Бедите в автомобилната индустрия показват как глобалните конфликти ще прекроят търговията
Войната в Украйна подчерта рисковете от правенето на бизнес с държави не само като Русия, но и Китай
Германските производители на автомобили някога са гледали на Русия като на обещаващ пазар за растеж
Войната и санкциите скоро могат да спрат доставките на суровини от Русия, от които се нуждаят автомобилните производители, предупреди Германската асоциация на автомобилната индустрия
Китай се превърна в най-големия и най-бързо развиващ се пазар на автомобили в света и решаващ източник на печалба за повечето големи автомобилни производители и доставчици
nytimes.com
The New York Times, 7 март 2022 г.,
Конфликтът подчерта рисковете от правенето на бизнес не само в Русия, но и с Китай – повдигайки въпроси относно нарастващата зависимост на автомобилната индустрия от китайския пазар.
Подкрепата на Китай за Русия допълнително обтегна отношенията между Пекин и Съединените щати и Европа, които вече бяха в противоречие относно търговията. В Берлин конфликтът засили членовете на новото коалиционно правителство, които твърдят, че Европа – особено Германия и нейната автомобилна индустрия – са станали прекалено зависими от търговията с Китай.
Автомобилните производители със своя глобален обхват, сложни вериги за доставки и милиони служители, са отличен пример за това как войната в Украйна може да промени международната търговия. Войната ще принуди всички компании да се съобразят с излагането си на все по-враждебен политически климат, смятат анализатори. След като търговските войни и пандемията разкриха острата уязвимост на глобалните вериги за доставки, конфликтът ще увеличи натиска, пред който са изправени корпорациите да произвеждат по-близо до дома и ще намали риска сътресенията в далечно място да хвърли операциите им в хаос.
„Дългосрочните последици от тази война са, че ще видим по-бърза деглобализация и по-фундаментално отдалечаване от — преди всичко германската — доктрината, че икономическите интереси често стоят над интересите на външната политика или политиката за сигурност“, каза Карстен Бжески, икономист в холандската банка ING, в имейл. „В резултат на това Китай може да стане по-малко важен като експортен пазар за европейските производители на автомобили.“
Китай се превърна в най-големия и най-бързо развиващ се пазар на автомобили в света и решаващ източник на печалба за повечето големи автомобилни производители и доставчици, включително американски компании като General Motors и Tesla. Volkswagen продава повече от половината от автомобилите, които произвежда в Китай, а страната представлява около една трета от продажбите на BMW и Mercedes-Benz. Китай също се превърна в основен източник на рафиниран литий, необходим за батериите за електрически автомобили, както и основен производител на батериите.
Германските производители на автомобили някога са гледали на Русия като на обещаващ пазар за растеж, член на страните от БРИК, които също включват Бразилия, Индия и Китай. Но повече от три десетилетия след края на Студената война, като се отвори пазара, на Русия се падат по-малко от 2 процента от продажбите на германските производители на автомобили.
Германските автомобилни производители почти изоставиха Русия дни след като президентът Владимир Путин изпрати танковете си в Украйна. Те нямаха много да загубят на пазар, който е насочен към дълбока рецесия, която със сигурност ще унищожи продажбите на нови автомобили в страната за месеци или години.
Volkswagen спря производството в двете си съоръжения в Русия и спря износа на всички превозни средства за страната за неопределено време, позовавайки се на „голямото прекъсване на бизнес дейностите“. Mercedes-Benz и BMW предприеха подобни стъпки, като обявиха, че ще спрат производството в Русия – което вече беше ограничено – и износа за страната.
Най-големият чуждестранен автомобилен производител в Русия е Алиансът Renault-Nissan-Mitsubishi, който продаде повече от половин милион автомобила там миналата година в съвместно предприятие с руския автомобилен производител Автоваз. Renault, чиито акции паднаха със 17 процента миналата седмица, не отговори на искане за коментар в петък относно плановете си за Русия.
Най-непосредственият проблем, пред който са изправени европейските производители на автомобили, е как да върнат производството към нормалното си състояние, след като руската инвазия прекъсна доставките на кабелни системи, произведени в Западна Украйна. Веригите за доставки вече бяха силно обтегнати от недостиг на полупроводници и други части.
Украйна се превърна в популярно място за производство на системи, които свързват електронни компоненти като задни светлини или развлекателни системи в автомобилите. Сглобяването се извършва предимно на ръка, което изисква голям брой квалифицирани работници. Украйна беше привлекателна, защото работната сила е сравнително евтина, а работната сила – добре образована. Украйна също е близо до европейските автомобилни заводи. Западна Украйна, където работят доставчици на автомобили като Leoni, е на 12 часа път с кола от заводите на BMW в Бавария.
Един обезпокоителен урок от войната е, че страните, които изглеждаха безопасни преди няколко години, може да не са вече.
„Обикновено Украйна би се считала за относително стабилно място за инвестиции“, здрава демокрация, отворена за чуждестранни инвестиции, каза Питър Уелс, директор на Центъра за изследване на автомобилната индустрия в университета в Кардиф в Уелс.
