Британците купуват повече електрически автомобили през март, отколкото през цялата 2019 г.
Като цяло продажбите на нови автомобили намаляват, тъй като цените на бензина и дизела се покачват в кризата в Украйна
Общо за електрически автомобили и автомобили с изкопаеми горива, броят на продажбите в Обединеното кралство през март беше най-ниският за месеца от 24 години
Спадът в общите продажби на автомобили през март, е последван от 41% спад в производството в британските фабрики през февруари, до най-ниските нива от 50-те години на миналия век
theguardian.com, 5 април 2022 г.
Британските шофьори купиха повече електрически автомобили само през март, отколкото през цялата 2019 г., дори когато по-широкият пазар се срина, според данни, които подчертават ускоряването на прехода на Обединеното кралство от двигателите с вътрешно горене.
През месеца имаше 39 315 регистрации на нови електрически превозни средства с акумулаторни батерии, според лобистката група на Обществото на производителите и търговците на двигатели (SMMT). През 2019 г. имаше 37 850 продажби на електрозадвижване.
Доказателство за растящото търсене на акумулаторни електрически автомобили – които според някои анализатори ще се превърнат в най-популярния вид гориво веднага след 2025 г. – осигури светло място за автомобилната индустрия в момент, когато тя се бори повече от година с тесни места в доставките при компютърния чип.
Общо за електрически автомобили и автомобили с изкопаеми горива, броят на продажбите в Обединеното кралство през март беше най-ниският за месеца от 24 години.
Март е важен месец за автомобилната индустрия в Обединеното кралство, когато купувачите се редят на опашка за най-новите регистрационни номера – символ на статуса, който също може да помогне за поддържането на стойностите втора употреба за няколко месеца по-дълго.
Спадът в регистрациите на нови автомобили, намален с 14% в сравнение с март 2021 г., е последван от два месеца нарастване на продажбите на годишна база. Индустрията е загрижена, че е пропуснала период на силно търсене – подсилено от спестяванията на домакинствата по време на блокиране на пандемията – и ще бъде под натиск, тъй като финансите на домакинствата са притиснати от нарастващите цени в цялата икономика.
Джейми Хамилтън, автомобилен директор и ръководител на електрическите превозни средства в консултантската компания Deloitte, каза: „Секторът сега е изправен пред нови икономически предизвикателства; най-вече с високи нива на инфлация и свиване на разходите за живот. Комбинирани, тези фактори допринесоха за рязък спад в потребителското и икономическото доверие, потискайки всяко основно задържано търсене на нови автомобили.“
Това идва, тъй като цената на бензина и дизела продължава да се покачва до рекордни нива след нахлуването на Русия в Украйна. По-специално цените на дизела се повишиха, като един литър достигна рекордно високо средно 177 пенса, според RAC – бел. ред. Автомобилен клуб на Великобритания. Премията на дизела спрямо цените на безоловния е нараснала значително до 14 пенса, в сравнение с по-малко от 3 пенса в началото на годината.
Сиара Кук, служител по изследванията и политиката в мозъчния тръст New Automotive, каза, че е „окуражаващо“ фактът, че продажбите на дизел са намалели наполовина в рамките на една година до по-малко от 24 000 досега през 2022 г. Тя каза, че Обединеното кралство разчита на Русия за 18 % от неговия дизел, а правителството трябва да продължи да насърчава прехода към електрически превозни средства.
Въпреки това тя добави, че продажбите на електрически автомобили са най-бързо растящият сегмент на пазара и подчерта особено бърз растеж в някои райони на Южна Англия, включително Кент и района на Питърбъро/Кеймбридж, където една трета от продажбите са изцяло електрически.
Иън Плъмър, директор на уебсайта за продажби на автомобили AutoTrader, каза: „При сегашните темпове продажбите на нови електрически превозни средства ще изпреварят традиционните продажби на бензин и дизел до 2025 г.“
Вече имаше огромен растеж в този сегмент и, ако не друго, търсенето на превозни средства сега е още по-силно, тъй като цените на помпите се покачват на фона на кризата в Украйна.
Увеличените продажби на електрически превозни средства обаче ще означават и по-голямо търсене на електрически зарядни точки.
През февруари Resolution Foundation предупреди, че 10 милиона домове нямат достъп до паркинг извън улицата или личен гараж, така че ще пропуснат по-ниски разходи от зареждане на колите с по-евтино електричество през нощта.
„Министрите трябва да се уверят, че можем да посрещнем този прогнозиран растеж“, каза Плъмър.
Спадът в общите продажби на автомобили в Обединеното кралство през март, обикновено най-силният месец в годината, е последван от 41% спад в производството в британските фабрики през февруари, до най-ниските нива от 50-те години на миналия век.
Спадът от 14% в продажбите на нови автомобили миналия месец ще отведе регистрациите под 250 000, в сравнение със средната стойност за март от 450 000 през десетилетието преди пандемията. Това е най-ниската цифра за март за продажбите на нови автомобили в Обединеното кралство от 1998 г.