на брега на река Волга и промени дизайна на автомобилите, за да се опита да преобърне възприятието на местните потребители за калпавата изработка и стил.
По-светлите перспективи за Lada през последните години бяха част от плана за възраждане на групата на главния изпълнителен директор на Renault Лука де Мео. Той прогнозира „невероятно печеливш“ бизнес модел за марките бюджетни автомобили Lada и Dacia със споделени производствени процеси и технология.
Войната в Украйна не е първият път, когато АвтоВаз препъва Renault. В рамките на една година от първоначалната му инвестиция финансовата криза доведе до рязък спад на стойността на АвтоВаз и Путин притисна Renault да се притече на помощ. Ходът на Гон да поеме контролния пакет акции на Renault и японския партньор Nissan беше насочен към утвърждаване на един от най-големите нововъзникващи пазари на растеж – така наречените БРИК по това време – след като повечето пропуснаха на останалите.
След това през 2014 г. удари първият кръг от санкции, след като Путин анексира украинския регион Крим. Renault придоби контролния дял от 51% през 2016 г., след като Гон обеща да направи „каквото е необходимо“, за да подкрепи губещото предприятие на ръба на колапса.
Продължаващата война в Украйна сега представлява нова и може би по-сериозна заплаха за автомобилния производител поради потенциала да отекне извън границите на Русия.