Когато се бори със спряното производство при украински доставчици на автомобили, ефектът беше почти незабавен. Никой автомобил не може да работи без системи за окабеляване, които често са съобразени с конкретни превозни средства. Така наречените кабелни снопове са сред първите компоненти, които се монтират в ново превозно средство, и тяхното отсъствие спира монтажните линии.
В рамките на дни след като руските войски преминаха в Украйна, BMW затвори няколко фабрики в Германия, Австрия и Великобритания поради недостиг на части. Volkswagen спря производството на множество места, включително основния си немски завод във Волфсбург и фабрика в Цвикау, която произвежда електрически превозни средства, включително ID.4 S.U.V.s, които се изнасят за Съединените щати. Porsche, подразделение на Volkswagen, бездейства фабрика в Лайпциг, която произвежда спортни автомобили Cayenne. Mercedes-Benz каза, че е коригирал смяната на някои места, но всичките му фабрики работят.
Войната и санкциите скоро могат да спрат доставките на суровини от Русия, от които се нуждаят автомобилните производители, предупреди Германската асоциация на автомобилната индустрия. Те включват паладий, използван за оборудване против замърсяване в автомобили, и никел, който е от съществено значение за акумулаторите на електрически автомобили. Украйна е основен източник на неон, газ, използван за високопроизводителни лазери, които от своя страна са необходими за производството на оскъдни полупроводници.
Атаката на Русия срещу Украйна започна да отеква по целия свят, увеличавайки неволите на фондовия пазар и плашейки инвеститорите. Конфликтът може да предизвика шеметни скокове в цените на енергията и храните и да засегне сериозно различни страни и индустрии.
Цените на петрола вече са най-високите от 2014 г. насам и те скочиха, тъй като конфликтът ескалира. Русия е третият по големина производител на петрол, осигурявайки приблизително един на всеки 10 барела, които глобалната икономика консумира.
Европа получава близо 40 процента от природния си газ от Русия и вероятно ще бъде затрупана с по-високи сметки за отопление. Запасите на природен газ са на изчерпване и европейските лидери обвиниха руския президент Владимир Путин, че намалява доставките, за да получи политическо предимство.
Русия е най-големият доставчик на пшеница в света и заедно с Украйна представлява почти една четвърт от общия глобален износ. В страни като Египет и Турция този поток от зърно съставлява повече от 70 процента от вноса на пшеница.
Цената на паладия, използван в автомобилните изпускателни системи и мобилни телефони, расте на фона на опасенията, че Русия, най-големият износител на метала в света, може да бъде отрязана от глобалните пазари. Цената на никела, друг ключов руски износ, също се покачва.
Глобалните банки се подготвят за последиците от санкциите, предназначени да ограничат достъпа на Русия до чужд капитал и да ограничат способността й да обработва плащания в долари, евро и други валути, които са от решаващо значение за търговията. Банките също са нащрек за ответни кибератаки от Русия.
Боевете също така попречиха на въздушния транспорт, както и на железопътния трафик по Транссибирската железница, която германските производители на автомобили използват за снабдяване на фабрики в Китай.
В крайна сметка автомобилните производители ще намерят начини да се справят. Те имат много скорошни практики да се справят с логистичния хаос поради пандемията. Преминаването към алтернативни източници на системи за окабеляване в други страни, които ги произвеждат, като Тунис, ще отнеме две до четири седмици, каза Йоахим Дамаски, управляващ директор в германската асоциация на автомобилната индустрия и експерт по производството.
Много по-голямото притеснение за много европейски компании, не само за автомобилните производители, е дали войната в Украйна ще има смразяващ ефект върху международната търговия. Ако е така, последствията за Европа могат да бъдат тежки. Трансграничният обмен на стоки и услуги представлява 86 процента от брутния вътрешен продукт на Европейския съюз, в сравнение с едва 23 процента от икономиката на САЩ, според данни на Световната банка.
Много зависи от това какво прави Китай, каза Гунтрам Волф, директор на Bruegel, изследователска организация в Брюксел. Очаква се Китай да купува повече руски петрол и въглища, ако членовете на НАТО наложат ембарго. Продажбите на руски петрол вече се забавиха рязко, защото много рафинерии, спедитори и други компании избягват страната. Китайските производители на автомобили вероятно ще се преместят във вакуума, оставен на руския автомобилен пазар от германците.
Но г-н Волф постави въпроса докъде Китай ще иска да последва г-н Путин в продължителна конфронтация със Съединените щати и Европа. Китай е „много преплетен икономически със Запада“, каза той. „Не знам докъде наистина може да стигне Китай, предоставяйки безразборна подкрепа на Русия.
За немските производители на автомобили и за някои американски компании като G.M. и Tesla, които също са инвестирали много в Китай, въпросът е почти екзистенциален. Засега никой не показва признаци за оттегляне от Китай. Те все още се надяват, че пазарните сили, а не геополитиката, ще определят съдбата им. „В крайна сметка“, каза г-н Дамаски от Германската автомобилна асоциация, „клиентите ще решат“.