Русия може да национализира активите на автопроизводители, тъй като инвазията в Украйна продължава
Окабеляването, необходимо за EV, се произвежда в Украйна, а атаката на Русия срещу страната създаде други проблеми за веригата за доставки на автомобилната индустрия
Президентът Владимир Путин обмисля национализирането на производствените заводи и други активи, които световните автомобилни производители имат в Русия, както съобщиха Automotive News и други
caranddriver.com
27 МАРТ 2022 г.
След почти две години проблеми с веригата за доставки, инвазията на Русия в Украйна причинява повече проблеми на автомобилните производители в Европа в допълнение към ужасните човешки жертви, които инвазията нанася.
Оказва се, че Украйна доставя много кабелни снопове и сега пускането на пазара на VW ID.5 EV (на снимката по-горе) се отлага поради недостиг.
Renault, който контролира най-големия автомобилен производител в Русия, спря дейността си в страната преди седмица, което отново доведе до въпроси дали руското правителство просто ще поеме контрола върху фабриките и други активи, от които западните автомобилни производители се отдалечават.
Руската инвазия в Украйна продължава да нарушава живота извън активните райони на бойни действия. В автомобилния свят европейските автомобилни производители са принудени да намалят производството или дори да забавят новите модели, защото, както всички научихме толкова добре през последните две години, функциониращите вериги за доставки не са точно даденост.
Когато инвазията започна, фактът, че Украйна доставя голямо количество кабелни снопове на европейските автомобилни производители, изведнъж стана важен. Volkswagen заяви миналата седмица, че ще отложи пускането на ID.5 с един месец, защото не може да получи достатъчно снопове, за да изпрати демонстрационни автомобили до дилъри в Германия. ID.5 е SUV „купе“ версия на ID.4 и трябваше да бъде пусната в Европа през април. Стартирането е планирано да се случи през първата седмица на май, каза говорител на VW за Automotive News. Това е, ако могат да бъдат закупени достатъчно кабелни снопове.
Автомобилните производители с партньорства или активи в Русия също са силно засегнати, най-вече Renault. AvtoVaz е най-големият автомобилен производител в Русия, но се контролира от френския автомобилен производител Renault, който има в него 69 процента дял. Миналата седмица, след голям външен натиск, Renault реши да преустанови дейността си в Русия, като заяви в Twitter, че „действа отговорно към 45 000 служители в страната“ и че компанията „вече е приложила необходимите мерки за спазване на международните санкции” преди началото на спирането.
Спирането на Renault е най-новият, най-голям удар за руския вътрешен автомобилен пазар, който сега е изправен пред потенциално огромни промени, ако санкциите, наложени от западните и присъединилите се към Запада страни, продължат (както вероятно ще направят, предвид факта, че Русия не изглежда заинтересована за спиране на войната – бел. ред. – публикацията е отпреди решението Русия и Украйна да продължат преговорите и преди преговорите в Турция). Reuters съобщава, че Автоваз заяви в четвъртък, че ще продължи да произвежда превозни средства, но санкционираната верига за доставки означава, че това ще бъде трудно. „В ход е активна работа по замяната на някои критични вносни компоненти с алтернативни решения“, каза Автоваз в изявление, предоставено пред Reuters.
Компанията също така подготвя специални версии на някои модели Lada с намалено излагане на вносни компоненти. Те ще бъдат достъпни за клиенти през следващите месеци.
Lada беше принудена да спре производството на автомобили по-рано този месец, голяма стъпка за марката, която продаде 21 процента от всички нови превозни средства в Русия през 2021 г. Тъй като Renault направи поне първата стъпка към напускането на компанията, това повдига по-голям въпрос на това, което се случва по-нататък. Президентът Владимир Путин обмисля национализирането на производствените заводи и други активи, които световните автомобилни производители имат в Русия, както съобщиха Automotive News и други. Освен Renault, Volkswagen, Stellantis, Ford и Mercedes-Benz ще бъдат автомобилните производители, най-засегнати от всяка стъпка за национализиране на активи, ход, който понякога се описва от руските правителствени служители като „външна администрация“.
„Ако чуждестранни собственици затворят компанията неоснователно, тогава в такива случаи правителството предлага въвеждане на външна администрация“, каза руският премиер Михаил Мишустин пред CNN по-рано този месец. „В зависимост от решението на собственика, това ще определи бъдещата съдба на предприятието.“