Архив

Руският автомобилен бум таун се опитва да спре заради санкциите за Украйна

Автомобилните заводи в Калуга спират производството

Нови автомобили се виждат паркирани в завода на Volkswagen Group Rus в Калуга, Русия, 30 март 2022 г. Снимката е направена на 30 март 2022 г. REUTERS/

Нови автомобили се виждат паркирани в завода на Volkswagen Group Rus в Калуга, Русия. Снимката е направена на 30 март 2022 г. REUTERS/

Търсенето на автомобили пада, цените на храните растат

Някои се надяват, че решимостта на Запада няма да продължи

Други са виждали как кризите преминават и преди

reuters.com

КАЛУГА, Русия, 5 април (Reuters) – Хиляди автомобилни работници бяха уволнени, а цените на храните се покачват, тъй като западните санкции удрят малкия руски град Калуга и водещите му чуждестранни производители на автомобили, като има вероятност да дойдат още санкции.

Регионът Калуга, на 190 километра (120 мили) югозападно от Москва, твърди, че е привлякъл повече от 1,3 трилиона рубли (15 милиарда долара) инвестиции, предимно чуждестранни, от 2006 г.

rus1Но санкциите на Запада, наложени през последните седмици заради руската инвазия в Украйна, изостриха продължаващия недостиг на компоненти и спряха производството в два водещи автомобилни завода, германския Volkswagen (VOWG_p.DE) – на снимката, и шведския Volvo (VOLVb.ST).

Трето, заводът PSMA Rus, който е съвместно предприятие между Stellantis (STLA.MI) и Mitsubishi (7211.T) и има 2000 служители, може скоро да спре производството поради липса на части, каза главният изпълнителен директор на Stellantis миналия четвъртък.

„Не е ясно какво ще се случи. Не ни дават никаква конкретна информация“, каза Павел Терпугов, заварчик в завода PSMA Rus.

Терпугов каза, че му трябват два пъти повече пари, за да купи хранителни стоки, отколкото преди санкциите. Анализаторите прогнозират, че руската инфлация може да се покачи до 24% тази година, докато икономиката може да се свие до нивата от 2009 г.

Трудностите на руския народ са далеч от опустошенията, които войната причини на украинците. Международното възмущение се разпространи в понеделник от убийствата на цивилни в Северна Украйна, където беше открит масов гроб в Буча, край Киев. Смъртните случаи вероятно ще подтикнат САЩ и Европа към допълнителни санкции срещу Москва.

Русия нарича действията си в Украйна „специална операция“, а Кремъл категорично отрече всякакви обвинения, свързани с убийствата на цивилни, включително в Буча.

Един източник на надежда за някои в Калуга, с нейните 325 000 жители, е, че Западът може да не желае да навреди на собствените си компании.

„Има ли смисъл да налага санкции на собствения си завод и да губи пари?“ каза Валери Углов, автомонтьор в завода на Volkswagen. „Има ли смисъл да губим руския пазар?“

„Надяваме се да се върнем на работа възможно най-скоро и всички отново да имат увереност в бъдещето“, каза Углов.

Volkswagen, в чиято фабрика работят 4200 души, в началото на март преустанови дейността си поради войната. Говорителка каза, че производството остава замразено.

Volvo Group, в която работят над 600 души за производство на камиони, също спря производството.

Хората вървят по улица в Калуга

Хората вървят по улица в Калуга

Дори преди санкциите, продажбите на руски автомобили се свиха от 2,8 милиона бройки спрямо отварянето на завода на Volkswagen през 2007 г. до 1,67 милиона броя миналата година, повредени и от двете санкции след анексирането на Крим през 2014 г. и пандемията COVID-19.

Някои фабрики намалиха производството миналата година поради прекъсвания, причинени от пандемията.

„Имали сме подобни отпуски в завода… но сега, разбира се, ситуацията е друга, по-сериозна“, каза Александър Нетесов, складов майстор в завода на Volkswagen. „Но така или иначе чакаме, не губим надежда“, каза той.

rus3В знак на притискането, което се чувстват работниците, Нетесов каза, че нов автомобил Polo, който е поръчал с фабрична отстъпка, е поскъпнал с 20% след предварителната му поръчка.

Други в града, който също може да се похвали с производство от фармацевтични и хранителни компании, както и телевизори Samsung (005930.KS), черпят оптимизъм от факта, че почти всяка криза, която е опустошавала руската икономика през последните две десетилетия, е била последвана от бум.

„Надявам се, всички се надяваме, че в близко бъдеще всичко ще се стабилизира“, каза Анджелина Минигулова, маркетингов директор в дилъра на Volkswagen KorsGroup, който наблюдава спад в търсенето с покачването на цените на автомобилите.