Архив

Европейските заводи за автомобили спряха поради липса на евтин украински компонент

Фабриките не работят, защото сноповете, използвани за закрепване на електрически кабели, е по-трудно да се защитят от засегнатата от войната страна

И BMW, и Volkswagen бяха принудени да спират заводи в цяла Европа, след като руската инвазия принуди украинските заводи за окабеляване да затворят

The Financial Times

Вътре във всяка кола има почти три мили електрически кабели. Извиващите се жици носят инструкции, от управлението на колелата до отварянето на багажника.

Работниците изграждат кабелен сноп, който е от решаващо значение за производството на автомобил

Работниците изграждат кабелен сноп, който е от решаващо значение за производството на автомобил

Тази бъркотия от автомобилни „спагети“ се държи заедно от сбруята, евтина част, която до нахлуването в Украйна производителите на превозни средства почти приемаха за даденост.

И BMW, и Volkswagen бяха принудени да спират заводи в цяла Европа, след като руската инвазия принуди украинските заводи за окабеляване да затворят.

Сега прохождащата автомобилна индустрия в страната, която може да се похвали с близо 40 фабрики за части, е изложена на риск, тъй като производителите на автомобили се надпреварват да преместят или дублират специално оборудване, необходимо за направата на компонентите.

Страната представлява около една пета от европейските доставки на сбруи, които също идват от други части на Източна Европа, както и от Северна Африка, според оценки на AutoAnalysis.

„Проблемът с кабелните снопове е, че те са фундаментални“, каза Александър Мариан, управляващ директор на консултантската компания AlixPartners в Париж. „Не можете да започнете да сглобявате дори непълна кола без кабелни снопове.“

За разлика от други части, които могат лесно да бъдат направени на друго място, кабелните снопове са по поръчка. Всеки модел автомобил има своя собствена индивидуална система, усъвършенствана до милиметър, така че производителите да могат да ползват кабели в превозното средство.

Хърбърт Диес, главен изпълнителен директор на VW, каза: „В нашия случай, тъй като сме позиционирани в премиум или близо до премиум, повечето от кабелните снопове, които поставяме в автомобилите, са специфични за автомобила.“

„Очевидно в дългосрочен план ще трябва да преценим дали и кога има смисъл да се върнем в Украйна.“,  каза Джоузеф Масаро, главен финансов директор на Aptiv.

Но изместването на производството е логистично главоболие.

„Това са смесица от различни кабели, не можете да съберете всичките 100 части заедно в кутия и да ги изпратите“, обясни човек, запознат с процеса. „Те са голям транспортен проблем.“

Диес от VW каза: „В момента се опитваме да извлечем максимума от производството на кабелни снопове в Украйна, но успоредно с това, още от началото на конфликта, ние започнахме да работим по алтернативи, които са на път. Тези алтернативи включват смяна на оборудване, което е трудно при ненадеждни гранични пунктове, или възпроизвеждане от нулата, което е скъпо и отнема време.“

Leoni, която има два обекта в страната, както и заводи в Сърбия, Румъния и Северна Африка, заяви, че „работи почти денонощно, за да анализира и оценява постоянно динамичното развитие на обекта“.

„В момента проучваме всички възможности за компенсиране на прекъсванията в производството“, казаха от компанията.

Доминик Триб, експерт по веригата на доставки в консултантите Vendigital, каза: „Има доста квалифицирана ръчна работа при изработването на сбруи. Сложно е с понякога километри кабели и стотици конектори, които може да се наложи ръчно да бъдат опаковани и тествани.“

Новото оборудване, необходимо за изграждане на сбруи, е от £100 000 до около £2 милиона, каза той, и отнема между три и шест месеца, според оценките на индустрията.

На някои клиенти на Mini е казано да очакват допълнителни забавяния от три месеца, докато се откриват нови фабрики за производство на частите.

„Работим с нашите доставчици, засегнати от кризата в Украйна, за да намерим заедно решения и да ги подкрепим при прилагането на тези решения, независимо дали става дума за поддържане на производството в Украйна или на алтернативни места“, казаха от BMW, които затвориха два германски завода и съоръжението Mini. в Обединеното Кралство.

Въпреки че и BMW, и VW са рестартирали заводи, те няма да могат да произвеждат модели, чиито колани остават блокирани в Украйна.

Според производители на автомобили, доставчици и хора, запознати със ситуацията, някои доставчици в Украйна са започнали да възобновяват дейността си.

Във вторник VW заяви, че девет от 11-те му доставчици в страната работят, макар и с намален капацитет. „В състояние сме да произвеждаме в повечето от нашите заводи, но с намален капацитет“, каза Диес.

Голям проблем е доставката на готови стоки през полската и украинската граница до чакащите заводи за автомобили.

Има сериозен недостиг на шофьори на камиони, които са предимно мъже и са засегнати от законите за военна служба, които им забраняват да напускат страната.

Някои заводи са се обърнали към бивши пенсионери, които са над възрастта за наборна служба, за да преместят продукти, според служител в една от групите в Украйна.

Много от превозвачите извън страната не са склонни да изпращат превозни средства през границата от страх, че няма да се върнат, според двама души, информирани за ситуацията.

Дори след като камиони и шофьори бъдат локализирани, граничните пунктове са напълно затрупани от бежанците и са почти затворени за традиционните бизнес товари.

„Ако изпратите камион, не можете да кажете дали ще бъде в Полша след три часа или три дни или ще бъде изпратен обратно“, каза един човек. „Трябва да проверяваме ден след ден, възможно ли е да изпратим един камион днес или два камиона.“

„На практика в този момент страната не е отворена за никакъв вид нормална търговска дейност“, каза Джоузеф Масаро, главен финансов директор на Aptiv, доставчик на авточасти.

Компанията, която има два завода в Западна Украйна, започна да мести части извън страната в съществуващи съоръжения на Aptiv в Полша, Румъния и Сърбия. Преместването, което се подпомага от VW, включва и работниците и техните семейства, казаха запознати с операцията.

Въпреки това във фабриките в Украйна работниците до голяма степен не са били засегнати от насилието, според няколко от доставчиците, работещи в страната.

Тъй като сглобяването на коланите изисква изключителна сръчност, повечето служители във фабриката обикновено са жени, които не са обхванати от законите за военна служба на Украйна за мъже между 18 и 60 години.

Един доставчик изчисли, че три четвърти от работниците му са жени, много от които предлагат да дойдат на работа, ако е безопасно.

„Удивително е как хората са мотивирани и желаят да подкрепят компанията“, каза мениджър в една от групите за доставки.

Но за Украйна рискът е, че ако производителите на автомобили преместят производството на запад, индустрията на сбруята в страната може да претърпи краен спад, казаха няколко ръководители на частно място.

Масаро от Aptiv добави: „Очевидно, в дългосрочен план, ще трябва да преценим дали и кога има смисъл да се върнем в Украйна.“.