Архив

Анализ: Войната в Украйна преобърна възраждането в автомобилния сектор в Централна Европа след COVID

Конфликтът влошава проблемите с доставките за някои производители на автомобили в CEE

Секторът също е засегнат от недостиг на материали, растящи цени на енергията

Автомобилният сектор – ключов двигател за икономиките на региона

Вече се наблюдават някои съкращения в производството на автомобили

Чешката промишленост вижда шансовете за връщане към растежа да намаляват

ПРАГА, 11 март (Reuters) – Нахлуването на Русия в Украйна удря надеждите за подновен растеж на автомобилната индустрия в Централна Европа тази година след пандемията, подклаждайки рискове от по-рязко икономическо забавяне.

Служител премества автомобилни компоненти в производствена линия в завода на Volkswagen във Волфсбург, Германия REUTERS/

Служител премества автомобилни компоненти в производствена линия в завода на Volkswagen във Волфсбург, Германия REUTERS/

Конфликтът в Украйна влоши затрудненията в предлагането и също така повишава цените на материали като никел или паладий, което ще окаже по-голям натиск върху автомобилния сектор в световен мащаб. Ръстът в енергийните разходи също се просмуква във веригите за доставки.

Болката ще се почувства особено силно в Централна Европа, където секторът играе важна роля и вече се наблюдават някои смущения, след като Русия нахлу в Украйна на 24 февруари.

Volkswagen (VOWG_p.DE) временно спря производството в два завода в Полша.

Друго звено на VW – Skoda Auto, което е най-големият износител в Чешката република, спря производството на своя електрически модел ENYAQ iV и предупреди, че производството на други модели също е изложено на риск поради липсата на ключови кабелни снопове от Украйна.

Прекъсванията в производството ще нанесат данък, като чешката автомобилна индустрия представлява приблизително една четвърт от промишленото производство и износа. В Унгария автомобилният сектор представлява 28% от промишления износ.

Стратегът на Deutsche Bank – Кристиан Ветоска, изчисли в бележка от 11 март, че всяка седмица на пълни прекъсвания в производството на автомобили – нещо, което се наблюдава при затварянето на фабриките в началото на пандемията на коронавирус през 2020 г. – изважда около 0,1 процентни пункта от брутния вътрешен продукт в Чешката република или Унгария , повече, отколкото в Полша или Румъния.

Нови прекъсвания може да ограничат производството на чешки автомобили поне през второто тримесечие, каза Иржи Полански, икономист в чешкото звено на Erste Group Bank.

„Тази година може да бъде трудна за чешката икономика, поне първата й половина, а автомобилният сектор ще бъде един от най-негативните сектори“, каза той.

Икономиките в региона отбелязаха стабилни възстановявания през 2021 г., но тази година се сблъскаха с неблагоприятни последици от високата инфлация, която започна да охлажда растежа.

Докато анализаторите казват, че прогнозите за общото въздействие върху автомобилния сектор все още са трудни за преценка при висока несигурност, признаците са ясни, че конфликтът ще навреди на икономиките, тъй като индустриалното производство е засегнато и дори по-високата инфлация намалява потребителските разходи или инвестициите на компаниите.

Управителят на чешката национална банка – Иржи Руснок, каза пред Чешкото радио на 9 март, че „несъмнено“ ще има забавяне. Банката преди това прогнозираше ръст на БВП с 3% тази година в сравнение с 3,3% през 2021 г.

Заместник-управителят на централната банка на Унгария – Барнабас Вираг, каза тази седмица, че войната в Украйна създава рискове за намаляване на икономическия растеж.

Най-новият шок идва след две слаби години за автомобилния сектор в Централна Европа, първо със спиране на заводи през 2020 г. Глобалният недостиг на чипове задържа производството от миналата година, като чешкият сектор произвежда до 300 000 коли по-малко от планираното миналата година поради това.

Чешката индустриална организация AutoSAP каза тази седмица, че една трета от чешките компании вече съобщават за липса на материали или компоненти поради конфликта в Украйна.

Преди това тя прогнозираше връщане към растеж тази година, но изпълнителният директор на AutoSAP – Зденек Петцл, каза, че достигането на производствени нива за 2021 г. от 1,1 милиона автомобила ще бъде успех.

„Въздействието ще бъде огромно“, каза той пред Reuters. „Удивително е, че компаниите оцеляха в бурята от последните две години. Но сега е под въпрос какво ще се случи.“

В Румъния министърът на икономиката създаде работна група, която да се подготви за последствията в ключови индустриални сегменти, като автомобилния сектор, който е изправен пред затруднения в доставките за някои части.

Петер Вировач, икономист от ING в Будапеща, каза, че спадът на унгарското производство може да е само половината от това, наблюдавано през 2020 г., но възстановяването ще бъде много по-бавно.

„Автомобилният сектор няма да бъде в състояние да стимулира икономическия растеж до степента, която бихме видели без войната“, каза той.